Gå til innhold

Hva avgjør hvordan du stemmer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal gi en stemme i en slags protest i år. Orker ikke mer av den rødgrønne regjeringa og alt det evinnelige gnålet om FRP. Så `a Siv skal få stemma mi. Trodde aldri i mitt liv at jeg skulle stemme noe slikt, har tidligere stemt SV i alle år....

• Svar 154
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Elis31

21

• Colette

19

• Mrs D

9

• morsan

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg skal gi en stemme i en slags protest i år. Orker ikke mer av den rødgrønne regjeringa og alt det evinnelige gnålet om FRP. Så `a Siv skal få stemma mi. Trodde aldri i mitt liv at jeg skulle stemme noe slikt, har tidligere stemt SV i alle år....

Det var litt av en logikk.

Skrevet

Tror du at det finnes ekte fattigdom i Norge?

Ja, det tror jeg. Selv får jeg kun utbetalt 9000 brutto i mnd. Etter husleie, strøm, tlf, boligforsikring/kringkastingsavgift, transport og toalettartikler er betalt, er det nesten ikke noe igjen tilmat. Har ikke råd til å kjøpe nye klær når det gamle blir for slitt, så har måttet løse det ved å kjøpe søplesekk til 50 kr på søndagslutt på loppis. Heldigvis fant jeg også et par sko der også sist, for de gamle var det hull i som jeg hadde måttet lappe med sillikon ved sida på tåa. Kommer aldri til å oppsøke sosialtjenesten, Fattighuset eller lignende steder. Sier heller ikke til folk hvordan jeg har det økonomisk. Loppisplaggene jeg har funnet ser heldigvis ok ut. De stusser nok over at jeg svært sjelden blir med ut på noe. Sparte så jeg fikk tatt en latte på cafe og det føltes helt fantastisk. Fordelen ved dette her er at man blir veldig glad for ting som mange andre tar for gitt. Jeg skal bli frisk igjen, og da skal jeg få meg en normal inntekt. Det kommer til å bli utrolig deilig!

Skrevet

Det var litt av en logikk.

Det vet jeg;) Men jeg ønsker et regjeringsskifte nå. Tror ikke det skader for en 4 års periode. Da vil helt sikkert de andre partiene også måtte ta seg mer sammen og være mer handlekraftige for å konkurrere med partiene i den sittende regjering.

Gjest firepile
Skrevet

Rimi-Hagen er et godt eksempel på at det har vært meget lønnsomt å skape noe i et land tuftet på sosialdemokratiske verdier. Det virker da ikke særlig troverdig at han argumenterer med at det er kun ved store skattelettelser man kan skape det som skal fordeles. Og det å flytte utenlands gir jo null skattepenger til fordeling, hvilket også understreker klart og tydelig hvem sin lommebok han er mest opptatt av;-)

Rimi-Hagen er ikke noen typisk næringsdrivende. Men han har helt rett i at (den særnorske) formuesskatten er dypt urettferdig. Les ellers Kåre Valebrokks utmerkede kronikk i dagens Aftenposten.

Gjest firepile
Skrevet

Det vet jeg;) Men jeg ønsker et regjeringsskifte nå. Tror ikke det skader for en 4 års periode. Da vil helt sikkert de andre partiene også måtte ta seg mer sammen og være mer handlekraftige for å konkurrere med partiene i den sittende regjering.

Syntes folk skal slutte å vente på at politikerne skal være handlekraftige og "gjøre noe", og heller gjøre noe selv. Personlig initiativ har aldri skadet.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

''Jeg skal gi en stemme i en slags protest i år.''

egentlig bra at ikke 16 åringer har stemmerett.

Skrevet

Jeg vil heller ha et offentlig Norge som fordeler godene likt, enn å bruke sugerør på de de fattige og arbeidstakeren i gata, for så å gi til de rike.

Hvorfor er det jobber i det offentlige? Jo fordi noen skal jobbe på skole, helsevesen, barnehage etc. Og gi et bra tilbud som alle skal ha råd til.

''Jeg vil heller ha et offentlig Norge som fordeler godene likt''

Men det er SVÆRT ULIKT i dag med veldig store forskjeller. Med den rødgrønne regjeringa skulle det liksom bli avskaffelse av fattigdom med et pennestrøk. Nå sitter Finansministeren og kjører et helt annet løp enn hun sto for da hun var i opposisjon. Ikke rart AP og Høyrefolka bejubler henne for at hun er så dyktig.... Hun gjør jo som de vil.

Skrevet

Leste du hva jeg skrev? Trenger vi et slikt gigant-byråkrati med tilhørende skjemavelde? Eller kan de ressursene brukes på noe mer fornuftig?

Helt enig! Tenk bare på hvor mye penger som kan spares inn ved å avbyråkratisere. Eks. på NAV nå er det jo mange som gjør samme jobben om igjen og om igjen. Ikke særlig effektivt eller økonomisk lønnsomt.

Skrevet

Snart er det ikke så mye igjen av din vei lenger:

I Fremskrittspartiets alternative budsjett for 2009 foreslår de å kutte 7,3 mrd i jordbruksoppgjøret for 2009,

noe som vil bety at 70% av bøndenes inntekter forsvinner over natta. Dette betyr et brått tap i inntekt på

125.000 kroner pr. årsverk.

Sakset fra:

http://arbeiderpartiet.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/De-andre-partiene/Fleip-eller-fakta

Tenk på alle pengene som går vekk for at bøndene ikke passer bedre på sauene sine. Utlendinger f.eks. i Sør-Europa ler av disse store subsidiene. Der må de ta konsekvensene av dyreholdet og lar de ikke gå fritt uten tilsyn.

Skrevet

Alle mennesker i Norge er garantert et eksistensminimum, som gjør at man har råd til å spise seg mett og ha tak over hodet. Forutsatt at man styrer de pengene man har fornuftig nok. Når jeg tenker på fattigdom så tenker jeg på sult, sykdom, bo utendørs osv.

Skjønner hva du mener. Det er noe helt annet med de som egentlig har nok sånn at de strengt tatt burde greie seg helt ok. Men at de disponerer pengene feil/mangler økonomisk styring. Jeg sier det sjelden offentlig, men med 9000 kr brutto pr mnd (på attføring) så er det veldig dumt å ikke kunne bekoste tannlege f.eks.

Skrevet

Ja. Men vi snakker fortsatt luksusproblemer, gjør vi ikke?

Er det et luksusproblem å ikke kunne oppsøke tannlege?

Skrevet

Ja. Men vi snakker fortsatt luksusproblemer, gjør vi ikke?

Er det et luksusproblem å ikke kunne oppsøke tannlege?

Skrevet

''Jeg vil heller ha et offentlig Norge som fordeler godene likt''

Men det er SVÆRT ULIKT i dag med veldig store forskjeller. Med den rødgrønne regjeringa skulle det liksom bli avskaffelse av fattigdom med et pennestrøk. Nå sitter Finansministeren og kjører et helt annet løp enn hun sto for da hun var i opposisjon. Ikke rart AP og Høyrefolka bejubler henne for at hun er så dyktig.... Hun gjør jo som de vil.

Det blir jo alltid kompromisser i ren egjering når man ikke har flertall alene.

Gjest ønskedrømmen
Skrevet

Jeg kommer nok til å stemme på den røde siden som vanlig. Men igjen er jeg oppgitt over at ikke noen på den røde siden tar innvandringsproblemene på alvor.

Jeg er sikker på at et rødt parti med en strengere innvandringspolitikk og strengere krav til integrering, ville fått mange tilhengere.

Gjest FRP i år
Skrevet

''Hvordan vet du at det er så mange som stemmer FRP som gjør det kun p.g.a. enkeltsaker? Det lurer jeg virkelig på.''

Tja, si det? (Se under...)

''Selv stemmer jeg FRP i år p.g.a. jeg mener det er det eneste partiet som har sjanse til å få noen ordentlig dreis på innvandrings- og asylpolitikken i dette landet.''

At du setter OG mellom innvandrings- og asylpolitikk gjør det vel egentlig ikke til to saker. :-P

Det er to forskjellige ting det, hva mener du nå? De henger ofte godt sammen. Skjønner ikke hva du flisespikker etter der.

Gjest beathes
Skrevet

Jeg har alltid stemt AP, men i år blir det ikke slik. De bryter med det helt grunnleggende for et sosialdemokrati når de ikke klarer (prioriterer) å fjerne den relative fattigdommen i landet vårt. Dette er ikke annet enn en skam i mine øyne, og det hjelper fint lite at Halvorsen ber om unnskyldning for at dette ikke er gjort. Det gjør meg bare ekstremt provosert på vegne av de som har gitt de tillitt i håp om å få en bedre hverdag gjennom å gi de sin stemme.

Så nå skal jeg lese partiprogram til øyet blir stort og vått.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg stemmer på den løsningen jeg tror er til det beste for landet. I år står det mellom de rødgrønne og en frp-regjering med et lite høyre på slep.

For første gang er valget enkelt. Ikke fordi de rødgrønne er perfekte, men fordi alternativet er så utrolig mye verre.

Ikke at forskjellen blir så stor uansett. Alt må stemmes om i Stortinget, og det er først et frp over 50 % - noe som aldri vil skje (noe vi alle skal prise oss lykkelige over), som vil være farlig. Frp står så langt fra samtlige partier hva så godt som alt av politikk angår at de knapt vil få gjennomslag for noe som helst - og det gjelder spesielt i innvandringspolitikken som ser ut til å oppta så mange. Ikke engang symbolmannen Krekar vil de klare å få sendt ut i løpet av 100 dager, noe de har lovet over lengre tid.

Sånn sett er det ganske fantastisk å se spørreundersøkelsen i VG der det spørres om frp vil klare hundredagersplanen som ble lagt ut i går. Mer enn 50 % har krysset av for ja.

Og likevel er det ikke lov til å si at frp-velgere flest er særdeles lite opplyste? De forstår ikke engang hvordan stortinget og regjering fungerer.

Gjest Oh Carolina
Skrevet

Godt å se at det finnes fornuftige folk her! :o)

Kanskje vi skulle laget egne tråder der hvert partis ideologi blir forklart? Slik at det blir lettere for folk å stemme?

Det er mange år siden ideologi hadde noe med saken å gjøre.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Tror man må tenke strategi. Kan feks ikke stemme høyre eller noe på "midten" i tilfelle de danner regjering med Frp ...

Må stemme rødt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...