Gå til innhold

Hva er aktiv dødshjelp for dere?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

ble sittende og diskutere dette med en venninne. For hva inngår i definisjonen av aktiv dødshjelp?

Hvis et menneske er på dødsleie og det blir besluttet å gi personen mere morfin for å dempe smertene, noe som også kan forkorte prosessen. Er det da aktiv dødshjelp?

Et menneske som er sterkt hjerneskadet som bare lever på sondemat, ligger i en seng hele dagen. Man vet ikke om mennesket sanser noe. Man kobler ut sondematen, er det da aktiv dødshjelp?

Jeg lurer på hva dere tenker når dere hører om aktiv dødshjelp. Hva dere mener om det kan vi ta i en annen diskusjon.

Gjest majas mamma
Skrevet

Aktiv dødshjelp er for meg enten å gi medisiner som de vet personen ikke vil tåle, eller motsatt, å ikke gi adekvat legehjelp for å redde liv.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Aktiv dødshjelp er for meg enten å gi medisiner som de vet personen ikke vil tåle, eller motsatt, å ikke gi adekvat legehjelp for å redde liv.

Hva er det når pasienten nekter ta i seg føde/drikke og ber pent om mangel på tvang fordi han er mett av dage? Pasient på feks 80 år.

Gjest majas mamma
Skrevet

Hva er det når pasienten nekter ta i seg føde/drikke og ber pent om mangel på tvang fordi han er mett av dage? Pasient på feks 80 år.

Dette går vel mer på "selv-mord". Men dette er et vanskelig tema, med glidende overganger.

Skrevet

''å ikke gi adekvat legehjelp for å redde liv.''

Det kalles passiv dødshjelp, og benyttes stadig vekk innen helsevesenet i Norge.

Skrevet

Vanskelige og viktige spørsmål.

'Et menneske som er sterkt hjerneskadet som bare lever på sondemat, ligger i en seng hele dagen. Man vet ikke om mennesket sanser noe. Man kobler ut sondematen, er det da aktiv dødshjelp?'

Dette er vel ikke lov, er det? Da sulter jo vedkommende til døde, og det er jo en forferdelig død.

Jeg har sett begge mine foreldre svinne hen, og aktiv dødshjelp, det er jeg for. Selvfølgelig brukt i "rette sammenhenger" - og når er det, og hvem skal vurdere det? Vanskelig...

Gjest har jobbet i helsevesenet.
Skrevet

Dette går vel mer på "selv-mord". Men dette er et vanskelig tema, med glidende overganger.

Jeg vil ikke si det er "selvmord" når vedkommede er 80 år og mett av dage. Det er mange eldre mennesker som holdes i live med en haug av medisiner, når de egentlig "burde" ha fått en naturlig død langt tidligere. Hvor lenge skal man holde gamle, slitne kropper i live?

Gjest best wishes
Skrevet

'Et menneske som er sterkt hjerneskadet som bare lever på sondemat, ligger i en seng hele dagen. Man vet ikke om mennesket sanser noe. Man kobler ut sondematen, er det da aktiv dødshjelp?'

Dette er vel ikke lov, er det? Da sulter jo vedkommende til døde, og det er jo en forferdelig død.

Jeg har sett begge mine foreldre svinne hen, og aktiv dødshjelp, det er jeg for. Selvfølgelig brukt i "rette sammenhenger" - og når er det, og hvem skal vurdere det? Vanskelig...

''Dette er vel ikke lov, er det? Da sulter jo vedkommende til døde, og det er jo en forferdelig død.''

Det kommer vel an på hvor mye av hjernen som fungerer og som kan oppfatte sulten. Det var en sak i Usa for noen år siden angående dette, hvor ektemannen fikk lov til å fjerne sonden.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg vil ikke si det er "selvmord" når vedkommede er 80 år og mett av dage. Det er mange eldre mennesker som holdes i live med en haug av medisiner, når de egentlig "burde" ha fått en naturlig død langt tidligere. Hvor lenge skal man holde gamle, slitne kropper i live?

Hva gjøres da? Lar man 80 åringen bestemme seg for å ikke spise- og respekterer det? Eller forsøker man tvinge fordi ellers vet man jo veien det går?

Gjest aktiv og passiv
Skrevet

''Aktiv dødshjelp er for meg enten å gi medisiner som de vet personen ikke vil tåle,''

jupp

''eller motsatt, å ikke gi adekvat legehjelp for å redde liv.''

Det kalles passiv dødshjelp

Gi eller utfør noe = aktiv

Ikke gi eller ikke utføre = passiv

Gjest best wishes
Skrevet

jeg ville kalt det et passivt selvmord

Gjest best wishes
Skrevet

Hva gjøres da? Lar man 80 åringen bestemme seg for å ikke spise- og respekterer det? Eller forsøker man tvinge fordi ellers vet man jo veien det går?

Har vært i samme situasjon. Min farmor sluttet å ta til seg næring og ble til slutt en belson-fange på 20 kilo. Hun ville ikke mer, hun så ikke frem til noe mer i livet. Hun hadde vært deprimert store deler av livet sitt og ville bare ha en slutt på det.

Kanskje burde vi kallt inn psykiatrien? Kanskje burde hun begynt på Efexor eller blitt utredet for bipolar/borderline lidelse?

hun var 87, så vi lot henne slippe. Hun hadde da også en ødelagt hofte, og ville neppe komme hjem igjen uten intensiv trening.

men vi burde kanskje prøvd mer?

Skrevet

Jeg syns vedkommede bør få bestemme selv. Etter å ha jobbet på sykehjem og sett hvordan mange eldre mennesker blir behandlet, skjønner jeg godt at man gjerne vil dø når man er livstrett.

Et sted jeg jobbet fikk ikke en mann tatt morgenstellet før kl. 12 fordi man hadde ikke nok folk/tid. Denne mannen var lam i store deler av kroppen, men satt i rullestol noen timer av dagen. Oftest fikk han sitte i ca tre timer før han ble lagt for natten (ofte kalt middagshvil...). Han fikk sjelden/aldri besøk og personalet hadde ikke tid til å prate noe med ham utenom ved stell. Han klarte ikke å kommunisere noe særlig, så stakkars mannen var veldig isolert.

En av damene på et av hjemmene jeg har jobbet var så gammel at alle hun kjente var døde. Familien bodde på en annen kant av landet og besøkte henne aldri. Damen var veldig ensom og ville ikke slippe oss da vi sa vi måtte hjelpe andre passienter. Hun gråt ofte og sa hun ville dø. Jeg fikk så ondt av henne. Tenk å sitte sånn dag ut og dag inn...

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg syns vedkommede bør få bestemme selv. Etter å ha jobbet på sykehjem og sett hvordan mange eldre mennesker blir behandlet, skjønner jeg godt at man gjerne vil dø når man er livstrett.

Et sted jeg jobbet fikk ikke en mann tatt morgenstellet før kl. 12 fordi man hadde ikke nok folk/tid. Denne mannen var lam i store deler av kroppen, men satt i rullestol noen timer av dagen. Oftest fikk han sitte i ca tre timer før han ble lagt for natten (ofte kalt middagshvil...). Han fikk sjelden/aldri besøk og personalet hadde ikke tid til å prate noe med ham utenom ved stell. Han klarte ikke å kommunisere noe særlig, så stakkars mannen var veldig isolert.

En av damene på et av hjemmene jeg har jobbet var så gammel at alle hun kjente var døde. Familien bodde på en annen kant av landet og besøkte henne aldri. Damen var veldig ensom og ville ikke slippe oss da vi sa vi måtte hjelpe andre passienter. Hun gråt ofte og sa hun ville dø. Jeg fikk så ondt av henne. Tenk å sitte sånn dag ut og dag inn...

Jeg synes også vedkommende må få bestemme selv. Det handler om verdighet, synes jeg.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Har vært i samme situasjon. Min farmor sluttet å ta til seg næring og ble til slutt en belson-fange på 20 kilo. Hun ville ikke mer, hun så ikke frem til noe mer i livet. Hun hadde vært deprimert store deler av livet sitt og ville bare ha en slutt på det.

Kanskje burde vi kallt inn psykiatrien? Kanskje burde hun begynt på Efexor eller blitt utredet for bipolar/borderline lidelse?

hun var 87, så vi lot henne slippe. Hun hadde da også en ødelagt hofte, og ville neppe komme hjem igjen uten intensiv trening.

Nei, hvorfor skulle dere forsøkt mer? Ei godt voksen dame vil ikke mer. Hvorfor overkjøre hennes ønsker?

Skrevet

Jeg syns dere gjorde det riktige. Hvorfor skal man medisinere bort naturlig død?

Skrevet

For meg er aktiv dødshjelp når man f.eks setter et legemiddel i en slik dose at mennesket som får det vil dø av det.

Det er ikke aktiv dødshjelp om man avslutter sondenæring til en person som ikke har nytte av det, eller om man avslutter annen behandling som kanskje vil forlenge livet, men ikke livskvaliteten.

Det er heller ikke aktiv dødshjelp om man gir pasienter smertelindring i den siste fasen av livet - selv om dette muligens kan forkorte livet noe.

Skrevet

Jo, det er lov - og det gjøres. Det er også en ganske human måte å la døende få dø på.

Gjest smoothy
Skrevet

Jeg ville kallt det du skriver for passiv dødshjelp, dvs man gjør ingenting for å prøve å forlenge livet til personen.

Ved aktiv dødshjelp gir man personen medisiner eller lignende i en dødelig dose, slik at han får mulighet til å ta livet sitt selv. Eller om han ikke greier det, hjelper han med å ta den medisinen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...