Gå til innhold

Nesespray avvenning, huff..

Anbefalte innlegg

Gjest Tør ikke nick nå!
Skrevet

Etter mange års avhengihet har jeg nå tatt grep og prøver å slutte med den forferdelige uvanen, men det er like ille som å slutte å røyke, om ikke værre.

Hadde med nesesprayen overalt, lå alltid en i veska, i senga, på badet, i jakkelommen, ble helt fra meg visst jeg dro på besøk og ikke hadde den med, da var besøket nesten ødelagt.

Før pumpet jeg i all hemmelighet, men nå på slutten pumpet jeg overalt, i butikkø, mens jeg kjørte bil, hjemme hos folk, ja overalt.

Har nå startet på dag 6 uten spray, og er fortsatt tett, sover dårligere på natta, og går konstant å tenker på hvor godt det hadde vært å fått åpnet nesen skikkelig!

Er det flere der ute som har vært gjennom dette?

Jeg har ikke ordnet meg en deadline på hvor lenge forsøket varer, men er jeg like tett etter 14.dager er det en rimelig stor fare for at jeg gir opp.

Gjest smoothy
Skrevet

Nesen din må jo få litt tid da på å venne seg av denne sprayen og fungere normalt igjen. Dette kan sikkert ta mere enn 14 dager.

Skrevet

I stedet for å slutte tvert, kan du ha nytte av saltvannsprayen? Den har ikke de egenskapene som gjør at man bør begrense bruken.

Den virker jo ikke på samme måten, men den er visstnok bedre enn ingenting.

Gjest AllergiskeAnne
Skrevet

Nesen din må jo få litt tid da på å venne seg av denne sprayen og fungere normalt igjen. Dette kan sikkert ta mere enn 14 dager.

Jeg hadde det slik i mange år (ikke helt opp i dine doser, men mer enn nok til å skjønne deg!)

Så fikk jeg ny fastlege og hun sa at jeg skulle få bytte til en nesespray som inneholder helt andre ting. Det er Lokilan. Den er ikke avhengighetsskapene slik den andre er. For meg som må ta det i alle fall en gang om dagen fordi jeg er så allergisk, er den som sendt fra himmelen. Nå har jeg tatt den off and on i sikkert fem år og den funker fint.

Skrevet

Jeg har nok ikke hatt det så ille som deg, men i perioder i graviditetene brukte jeg en god del nesespray.

Når jeg skulle trappe ned, var jeg flink og bare brukte det ved leggetid (for jeg får ikke sove når nesa er tett). Etter noen netter gikk jeg over til å bruke saltvann is tedet for nesespray - det er ikke fullt så effeektivt, men bedre enn ingenting. Og etter en stund var jeg fri for nesespraybehovet :-)

Min mor har brukt det mye mer enn meg, og har mistet mye av luktesansen :-(((

Skrevet

Det kan hende du har ødelagt slimhinnene dine av denne bruken. Det er ikke for ingenting de sier at man ikke skal bruke nesespray i mer enn 10 dager sammenhengende. Har du hørt med legen?

Onsdag1365380628
Skrevet

Ja dette har jeg vært igjennom, for mange år siden, men jeg husker det med gru enda. Det var sommer og varmt og dette gjorde ikke saken bedre. Vi skulle på ferie og jeg var fast bestemt på å kutte ut nesesprayen. Jeg husker jeg satt i bilen og grov igjennom hanskerommet i håp om å finne en gjenglemt sprayflaske...alt jeg fant var en flaske kunstig tåreveske og den klemte jeg opp i nesa i håp om litt bedre passasje..jeg sov dårlig på natten og alt jeg tenkte på var hvor deilig det hadde vært med en real dusj oppi nesen. Hvor lang tid selve avvenningen tok husker jeg ikke, men jeg har i ettertid aldri brukt slik nesespray igjen.

Skrevet

Hva med å bruke saltvanns-spray. Det er jo helt greit å bruke "hele tiden".

Gjest Bivirkning
Skrevet

Jeg har tett nese som bivirkning av medisiner. Brukte mye nesespray en periode, men så hvor det ville gå. Har nå byttet til en saltvannsspray 3,5 %. Vanlig er 0,9 %. Det fungerer. Ikke så god som ordinær, merker at slimhinnene er noe hovne, men puster greit gjennom nesen.

Skrevet

Hold ut!

Et litt ekkelt, men effektivt tips er å skylle nesen med saltvann..

(fikk dette tipset etter en neseopperasjon, da jeg måtte rense ofte..)

Kok opp vann og ha i litt salt. hell blandingen i en skål og "snufs" det opp i det ene nesebordet, mens du holder for det andre. Slipp det ut av det andre nesebordet. Temmelig ekkelt, men det hjelper!

Skrevet

Trikset er å avvenne ett nesebor av gangen.

Skriver under på denne.

Men legger merke til at jeg blir fort hekta igjen.. et par dager ved en forkjølelse og jeg må "avvendes" igjen. Er vel noe som er ødelagt oppi der..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...