Gjest prust Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Nå er det ikke så lenge før vi reiser på en ukes tur til Mallorca, og jeg har jo noen ting jeg lurer på da.... Hvordan gjør vi det med penger? Tar en ut euro her hjemme, slik at en har cash til bruk der nede, eller tar en ut der nede? Tar en ut euro i minibank her i Norge, eller inne i selve banken (vi er ikke kunde i noen bank her i byen). Bruker en veske eller må en ha sånne poser rundt halsen med pass og penger i? (sikkert et teit spørsmål....) Passene legges vel forresten i safe i leiligheten? Får vi fem sitte ved siden av hverandre på flyet tro? Glemte å spørre om det på reisebyrået. Hva må vi passe oss for av mat? Salat? Is? Andre lure tips til noen grønnskollinger på sydentur for første gang? :-) Barna er 5, 8 og 10 år - vi gleder oss veldig, alle fem!!!! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 ''Hvordan gjør vi det med penger? '' På flyplassen her i Norge er det gjerne en minibank hvor du kan ta ut Euro. Jeg pleier å ta ut et "passende" beløp, kanskje 200-300 Euro, avhengig av forventet kontant-forbruk. Antakelig finnes det også minibanker der du kommer, dessuten kommer dere vel til å betale de fleste middager og annet med kort. ''Bruker en veske eller må en ha sånne poser rundt halsen med pass og penger i? '' Jeg pleier bare å ha vanlig lommebok i vesken, som jeg dog passer godt på. Ellers er det sikkert lurt med belter og slikt, som også jeg brukte før, men har ikke giddet det på noen år. Ta med minst mulig av kredittkort (helst ikke) og kontanter på stranden (jeg har flere kort og sjelden med mer enn ett i lommeboken om gangen). Legg pass, ekstra kredittkort og kontanter i safen, om slik finnes. ''Får vi fem sitte ved siden av hverandre på flyet tro? '' Alle fem ved siden av hverandre kan dere vel ikke forvente, men om dere sjekker inn i god tid får dere sikkert plass tre + to. ''Hva må vi passe oss for av mat? Salat? Is?'' Må Mallorca ville jeg ikke passet meg for noen ting, dog ville jeg jo til en viss grad se an stedet/restauranten. ''Andre lure tips til noen grønnskollinger på sydentur for første gang? :-)'' Kommer ikke på noe i farten, skal si fra om jeg gjør :-). Husk at på Mallorca får du tak i det meste. God tur! 0 Siter
nick Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Jeg vet ikke hvor du skal reise fra, men på Gardermoen har de minibanker (ankomstplan) der jeg pleier å ta ut valuta. Jeg tar ikke ut mye (200 Euro), og bruker minibankene på reisestedet. Du kan veksle i bankskranken om ikke det finnes minibank med valutauttak. Sjekk, flere og flere minibanker har det. Vi reiser med vanlig baggasje, pengene har jeg i lomma og lommebok/pass har Sheila vanligvis i veska si. Den passer vi _godt_ på. Gardermoen har mye tyverier! På reisestedet har jeg aldri med annet enn kontanter når jeg går ut. Pass og kort ligger i safen. Flyseter. Charter? da skulle du fått tilbud om å betale litt ekstra for å sikre at dere får seter ved siden av hverandre. Når det er sagt, vanligvis går dette greit. Mallorca og mat. Enjoy! Ikke verre enn hjemme. Spis det dere vil. Om du er nervøs for magen, unngå alt som ikke er kokt, stekt eller skrelt. Kos dere! Mallorca er bra. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 "Hvordan gjør vi det med penger? Tar en ut euro her hjemme, slik at en har cash til bruk der nede, eller tar en ut der nede? Tar en ut euro i minibank her i Norge, eller inne i selve banken (vi er ikke kunde i noen bank her i byen)." Svar: Du kan ta ut penger i minibank på Mallorca med visakortet ditt, men det er fin å ha med noen Euro til den første dagen, slik en slipper å stresse med det med en gang. Du kan sikkert også betale med visakort de fleste stedene dernede. På Gardermoen kan du ta ut Euro i minibankene. Det er lurt å ha med i hvert fall to visakort, i tilfelle det ene plutselig nekter å fungere. "Bruker en veske eller må en ha sånne poser rundt halsen med pass og penger i? (sikkert et teit spørsmål....) Passene legges vel forresten i safe i leiligheten?" Svar: Har vi med mange kontanter, så bruker vi et belte til å ha om magen under klærne, til å oppbevare kontanter i, og så har vi bare småbeløp med i lommeboken. Vi tømmer dessuten lommebøkene for kort og andre ting vi ikke trenger å ha med på turen, før vi reiser hjemmefra og lar det være igjen hjemme, slik at hvis vi blir frastjålet lommeboken, så mister vi ikke alle kortene. Hvis dere ikke har tenkt å leie bil dernede, så trenger dere heller ikke å ha med sertifikatet. "Får vi fem sitte ved siden av hverandre på flyet tro? Glemte å spørre om det på reisebyrået." De fleste fly har seter tre og tre på hver side av midtgangen, og reisefølge på 5 får sitteplasser sammen, når de sjekker inn sammen, enten tre på ene siden av midtgangen og to på den andre siden eller to på raden foran eller bak. "Hva må vi passe oss for av mat? Salat? Is?" Svar: Ikke kjøpe is fra bokser som man tar kuler av, isen kan være tint og fryst flere ganger og er ikke alltid like kald. Kjøp is fra drysedisken, is som er ferdigpakket fra fabrikken. Ikke drikk vannet fra springen, kjøp flaskevann til å drikke. "Andre lure tips til noen grønnskollinger på sydentur for første gang? :-)" Husk å ha med Europeisk helsetrygdkort, det gir deg rett til helsetjenester i EØS land. Har dere ikke slike kort, kan du bestille de her: https://tjenester.nav.no/helsetrygdkort/forside.do "Barna er 5, 8 og 10 år - vi gleder oss veldig, alle fem!" Svar: God tur. 0 Siter
Speak Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Mallorca er et skikkelig turist-sted. Dvs. at det er enkelt å få ut EUR der nede, eller å betale med kort. Ta ut litt EUR her hjemme. (Bruk gjerne minibanken på Gardermoen. Den ligger rett på innsiden av sikkerhetsinnsjekkingen) Bruk kredittkort der nede. Du får en bedre valutakurs om du betaler med kort, så det er å anbefale. Men noen kontanter trenger man jo uansett. På Mallorca hadde jeg nok ikke passet meg for noe mat. Men å se an rensligheten generelt på restauranter kan jo være smart. (Men jeg er muligens et dårlig forbilde her. Jeg har reist mye, og alltid spist alt. Det har også skjedd at jeg har blitt syk da....) Ta med Imodium for sikkerhets skyld. Jeg har også med en reisepakke med plaster og noen Ibux e.l. alltid greit å ha for hånden. I tillegg har jeg alltid en liten flaske "vaskesprit". Husker ikke navnet, men du får kjøpt den på apoteket. Greit med noen dråper på hendene før man spiser. For da har du jo ofte tatt i veldig mye rart først. (Finnes også i våtservietter.) Og ungene spiser jo gjerne f.eks. pizza og pommes frites med hendene. Dette går sikkert helt strålende. God tur:-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Et lite tips i disse influensatider: Ta med en pakke Antibac-våtservietter eller to - alltid kjekt å ha i vesken, ikke bare for influensabakterier, men også for issøl og annet :-) 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Mallorca er et skikkelig turist-sted. Dvs. at det er enkelt å få ut EUR der nede, eller å betale med kort. Ta ut litt EUR her hjemme. (Bruk gjerne minibanken på Gardermoen. Den ligger rett på innsiden av sikkerhetsinnsjekkingen) Bruk kredittkort der nede. Du får en bedre valutakurs om du betaler med kort, så det er å anbefale. Men noen kontanter trenger man jo uansett. På Mallorca hadde jeg nok ikke passet meg for noe mat. Men å se an rensligheten generelt på restauranter kan jo være smart. (Men jeg er muligens et dårlig forbilde her. Jeg har reist mye, og alltid spist alt. Det har også skjedd at jeg har blitt syk da....) Ta med Imodium for sikkerhets skyld. Jeg har også med en reisepakke med plaster og noen Ibux e.l. alltid greit å ha for hånden. I tillegg har jeg alltid en liten flaske "vaskesprit". Husker ikke navnet, men du får kjøpt den på apoteket. Greit med noen dråper på hendene før man spiser. For da har du jo ofte tatt i veldig mye rart først. (Finnes også i våtservietter.) Og ungene spiser jo gjerne f.eks. pizza og pommes frites med hendene. Dette går sikkert helt strålende. God tur:-) '' (Bruk gjerne minibanken på Gardermoen. Den ligger rett på innsiden av sikkerhetsinnsjekkingen)'' Ikke alle reiser derfra... 0 Siter
Speak Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1251724825' post='4202372] '' (Bruk gjerne minibanken på Gardermoen. Den ligger rett på innsiden av sikkerhetsinnsjekkingen)'' Ikke alle reiser derfra... Tenkte på det etterpå. Men det går jo sikkert an å sjekke om dette gjelder den flyplassen de skal reise fra også:-) Det skulle ikke forundre meg om det fantes flere flyplasser med valutauttak. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.