Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har de siste årene vært plaget av depresjon, nervøse lidelser og angst. Jeg har tatt Anafranil, men nå er jeg gravid, og legen tok meg av anafranil. og har gitt meg xanor 0,5 mg for beroligende, og rohypnol 1 mg for å få sove. Jeg er mer eller mindre "avhengig" av disse for å fungere, men bekymrer meg veldig for at det skal skade fostret. Legen min sier at det er greit for meg å ta det. Kan jeg stole på dette?

Jeg plages av veldig dårlig samvittighet for fostret når jeg tar disse medisinene.

Hva mener dere her på DOL?

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33404-graviditet-og-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Nå vet jeg ikke hvor langt du har kommet på vei i svangerskapet, og hvor lenge du har gått på xanor og rohypnol. I første trimester frarådes bruk av xanor og rohypnol bør man også være forsiktig med. Dette er hva som står i litteraturen, men i praksis må man forholde seg til de faktiske forholdene. Hvis det er slik at du trenger medikamentell behandling, kan det godt være at dette er langt bedre enn alternativene, og det er sikkert det legen din har tatt hensyn til. Kanskje må man rett og slett akseptere en hvis avhengighet av disse midlene hos både deg og barnet, men heller satse på en avvenning straks rett etter fødsel. Da tar vanligvis barnet ikke skade av slike midler, selv om man strengt tatt ikke anbefaler at gravide tar medikamenter i det hele tatt.

Amming er imidlertid ikke å anbefale når man går på disse midlene, så her må man planlegge litt fremover,så du vet hva du skal forholde deg til. Lykke til.

Jeg synes godt du kan forhøre deg på forum for psykiatri her på dol, hvis du ønsker mer informasjon.

http://www.nettdoktor.no/medisin/showdetails.asp?PageID=1083

http://www.nettdoktor.no/medisin/showdetails.asp?PageId=1089

Ikke for å skremme deg, men jeg ville ikke brukt disse under svangerskap i hvertfall.

Jeg ville snakket med legen igjen.

Jeg la også innlegget mitt inn på forumet "psykiatri"

Der kan du lese svar fra Nils H. Dahl...

Gjest Novembermom

Jeg la også innlegget mitt inn på forumet "psykiatri"

Der kan du lese svar fra Nils H. Dahl...

Jeg kan si meg enig i det han sier i sitt andre innlegg til deg.

Jeg er selv grådig sekptisk til medisiner under graviditet ( er selv gravid i 25 uke ) og jeg tør knapt å ta en paracet.

Men så lenge babyen din og du har det bra og alt er som det skal, så ser ikke jeg noe problem.

Ønsker deg lykke til videre og håper at du koser deg med det lille nurket i magen din :o)

Ha en god helg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...