Gå til innhold

kan man få sykemelding for å reise bort?

Anbefalte innlegg

Gjest en liten sjel
Skrevet

Jeg jobber et sted som er heldøgsbemannet. Jeg har takket ja til en tur som er en del av et opplegg av en pasientforening. Det gjorde jeg for flere månder siden. For noen uker siden søkte jeg permisjon for lørdag og søndag. Skal ikke jobbe uken etter det. Har ennå ikke hørt noe etter å ha purret. Det er ingen jeg har snakket med som kan jobbe for meg.

Jeg blir litt fortvilet over det hele. Hvis jeg ikke skulle få permisjon så må han da informere meg ganske tidlig eller?

Jeg blir veldig stresset over dette her, da jeg samtidig er i en svært vanskelig livssituasjon.

Er det mulig at fastlegen kan sykemelde meg for denne helgen, så jeg slipper å tenke på om jeg får permisjon eller ikke? jeg har vært syk tidligere i uken, men valgte å gå på jobb istedenfor å bli sykemeldt.

Hva er den beste løsningen?

Gjest høstløv
Skrevet

Sykemelding er bare for de som er for syke til å gå på jobb.

Du er jo ikke for syk til å jobbe, når du skal på tur med en pasientforening, og da skal du heller ikke ha sykemelding.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Selvsagt kan du ikke få sykemelding.

Skrevet

Sykemeldt for å reise bort!? Du hører selv hvor urimelig det lyder...

Gjest ungigungza
Skrevet

Purr på permisjonssøknaden, du. Si det som det er.

Skrevet

Hæ? Er det virkelig mulig å spørre om det? Tenk deg litt om da, skal man kunne sykmelde seg for å reise til syden også eller, bare fordi man har lyst?

Gjest en liten sjel
Skrevet

Hæ? Er det virkelig mulig å spørre om det? Tenk deg litt om da, skal man kunne sykmelde seg for å reise til syden også eller, bare fordi man har lyst?

forskjellen er at dette er et pasientseminar, et seminar for de som lider av en kronisk sykdom. det er meningen at man skal lære noe. Det er ikke bare en vanlig sydenferie.

en venninne av meg fikk sykemelding fra jobb fordi hun var pårørende til en som var på Modum bad. Det var en uke der som var ment for pårørende, og da fikk hun sykemelding. Er det også urimelig?

Skrevet

forskjellen er at dette er et pasientseminar, et seminar for de som lider av en kronisk sykdom. det er meningen at man skal lære noe. Det er ikke bare en vanlig sydenferie.

en venninne av meg fikk sykemelding fra jobb fordi hun var pårørende til en som var på Modum bad. Det var en uke der som var ment for pårørende, og da fikk hun sykemelding. Er det også urimelig?

Jeg tror ikke du kan sykemeldes når opplæringen skjer i regi av pasientforeningen. Derimot gis det sykemelding i forbindelse med opptrening og opplæring i regi av helsevesenet.

Mas på sjefen din og forklar hvor viktig det er for deg. Du kan kanskje også argumentere med at deltakelse på et slikt seminar kan bidra til et lavt sykefravær fra din side, da det å lære seg strategier for mestring av kronisk sykdom kan ha nettopp den effekten.

God tur:-)

Skrevet

Ja, det er urimelig å få sykemelding når man ikke er syk.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Ja, det var absolutt urimelig. Hun burde ha søkt om, og fått permisjon.

Skrevet

Ja, det er urimelig å få sykemelding når man ikke er syk.

Nå sier jo vedkommende at hun er medlem av en pasientforening, og det er ikke usannsynlig at hun da har en kronisk sykdom. Synes ikke nødvendigvis at det hadde vært noe mer urimelig om det var anledning til å sykemelde til slike seminarer, enn til andre former for opplæring og opptrening som gis i regi av helsevesenet. Folk sykemeldes for å delta på kurs på kompetansesentrene i ulike sammenhenger, så jeg synes ikke det er noe rart at vedkommende spurte - selv om regelverket her nok er slik at det ikke finnes rom for sykemelding.

Skrevet

Men det er likevel et seminar, frivillig sådan regner jeg med.

Du vil kunne få sykmelding når opphold blir regnet som en normal sykehusinnleggelse, ikke fordi du skal på seminar om det er en pasientorganisasjon aldri så mye...

Gjest gul dame
Skrevet

Det er helt rimelig at du spør, men i dette tilfellet er den beste løsningen at du omgående krever svar fra din sjef om permisjonen.

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Det er mange som får sykmelding på mer tvilsomme grunnlag enn dette. Jeg vet om de som plutselig blir syke helt sammenfallende med at de blir tatt for snusk på jobben feks. Og er du politiker eller annen høytstående person feks så får en merkelig nok sykmelding for å slippe å stå til rette i media. En er jo heller ikke syk i slike tilfelle! For om så er så må jo våre folkevalgte og toppledere i næringslivet være en særdeles syk gruppe. Men når den lille mann i gata trenger å lære litt mer om å leve med sin kroniske sykdom, for kanskje å spare samfunnet for å ende på uføretrygd, DA er Ola Nordmann ute med pekefingeren!

Skrevet

Nå sier jo vedkommende at hun er medlem av en pasientforening, og det er ikke usannsynlig at hun da har en kronisk sykdom. Synes ikke nødvendigvis at det hadde vært noe mer urimelig om det var anledning til å sykemelde til slike seminarer, enn til andre former for opplæring og opptrening som gis i regi av helsevesenet. Folk sykemeldes for å delta på kurs på kompetansesentrene i ulike sammenhenger, så jeg synes ikke det er noe rart at vedkommende spurte - selv om regelverket her nok er slik at det ikke finnes rom for sykemelding.

''Nå sier jo vedkommende at hun er medlem av en pasientforening, og det er ikke usannsynlig at hun da har en kronisk sykdom. Synes ikke nødvendigvis at det hadde vært noe mer urimelig om det var anledning til å sykemelde til slike seminarer, enn til andre former for opplæring og opptrening som gis i regi av helsevesenet.''

Jo, jeg mener er urimelig. Med det du sier her bør jeg kunne få sykemelding for å dra på seminar i regi av diabetesforbundet i og med at jeg er diabetiker. Det sier seg selv at med såpass mange kronikere som er i jobb, så ville dette i verste tenkte tilfelle føre til mange problemer på arbeidsplassene rundt omkring.

Melder man seg på seminar i regi av slike foreninger, så forsikrer man seg om at man får permisjon først. Dette kan overhodet ikke sammenlignes med en helsereise som sådan.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg blir usikker, men jeg mener du har krav på noe. Jeg vet ikke hva det vil hete i ditt tilfelle.

Jeg har vært på noe lignende, da min barn fikk sin diagnose. Jeg var på opplæring over flere dager for å lære sette sprøyter og for å lære om diagnosen generelt. Jeg fikk da vitterlig omsorgslønn eller pleiepenger eller hva det nå het.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg blir usikker, men jeg mener du har krav på noe. Jeg vet ikke hva det vil hete i ditt tilfelle.

Jeg har vært på noe lignende, da min barn fikk sin diagnose. Jeg var på opplæring over flere dager for å lære sette sprøyter og for å lære om diagnosen generelt. Jeg fikk da vitterlig omsorgslønn eller pleiepenger eller hva det nå het.

Nå kom jeg på det. Opplæringspenger, tror jeg det het.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Nå kom jeg på det. Opplæringspenger, tror jeg det het.

Og når jeg googler litt ser jeg at opplæringspenger bare gis til de med kronisk syke barn og under en viss inntekt. Jeg jobbet deltid den gangen.

Skrevet

Og når jeg googler litt ser jeg at opplæringspenger bare gis til de med kronisk syke barn og under en viss inntekt. Jeg jobbet deltid den gangen.

Inntekten har ingenting å si - vi fikk opplæringspenger. Det skal erstatte arbeidsinntekt. Mulig vi ikke fikk full erstatning for tapt inntekt - men noe fikk vi.

Men tror ikke denne situasjonen kvalifiserer for opplæringspenger. Det er mer kurs som arrangeres av sykehus hvor man må ha henvisning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...