Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 19 år, og sliter med plager i magen. Plagene kan variere masse. Noen gangen kan jeg ha veldig løs mage, andre ganger nesten forstoppelse. En nær familie har nylig fått diagnosen Cøliaki, så jeg bestemte meg for å ta en blodprøve hos legen. Han fortalte meg at symptomene kunne være f.eks kvalme, løs mage, luft i magen osv. Jeg har alle disse, men i følge blodprøvene ingen Cøliaki. Dette har pågått i over et år, og jeg syns dette er et problem for meg, og kan enkelte ganger hindre meg i å leve livet etter egne ønsker. I tillegg syns jeg avføringen har forandret seg. Før gikk jeg på do ganske regelmessig, men nå kan jeg gå på do fire ganger en dag, og så kan det gå 3 dager mellom avføring en annen gang. Dette er uvanlig for meg. Jeg har tenkt mange ganger på hva dette kan være. Kan det være noe slags virus i systemet? Kan det kanskje ha noe med kostholdet mitt å gjøre? Jeg vil ikke si det har forandret seg stort. Jeg spiser grønnsaker, fisk - et variert kosthold.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334507-mageplager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Det er ganske vanlig å ha mageplager og en av fem oppsøker lege på grunn av dette. Årsakene kan være mange og det viktige spørsmålet er blant annet om du endret på noe i din livsstil før du fikk plagene. Utenlandsreiser, antibiotikakurer og endret kosthold kan ha mye å si. Den hyppigste årsaken til plager som du beskriver er irritabel tarm syndrom (IBS på engelsk) som er meget plagsom, men ikke farlig. Det er ingen spesifikk test som påviser denne tilstanden, mest vanlig er at legen utelukker andre sykdommer, deriblant cøliaki. Behandlingen er ofte regelmessige måltider, styrking av tarmfloraen med pre- og probiotika (som regulerer avføringen) og te av peppermynte og fennikkel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334507-mageplager/#findComment-2806480
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...