Gå til innhold

Ung ufør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge skal man måtte vente på å få svar på søknad om ung ufør, og hva er sannsynligheten for innvilgelse?

Neste måned er det ett år siden jeg ble tidsbegrenset ufør for tre år (ung ufør ble søkt samtidig som TU). Før det gikk jeg to år på rehabilitering, og før det ett år sykemeldt. Jeg har vært i aktiv behandling i psykiatrien i 8 år (er 24 år gammel nå).

Jeg har prøvd meg både på skole, som lærling og tiltak fra NAV, men på grunn av min psykiske helse greier jeg ikke å fungere.

Jeg har lest at ung ufør tillegget henger høyt oppe og at man som regel må ha en godt dokumentert ureversibel somatisk sykdom for å få det innvilget. Stemmer dette?

Hva med loven som sier at det er en tilleggsytelse for unge som ikke har tjent opp egne rettigheter og som ikke vil greie å komme tilbake i arbeid uten tilrettelegging?

Kan NAV gjøre sine egne vurdeinger og overgå loven?

Gjest Durumhvete
Skrevet

"Lette" diagnoser holder ikke. Man skal helst være paranoid schizofren, og helst litt mer før man får innvilget ung ufør tror jeg.

Skrevet

"Lette" diagnoser holder ikke. Man skal helst være paranoid schizofren, og helst litt mer før man får innvilget ung ufør tror jeg.

Så med andre ord, lager NAV sine egne regler...

Skrevet

Hehe, godt å se at du ikke vet hva du snakker om...

Skrevet

Så med andre ord, lager NAV sine egne regler...

Nei, de gjør selvfølgelig ikke det - hvis du allerede har innvilget tidsbegrenset ufør, så er det alderen de ser på, og hvor nedsatt din funksjonsevne er...

Gjest Durumhvete
Skrevet

Nei, de gjør selvfølgelig ikke det - hvis du allerede har innvilget tidsbegrenset ufør, så er det alderen de ser på, og hvor nedsatt din funksjonsevne er...

Akkurat ja. Der det er liv er det håp, særlig når det gjelder psykiatriske diagnoser.

Skrevet

OK..men behandlingstiden da?

Jeg vet at det bare er å ringe og høre, men det er ikke "bare-bare".

Det jeg vet er at det i utgangspunktet er tre måneders saksbehandlingstid fra de mottar søknaden. Noe som snart har blitt overgått med 9 måneder..........

Skrevet

Akkurat ja. Der det er liv er det håp, særlig når det gjelder psykiatriske diagnoser.

Jeg snakker da om ung ufør generelt, og ikke bare knyttet opp mot psykiatriske diagnoser.

Gjest honnicorn
Skrevet

En person som har autisme, søkte på ufør i slutten av mai 2009. Har fått svar nå, har fått innvilget varig ufør, og ung før. personen er 22 år. Tror nok at diagnosen har veldig mye og si.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Det tok 1 og 1/2 år fra søknaden var sendt og til jeg fikk innvilget ung ufør. I mellomtiden fikk jeg TU.

Det kom frem at grunnen til at det tok så lang tid, var manglende legeerklæring fra spesialist. Legen hadde rett og slett glemt å sende inn svar på henvendelsen fra NAV. Etter som jeg forstod, var dette ikke noe ukjent problem. Så du kan høre med saksbehandleren din, om det er noe slikt som gjør at det drøyer.

Jeg tok selv kontakt med legen, og fikk sendt erklæring direkte til meg, som jeg personlig leverte hos NAV. Da gikk det ganske fort etterpå.

Det vil ta tid, da det skal vurderes av flere. Jeg har ikke noen direkte klar diagnose som gir rett på ung ufør, men en sekk full av problemer som de måtte gå igjennom. Cluet her ligger i en god erklæring fra spesialist. Det stod i detalj at jeg hadde vært syk siden da og da, behandlet siden da og da, uten at jeg har blitt frisk nok til å komme ut i arbeidslivet. Hva vi hadde prøvd uten resultat osv.

Jeg kan bli bedre på sikt, men har jo ikke tjent opp vanlige rettigheter, og fikk ung ufør på det grunnlaget, og det at det vil ta tid før jeg vil ha god nok evne til å tjene opp dette selv.

Så selv om jeg ikke har en alvorlig diagnose, men flere diagnoser og funksjonelle plager, så har jeg fått det innvilget. Igjen, det avhenger mye av erklæringen, som absolutt bør komme fra spesialt/behandler.

Så ta kontakt, spør hvorfor det drøyer. Når du tar kontakt skal det registeres, og du har rett på svar innen en viss tid på spørsmålene dine. Om dette fungerer i praksis, det vet jeg ikke.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1252494677' post='4208605]

Det tok 1 og 1/2 år fra søknaden var sendt og til jeg fikk innvilget ung ufør. I mellomtiden fikk jeg TU.

Det kom frem at grunnen til at det tok så lang tid, var manglende legeerklæring fra spesialist. Legen hadde rett og slett glemt å sende inn svar på henvendelsen fra NAV. Etter som jeg forstod, var dette ikke noe ukjent problem. Så du kan høre med saksbehandleren din, om det er noe slikt som gjør at det drøyer.

Jeg tok selv kontakt med legen, og fikk sendt erklæring direkte til meg, som jeg personlig leverte hos NAV. Da gikk det ganske fort etterpå.

Det vil ta tid, da det skal vurderes av flere. Jeg har ikke noen direkte klar diagnose som gir rett på ung ufør, men en sekk full av problemer som de måtte gå igjennom. Cluet her ligger i en god erklæring fra spesialist. Det stod i detalj at jeg hadde vært syk siden da og da, behandlet siden da og da, uten at jeg har blitt frisk nok til å komme ut i arbeidslivet. Hva vi hadde prøvd uten resultat osv.

Jeg kan bli bedre på sikt, men har jo ikke tjent opp vanlige rettigheter, og fikk ung ufør på det grunnlaget, og det at det vil ta tid før jeg vil ha god nok evne til å tjene opp dette selv.

Så selv om jeg ikke har en alvorlig diagnose, men flere diagnoser og funksjonelle plager, så har jeg fått det innvilget. Igjen, det avhenger mye av erklæringen, som absolutt bør komme fra spesialt/behandler.

Så ta kontakt, spør hvorfor det drøyer. Når du tar kontakt skal det registeres, og du har rett på svar innen en viss tid på spørsmålene dine. Om dette fungerer i praksis, det vet jeg ikke.

Takk for utfyllene svar, Shira.

Jeg skal prøve å ta kontakt, eventuelt få behandleren min til å gjøre det for meg - for jeg vet ikke om jeg makter å gjøre det selv.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Takk for utfyllene svar, Shira.

Jeg skal prøve å ta kontakt, eventuelt få behandleren min til å gjøre det for meg - for jeg vet ikke om jeg makter å gjøre det selv.

Lykke til!

Det som er lurt og er og skrive ned punkter før du eller behandleren ringer, slik at du får spurt om alt du lurer på.

• 1 måned senere...
Gjest min erfaring
Skrevet

Nå svarer jeg nok litt sent i forhold til når du skrev innlegget. Håper det har løst seg? Med meg fikk jeg TU for tre år og ung ufør innvilget samtidig.

Ung ufør satsene er litt høyere enn vanlig TU fordi man som du sier ikke har fått opparbeidet seg rettigheter gjennom arbeid.

Den høyeste satsen tror jeg er varig ufør med ung ufør satser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...