Gjest holde hjulene i gang Skrevet 11. september 2009 Skrevet 11. september 2009 Det er det de uføretrygdede koster oss: http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1381670.ece 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. september 2009 Skrevet 11. september 2009 Men som det fremgår har Norman et viktig poeng: – Jeg har sagt lenge at de offisielle norske tallene for arbeidsledighet ikke sier noen ting om den reelle arbeidsledigheten i Norge. Dels fordi vi vet at uføretrygding i store deler av landet har vært brukt som et alternativ til ledighetstrygd, spesielt for eldre arbeidstakere, og dels fordi vi i stor grad har parkert arbeidssøkere på attføringstiltak, sier professoren. 0 Siter
Gjest Tullekoppen Skrevet 11. september 2009 Skrevet 11. september 2009 Det koster å ta vare på befolkningen ja. Vi er priviligerte. Vi har vunnet i lotto som NHD sa en gang. 0 Siter
Gjest Nabodritt Skrevet 11. september 2009 Skrevet 11. september 2009 En av disse er min nabo. Som klarer å jobbe hele dager på bilene sine, og bygger i hytt og gevær - uten byggetillatelse (og så skulle han vel heller ikke hatt penger til dette....) 0 Siter
Gjest Tullekoppen Skrevet 11. september 2009 Skrevet 11. september 2009 En av disse er min nabo. Som klarer å jobbe hele dager på bilene sine, og bygger i hytt og gevær - uten byggetillatelse (og så skulle han vel heller ikke hatt penger til dette....) Det kan være han er paranoid schizo for alt du vet. Ikke døm andre! 0 Siter
Helmi Skrevet 11. september 2009 Skrevet 11. september 2009 En av disse er min nabo. Som klarer å jobbe hele dager på bilene sine, og bygger i hytt og gevær - uten byggetillatelse (og så skulle han vel heller ikke hatt penger til dette....) Og du vet altså alt om naboens helsetilstand og vet dermed også grunnlaget for at han ikke er i arbeid? Det er mange sykdommer som ikke vises utenpå... 0 Siter
Helmi Skrevet 11. september 2009 Skrevet 11. september 2009 Unnskyld:-( Jeg har ikke tenkt å be om unnskyldning for at jeg er for syk til å være ute i arbeid! 0 Siter
Gjest honnicorn Skrevet 11. september 2009 Skrevet 11. september 2009 Jeg får også si unnskyld. Men jeg skylder på de jobbene jeg hadde at jeg er endt opp i denne situasjonen. Å vaske en skole i 66% stilling, du kan tro det sliter på helsa! Når du får betennelser i skuldre, og tar fire operasjoner som er mislykka. Hva gjør en da? En har ikke mye valg, skal jeg si deg! 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 11. september 2009 Skrevet 11. september 2009 Jeg har ikke tenkt å be om unnskyldning for at jeg er for syk til å være ute i arbeid! Ikke jeg heller. Jeg gjør og har gjort alt i min makt for å bli bedre, men så langt er jeg ikke bra nok. Det er ikke selvvalgt for de aller fleste av oss. 0 Siter
Spirello Skrevet 11. september 2009 Skrevet 11. september 2009 Jeg synes det er flott at vi har et system som tar vare på de syke som ikke har mulighet til å jobbe for penga sine. Hva skulle de gjort uten? Bodd på gata? Solgt sex? Vært kriminelle? Jeg er glad jeg har helse til å jobbe og tjene egne penger, men det kan komme en dag da jeg står der selv om trenger uføretrygd. Så jeg unner alle som trenger det hver krone de får! Så ikke unnskyld noe som helst jenter! Selvfølgelig er det noen som snylter på trygda, men sånn har det alltid og vært og sånn vil det alltid være.. men jeg velger å tro at flesteparten trenger det. Har en kollega som er 50% uføretrygda, som egentlig skulle vært 100% i følge legen, men han øsnker å jobbe for bli gal av å være hjemme (psykisk syk av det) så han fikk krangla til seg å prøve 50% i første omgang. Unner han hver krone han får i trygd. Er sikkert ikke enkelt å stå utenfor arbeidslivet pga. sykdom. Kan jeg aldri tenke meg! Har selv vært en del sykmeldt (tidligere) pga. kronisk sykdom, og jeg synes det er deprimerende å gå hjemme over lengre tid. 0 Siter
Gjest Tatjana Skrevet 11. september 2009 Skrevet 11. september 2009 Unnskyld:-( Jeg syns ikke du skal be om unnskyldning! Etter min mening er det supert at vi har et system som tar vare på de aller fleste. Vi har råd til å dele med hverandre i dette landet, og det bør vi også gjøre. 0 Siter
Gjest dolberta Skrevet 11. september 2009 Skrevet 11. september 2009 Unnskyld:-( Du har ingenting å be om unnskylding for! At det finnes _noen_ som utnytter systemet betyr ikke at de som ikke gjør det skal stå til ansvar for snylterne. Jeg er superglad for at vi har det systemet vi har. Jeg er overbevist om at de allerfleste ikke har noe som helst ønske om å være uføretrygdede, (deg inklusive). 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 12. september 2009 Skrevet 12. september 2009 Jeg synes det er flott at vi har et system som tar vare på de syke som ikke har mulighet til å jobbe for penga sine. Hva skulle de gjort uten? Bodd på gata? Solgt sex? Vært kriminelle? Jeg er glad jeg har helse til å jobbe og tjene egne penger, men det kan komme en dag da jeg står der selv om trenger uføretrygd. Så jeg unner alle som trenger det hver krone de får! Så ikke unnskyld noe som helst jenter! Selvfølgelig er det noen som snylter på trygda, men sånn har det alltid og vært og sånn vil det alltid være.. men jeg velger å tro at flesteparten trenger det. Har en kollega som er 50% uføretrygda, som egentlig skulle vært 100% i følge legen, men han øsnker å jobbe for bli gal av å være hjemme (psykisk syk av det) så han fikk krangla til seg å prøve 50% i første omgang. Unner han hver krone han får i trygd. Er sikkert ikke enkelt å stå utenfor arbeidslivet pga. sykdom. Kan jeg aldri tenke meg! Har selv vært en del sykmeldt (tidligere) pga. kronisk sykdom, og jeg synes det er deprimerende å gå hjemme over lengre tid. Poenget er at vi ikke har råd til dagens trygdesystem hvis antall uføretrygdede fortsetter å øke i samme tempo. Vi må enten gjøre det vanskeligere å få trygd, senke utbetalingene eller øke skattene for de som er i arbeid. 0 Siter
Bookworm Skrevet 12. september 2009 Skrevet 12. september 2009 Poenget er at vi ikke har råd til dagens trygdesystem hvis antall uføretrygdede fortsetter å øke i samme tempo. Vi må enten gjøre det vanskeligere å få trygd, senke utbetalingene eller øke skattene for de som er i arbeid. En kunne jo først å fremst ha sikeret seg mot at folk som faktisk kunne ha vært i arbeid, ikke kom seg over på trygd... 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 12. september 2009 Skrevet 12. september 2009 En kunne jo først å fremst ha sikeret seg mot at folk som faktisk kunne ha vært i arbeid, ikke kom seg over på trygd... Ja, og derfor nevnte jeg nettopp "gjøre det vanskeligere å få trygd" først. Folk som er syke og ikke kan jobbe skal selvfølgelig ha rett til trygd. 0 Siter
Gjest en minusvariant Skrevet 13. september 2009 Skrevet 13. september 2009 Men som det fremgår har Norman et viktig poeng: – Jeg har sagt lenge at de offisielle norske tallene for arbeidsledighet ikke sier noen ting om den reelle arbeidsledigheten i Norge. Dels fordi vi vet at uføretrygding i store deler av landet har vært brukt som et alternativ til ledighetstrygd, spesielt for eldre arbeidstakere, og dels fordi vi i stor grad har parkert arbeidssøkere på attføringstiltak, sier professoren. ''– Jeg har sagt lenge at de offisielle norske tallene for arbeidsledighet ikke sier noen ting om den reelle arbeidsledigheten i Norge. Dels fordi vi vet at uføretrygding i store deler av landet har vært brukt som et alternativ til ledighetstrygd, spesielt for eldre arbeidstakere, og dels fordi vi i stor grad har parkert arbeidssøkere på attføringstiltak, sier professoren. – Elextra'' Parkert på attføring ja. Og hvorfor? Flere årsaker kan finnes, f.eks: I en tid med stort press til å oppnå bedre økonomiske resultater for bedriften, blir noen utbrente og faller utenfor. Andre foretak må nedbemanne. Og noen av de som mister jobben, får alvorlige problem med å finne seg en ny. Arbeidsgivere bryr seg omtrent ikke med deres skjebne. De har jo ikke bruk for NAV-kasus, "minusvarianter" og latsabber.... Billigere å outsource virksomhet til Kina og India - sammen med empatien for tidligere ansatte. 0 Siter
Spirello Skrevet 16. september 2009 Skrevet 16. september 2009 Poenget er at vi ikke har råd til dagens trygdesystem hvis antall uføretrygdede fortsetter å øke i samme tempo. Vi må enten gjøre det vanskeligere å få trygd, senke utbetalingene eller øke skattene for de som er i arbeid. Der mener jeg legene må vurdere sakene enkeltvis.. det bør ikke være en enkel løsning å bli uføretrygda nei. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.