Gå til innhold

Drikkeglass av nedbrytbar plastikk

Gjest veganer, men spiser gjerne miljøsvin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor det er mulig å få kjøpt drikkeglass av nedbrytbar plastikk i Norge? F.eks. slike som disse:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:2008-07-14_Biodegradable_cups_at_Chubby%27s_Tacos.jpg

Hvis jeg har oppfattet riktig er de laget av noe som kalles polyaktid.

http://en.wikipedia.org/wiki/Polylactic_acid

Hadde vært _veldig_ praktisk for oss som ikke har oppvaskmaskin og som ikke er komfortable med å være miljøsvin.

Skrevet

''Hadde vært _veldig_ praktisk for oss som ikke har oppvaskmaskin og som ikke er komfortable med å være miljøsvin.''

I utgangspunktet er vel engangsglass veldig resurssløsende, uavhengig av om de er nedbrytbare eller ikke...

Skrevet

''Hadde vært _veldig_ praktisk for oss som ikke har oppvaskmaskin og som ikke er komfortable med å være miljøsvin.''

I utgangspunktet er vel engangsglass veldig resurssløsende, uavhengig av om de er nedbrytbare eller ikke...

''I utgangspunktet er vel engangsglass veldig resurssløsende, uavhengig av om de er nedbrytbare eller ikke...''

Oppvarmt vann, strømmen en oppvaskmaskin bruker og rengjøringsmidler utgjør ganske mye sløsing med ressurser det også, da...

Skrevet

Bruk pappbegre, de kan resirkuleres som papir.

Gir ikke samme opplevelsen å drikke fra et pappbeger som et glass, da... Foretrekker å se hva jeg drikker... Pappbegre får jo alt til å smake av papp også forresten...

Gjest høstløv
Skrevet

Gir ikke samme opplevelsen å drikke fra et pappbeger som et glass, da... Foretrekker å se hva jeg drikker... Pappbegre får jo alt til å smake av papp også forresten...

Da kan du da bare drikke av vanlige plastdrikkebegre og levere de til gjenvinning som all annen plastemballasje.

Skrevet

Snakker du nå om til daglig bruk eller til engangsbruk??? Skal du bruke plastglass til daglig fordi du synes det er forurensende å vaske opp?

Skrevet

Da kan du da bare drikke av vanlige plastdrikkebegre og levere de til gjenvinning som all annen plastemballasje.

''Da kan du da bare drikke av vanlige plastdrikkebegre og levere de til gjenvinning som all annen plastemballasje.''

Finnes ikke noe plastgjenvinningsopplegg hvor jeg bor i hvert fall. Plastforbrenningsanlegg kan ikke akkurat karaktiseres for å være særlig miljøvennlige uansett.

Skrevet

''Da kan du da bare drikke av vanlige plastdrikkebegre og levere de til gjenvinning som all annen plastemballasje.''

Finnes ikke noe plastgjenvinningsopplegg hvor jeg bor i hvert fall. Plastforbrenningsanlegg kan ikke akkurat karaktiseres for å være særlig miljøvennlige uansett.

Hvor har du tenkt å kaste disse nedbrytbare plastglassen da, om du får tak i noen? I en plastpose på fyllinga? Eller grave dem ned i hagen?

Gjest trist jente
Skrevet

Hvorfor kan du ikke bruke vanlige glass og vaske opp for hånd egentlig?

Gjest høstløv
Skrevet

Hvorfor kan du ikke bruke vanlige glass og vaske opp for hånd egentlig?

Eller bare bruke vanlig glass og skylle det under kranen og bruke det samme glasset.

Det må vel være det mest miljøvennlige tiltaket, som finnes.

Skrevet

''I utgangspunktet er vel engangsglass veldig resurssløsende, uavhengig av om de er nedbrytbare eller ikke...''

Oppvarmt vann, strømmen en oppvaskmaskin bruker og rengjøringsmidler utgjør ganske mye sløsing med ressurser det også, da...

''Oppvarmt vann, strømmen en oppvaskmaskin bruker og rengjøringsmidler utgjør ganske mye sløsing med ressurser det også, da...''

Ikke sammenlignet med engangsembalasje

Skrevet

Snakker du nå om til daglig bruk eller til engangsbruk??? Skal du bruke plastglass til daglig fordi du synes det er forurensende å vaske opp?

Til engangsbruk ja. I tillegg praktisk utendørs f.eks. i hagen. Slipper å tenke på at de kan knuse også.

Skrevet

Til engangsbruk ja. I tillegg praktisk utendørs f.eks. i hagen. Slipper å tenke på at de kan knuse også.

''I tillegg praktisk utendørs f.eks. i hagen. Slipper å tenke på at de kan knuse også.''

Der er jeg enig, men der bruker vi f.eks. plastservise fra Ikea, vaskes og brukes om igjen og om igjen og om igjen...

Skrevet

Eller bare bruke vanlig glass og skylle det under kranen og bruke det samme glasset.

Det må vel være det mest miljøvennlige tiltaket, som finnes.

''Eller bare bruke vanlig glass og skylle det under kranen og bruke det samme glasset.''

Blir aldri helt rent på den måten. Samler seg opp ganske mye fett og bakterier også etterhvert.

Gjest trist jente
Skrevet

''Eller bare bruke vanlig glass og skylle det under kranen og bruke det samme glasset.''

Blir aldri helt rent på den måten. Samler seg opp ganske mye fett og bakterier også etterhvert.

Varmt vann og zalo? Det er da virkelig ikke alle som har oppvaskmaskin

Skrevet

Hvor har du tenkt å kaste disse nedbrytbare plastglassen da, om du får tak i noen? I en plastpose på fyllinga? Eller grave dem ned i hagen?

''Hvor har du tenkt å kaste disse nedbrytbare plastglassen da, om du får tak i noen? I en plastpose på fyllinga? Eller grave dem ned i hagen?''

De råtner relativt raskt så jeg hadde vel kastet dem i matavfallet. Egentlig burde det ikke vært noe som het "matavfall", men i stedet "bioavfall" sånn at alt som var biologisk nedbrytbart kunne kastes der.

Skrevet

''Hvor har du tenkt å kaste disse nedbrytbare plastglassen da, om du får tak i noen? I en plastpose på fyllinga? Eller grave dem ned i hagen?''

De råtner relativt raskt så jeg hadde vel kastet dem i matavfallet. Egentlig burde det ikke vært noe som het "matavfall", men i stedet "bioavfall" sånn at alt som var biologisk nedbrytbart kunne kastes der.

Vi har ikke matavfallssortering hos oss og her jeg bor har jeg ikke mulighet til kompost heller. På landet heller vi matavfall i skogkanten.

Vil det bli godtatt om du kaster slike i matavfallet da?

Gjest hverken by- eller bygdejenta (sånn midtimellom)
Skrevet

Vi har ikke matavfallssortering hos oss og her jeg bor har jeg ikke mulighet til kompost heller. På landet heller vi matavfall i skogkanten.

Vil det bli godtatt om du kaster slike i matavfallet da?

''På landet heller vi matavfall i skogkanten.''

Seriøst? eller tuller du nå?

Skrevet

''På landet heller vi matavfall i skogkanten.''

Seriøst? eller tuller du nå?

Vi har et par faste plasser (på eiendommen) der vi legger matavfall ja, ikke noe problem det. Blir jo nesten som en kompostdunge. Både fugl, katt og rev koser seg nok der, rotter og mus ser vi aldri. Eiendommen er stor så det ligger ikke akkurat rett utenfor stuedøra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...