Gå til innhold

noen som har vært i Sharm El Sheik

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og surfer på nettet og ser etter høstferietur for knerten og meg.. Har reservert tur med pyramidenereiser til Sharm El Sheik og lurer på om noen har vært der ???

Gjest aldri fristet å dra dit
Skrevet

Egypt har aldri fristet meg, men har mange rundt meg som har vært der.

Et tips du bør ta med deg er at dere bør vaksinere dere, omtrent alle jeg kjenner har enten blitt syke der nede eller kommer hjem å blir syke, diarè og oppkast.

Skrevet

Egypt har aldri fristet meg, men har mange rundt meg som har vært der.

Et tips du bør ta med deg er at dere bør vaksinere dere, omtrent alle jeg kjenner har enten blitt syke der nede eller kommer hjem å blir syke, diarè og oppkast.

Ja det er sikkert lurt.

Jeg backpacket rundt i Egypt for ca 10 år siden, Da ble ikke jeg syk, men mannen min.. Jeg tok noen dråper "Tee tree oil" i ett vannglass og dette drepte alle bakterier.. Fikk tips om dette på helsekosten. Men å gi sønnen min dette går ikke.. så han får nok ta drikkevaksine han..

Gleder meg til å snorkle fordi det er et fantastisk undervannsliv der nede :

Skrevet

Jepp. To ganger.

Fantastisk sted å snorkle på. Akkurat som å svømme i et akvarium.

Vi tok også en flytur til Kairo for å se pyramidene. Utrolig flott tur, men veldig slitsom.

Egypt er et land hvor du må prute, og selgerene er ganske harde. (Du må altså klare å gå rett forbi dersom du ikke vil ha noe)

Mange blir også litt dårlige i magen der. Vi hadde en liten omgang da vi var der nå i Mai, men ingen krise. (Ikke sann at vi ble sengeliggende eller noe.) Men ta med tabletter mot diare.

Vi skal tilbake til Egypt. Det er så mye mer jeg ønsker å få med meg der nede:-)

Skrevet

Jepp. To ganger.

Vi tok også en flytur til Kairo for å se pyramidene. Utrolig flott tur, men veldig slitsom.

Egypt er et land hvor du må prute, og selgerene er ganske harde. (Du må altså klare å gå rett forbi dersom du ikke vil ha noe)

Mange blir også litt dårlige i magen der. Vi hadde en liten omgang da vi var der nå i Mai, men ingen krise. (Ikke sann at vi ble sengeliggende eller noe.) Men ta med tabletter mot diare.

Vi skal tilbake til Egypt. Det er så mye mer jeg ønsker å få med meg der nede:-)

Kjøpte forresten et digitalt undervannskamera før jeg dro, og tok vel ca. 450 bilder....

Skrevet

Jepp. To ganger.

Godt å høre.

Knerten har ikke vært der, men mannen min og jeg har backpacket og opplevd masse i Egypt. Dette blir primært en badetur. Pyramidene skal vi tilbake til ved en senere anledning vil jeg håpe og tro..

Skrevet

Godt å høre.

Knerten har ikke vært der, men mannen min og jeg har backpacket og opplevd masse i Egypt. Dette blir primært en badetur. Pyramidene skal vi tilbake til ved en senere anledning vil jeg håpe og tro..

Da må jeg ønske dere en skikkelig god tur:-)

Barna bør nok ha en viss alder før Kairo er aktuelt. Snuppa var 10 da vi dro dit. Og det var helt fantastisk for henne.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Ikke der, men skal tilbake til Hurghada snart, hvor vi var i fjor.

Jeg gir guttungen drikkevaksine, han ble ikke dårlig sist. Jeg tok den også, ble ikke dårlig, sambo derimot hadde ett par dager med diare. Han fikk tabletter på hotellet, kan også kjøpes på apotek, veldig effektive. Han kom seg ganske kjapt etter han begynte på den kuren. Kan være greitt og vite dersom en av dere voksne skulle bli syke. For det som er minuset med imodium er at bakteriene bør ut. Imodium er supert dersom diaren trenger å stoppes pga reise el.l, men det tar ikke knekken på bakteriene.

Som Speak sier, alt må prutes på. Jeg er elendig, så det er sambo som handler ;o) Eneste jeg er god på er å ture rett forbi dersom jeg ikke vil ha noe.

God tur! Vi gleder oss veldig til snorklingen igjen, den er jo bare fantastisk

Backpaking hørtes spennende ut! Vi har jo pga guttungen hatt badeferie, og Egypt har supert for lang til det formålet! Vi var bl.a ute med båt for å se på korallrev lengre uti sjøen (vi hadde korallrev på hotellstranda også), og jeep ut i ørkenen til beduinleir. Guttungen var 7 år ifjor, det var stor suksess. Selv om han er fornøyd med å bade dagen lang også :o)

Skrevet

Da må jeg ønske dere en skikkelig god tur:-)

Barna bør nok ha en viss alder før Kairo er aktuelt. Snuppa var 10 da vi dro dit. Og det var helt fantastisk for henne.

Jeg satser på at guttungen på 8 år er klar for Kairotur? Jeg har så lyst. Så dersom formen min ikke er for ille, så bærer det avgårde. Muligens fly, hvis ikke blir det 2-dagersturen.

Hvordan var det å fly? Gikk det kjapt og enkelt?

Skrevet

JA!

Vi var der i juli nå i år! Vi reiste også med Pyramidene reiser, og bodde på Marriott Rennaissance Golden Wiev Bech Resort. Et utrolig flott hotell anlegg, med flere bassengområder, og en yppelig beliggenhet med egen strandlinje og direkte tilgang til korallrevene.

Kan anbefale Sharm El sheik på det sterkeste til alle som er interessert i undervannsverdenen.

Rødehavet er jo helt fantastisk!

Jeg har dykket og snorklet i "eksotiske omgivelser" tidligere, bl.a i Thailand, men synes faktisk Rødehavet var hakket bedre, med både mere og større fisk!

Det positive med Egypt, og andre nord afrikanske land, er at det er svært høy standard på hoteller sammenlignet med mange andre reisemål. Det spares ikke akkurat på plassen. Og man kan bo svært luksuriøst for samme pris som man betaler for adskillig enklere standard andre steder.

"Ulempen" er at mange av de store hotell-anleggene ligger litt "øde" til, utenfor selve turist byene. Man er derfor avhengig av taxi for å komme vekk fra hotellområdet. Til gjelgjeld er det svært billig å ta taxi.

Landskapsmessig er vel heller ikke Sharm El Sheik så veldig spennede. Lite naturlig vegatasjon, for det meste goldt og kjedelig ørkenlandskap.

Shopping er også svært slitsomt pga de pågående og masete selgerne.

Jeg vil derfor ikke anbefale Egypt som et førstevalg til folk som ønsker en "standard" sydentur.

Men er man derimot ute etter noe unikt og annerledes opplevelse, så er man bare en dykkermaske unna å oppdage en helt ny verden!

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1252923521' post='4211268]

Jeg satser på at guttungen på 8 år er klar for Kairotur? Jeg har så lyst. Så dersom formen min ikke er for ille, så bærer det avgårde. Muligens fly, hvis ikke blir det 2-dagersturen.

Hvordan var det å fly? Gikk det kjapt og enkelt?

Vi stod opp TIDLIG. Mener det var ca. kl. 5. Og så var vi hjemme kl. 22 på kvelden. Så det var en VELDIG lang dag.

Om en 8-åring er klar for denne turen er jeg usikker på. Det kommer nok veldig an på interessen og engelsk-kunskaper. Og utholdenheten på å reise så lenge.

Guiden snakket jo engelsk hele tiden. Inkl. turen til det Egyptiske museet.

Jeg vil også tipse om at dere bør ha med litt mat. Vi misset på det. Spiste lunsjen som hørte til turen, og tenkte da at vi spiser på flyplassen på vei tilbake. Der hadde de ikke noe mat. Kun sjokolade og potetgull. Og det fungerer dårlig når lunsjen er kl. 13 og vi landet kl. 21 (?)

Så jeg synes med fordel at dere kan vente et par år. Men du kjenner jo ditt barn best:-)

Skrevet

Vi stod opp TIDLIG. Mener det var ca. kl. 5. Og så var vi hjemme kl. 22 på kvelden. Så det var en VELDIG lang dag.

Om en 8-åring er klar for denne turen er jeg usikker på. Det kommer nok veldig an på interessen og engelsk-kunskaper. Og utholdenheten på å reise så lenge.

Guiden snakket jo engelsk hele tiden. Inkl. turen til det Egyptiske museet.

Jeg vil også tipse om at dere bør ha med litt mat. Vi misset på det. Spiste lunsjen som hørte til turen, og tenkte da at vi spiser på flyplassen på vei tilbake. Der hadde de ikke noe mat. Kun sjokolade og potetgull. Og det fungerer dårlig når lunsjen er kl. 13 og vi landet kl. 21 (?)

Så jeg synes med fordel at dere kan vente et par år. Men du kjenner jo ditt barn best:-)

Engelsk og lang reise takler han helt fint, men jeg ser jo når du beskriver turen at jeg heller mer til 2-dagersreisen.

Da er det buss i ca 6 timer (?), museumet, så sjekke inn på hotell. Ned i basarene om ettermiddag/kveld, middag. Dagen etter er det pyramiden som står for tur, så bussen hjem igjen. Kjører i karavane hele veien.

Jeg tror det kan være mer passende opplegg for oss mtp alderen hans, og det at vi da får muligheten til å se litt av Kairo om ettermiddagen/kvelden.

Både jeg og guttungen setter oss inn på en buss, 5 min etterpå sover vi ;o) Det var muligheter for å ha med pute, smøre seg niste på den tidlige frokosten før bussen dro.

Som du sier, men fly blir det en veldig lang dag. Og selv om jeg kan overleve på sjokolade og chips, så blir gutten en smule muggen dersom han ikke får mat ;o) (pappaen også, men det vil han ikke innrømme)

Takk for at du delte din erfaring, så tar vi det med i betraktningen når vi skal velge hvilken av turene vi skal melde oss på.

Skrevet

JA!

Vi var der i juli nå i år! Vi reiste også med Pyramidene reiser, og bodde på Marriott Rennaissance Golden Wiev Bech Resort. Et utrolig flott hotell anlegg, med flere bassengområder, og en yppelig beliggenhet med egen strandlinje og direkte tilgang til korallrevene.

Kan anbefale Sharm El sheik på det sterkeste til alle som er interessert i undervannsverdenen.

Jeg har dykket og snorklet i "eksotiske omgivelser" tidligere, bl.a i Thailand, men synes faktisk Rødehavet var hakket bedre, med både mere og større fisk!

Det positive med Egypt, og andre nord afrikanske land, er at det er svært høy standard på hoteller sammenlignet med mange andre reisemål. Det spares ikke akkurat på plassen. Og man kan bo svært luksuriøst for samme pris som man betaler for adskillig enklere standard andre steder.

"Ulempen" er at mange av de store hotell-anleggene ligger litt "øde" til, utenfor selve turist byene. Man er derfor avhengig av taxi for å komme vekk fra hotellområdet. Til gjelgjeld er det svært billig å ta taxi.

Landskapsmessig er vel heller ikke Sharm El Sheik så veldig spennede. Lite naturlig vegatasjon, for det meste goldt og kjedelig ørkenlandskap.

Jeg vil derfor ikke anbefale Egypt som et førstevalg til folk som ønsker en "standard" sydentur.

Men er man derimot ute etter noe unikt og annerledes opplevelse, så er man bare en dykkermaske unna å oppdage en helt ny verden!

Nå har jeg ei venninne med barn som også har lyst på en Egypttur- Det hotellet jeg har bestilt er Sharm Reef,. og hun har fått tilbud om det samme hotellet som du har vært på mariott.. det ser jo veldig bra ut,.og er kanskje bedre egnet for barn. Nå er knerten min ganske så svømmedyktig men det er ikke hennes datter.. Vi kan bytte over. men da er alle måltider utenom og vi betaler samme pris. Hvordan er prisnivået på hotellet og utenfor ??

Gjest padiscuba
Skrevet

Et flott sted for dykking.

En bør holde seg unna en ekkel og pågående lokalbefolkning..

Skrevet

JA!

Venninnen min lurer på hvordan det er å bade ved stranden på dette hotellet (Mariott) for ei jente på 6 år som ikke er svømmedyktig.. Er det langgrunnt, eller brådypt ???

Skrevet

Venninnen min lurer på hvordan det er å bade ved stranden på dette hotellet (Mariott) for ei jente på 6 år som ikke er svømmedyktig.. Er det langgrunnt, eller brådypt ???

Det er kun en liten strand med direkte tilgang til sjøen. Ellers er mye av kysten i området ganske karrig og bratt.

Korallrevet starter helt inne ved stranden, og "taket" på dette ligger bare 50-60 cm dypt og strekker seg ca 25-30 m ut i sjøen før det ender i en "korallvegg" hvor det også blir brådypt. Det er langs denne veggen man kan snorkle. Og det er lagt ut flytebrygger fra land og over korall"taket" for å komme ut til dypere vann.

Litt klønete forklart kanskje.

Men det er altså ikke brådypt ved stranden pga dette "taket", men det blir jo heller ikke dypere enn 50-60 cm. Det er sand på stranden, og de første metrene ut i vannet. Men det kan være litt steinete og skarpt underlag pga korallene.

Det er altså ganske trygt for barn på stranda, men den er ikke akkurat ideell for bading.

På en annen side kan Mariott by på hele 5 ganske store bassengOMRÅDER hvor alle har barnebasseng og vanlige basseng med varierende dypde. Det er derfor nok av bade muligheter for barn allikevel!

Ellers er jo rødehavet såpass salt at man næmest flyter av seg selv! Utstyr jenta med en flytevest og en dykkermaske, og ta henne med på snorkletur!

Skrevet

Nå har jeg ei venninne med barn som også har lyst på en Egypttur- Det hotellet jeg har bestilt er Sharm Reef,. og hun har fått tilbud om det samme hotellet som du har vært på mariott.. det ser jo veldig bra ut,.og er kanskje bedre egnet for barn. Nå er knerten min ganske så svømmedyktig men det er ikke hennes datter.. Vi kan bytte over. men da er alle måltider utenom og vi betaler samme pris. Hvordan er prisnivået på hotellet og utenfor ??

Hotellstandarden er generellt høy. Men Marriott er nok i en klasse for seg. Det er ganske nytt, og området er fantastisk flott opparbeidet med beplantning, trapper, støttemurer, restauranter og bassenger. Til og med en kunstig foss og en elv som renner fra de øverste nivåene og nedover.

Leilighetene og rommene består av mange 2 etasjes bygninger som er bygget i forskjellige høydenivåer fra hovedbygget og ned mot sjøen.

Prisvinået på hotellområdet er noe høyere enn utenfor, men likevel ganske billig. Ca 100,- kr for en hovedrett på den meksikanske restauranten, og ca 60 kr for en burger eller sandwich til lunsj.

Men dette er STORE porsjoner! Så et barn og en voksen kan fint dele en rett.

Vi bodde i leilighet med eget kjøkken, og kjøpte derfor inn drikke og noen matvarer selv.

I Naama Bay er det mye å velge i. Dit tar det ca 10 min med taxi (40 kr) og her finner du bla både Mc Donalds, Pizzahut, Fridays og Hard Rock Cafe i tillegg til masse andre restauranter.

Prisene på disse stedene var vel ca 1/3 av i Norge vil jeg tro...

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1252926932' post='4211340]

Engelsk og lang reise takler han helt fint, men jeg ser jo når du beskriver turen at jeg heller mer til 2-dagersreisen.

Da er det buss i ca 6 timer (?), museumet, så sjekke inn på hotell. Ned i basarene om ettermiddag/kveld, middag. Dagen etter er det pyramiden som står for tur, så bussen hjem igjen. Kjører i karavane hele veien.

Jeg tror det kan være mer passende opplegg for oss mtp alderen hans, og det at vi da får muligheten til å se litt av Kairo om ettermiddagen/kvelden.

Både jeg og guttungen setter oss inn på en buss, 5 min etterpå sover vi ;o) Det var muligheter for å ha med pute, smøre seg niste på den tidlige frokosten før bussen dro.

Som du sier, men fly blir det en veldig lang dag. Og selv om jeg kan overleve på sjokolade og chips, så blir gutten en smule muggen dersom han ikke får mat ;o) (pappaen også, men det vil han ikke innrømme)

Takk for at du delte din erfaring, så tar vi det med i betraktningen når vi skal velge hvilken av turene vi skal melde oss på.

No problem:-)

Vi liker ikke buss. Blir fort bilsyk og uggen. Så det følte jeg ikke at var noe alternativ for oss.

Vi fikk også med oss litt shopping + en papyrusbutikk/gullsmed. Så det var virkelig en full dag. En opplevelse vi kommer til å huske godt lenge:-)

Vi hadde også bare 1 uke ferie, så derfor ville vi ikke bruke mer enn 1 dag på denne turen.

Men med litt ekstra informasjon i bagasjen så kan man vurdere hva som fungerer best for den enkelte.

Skrevet

No problem:-)

Vi liker ikke buss. Blir fort bilsyk og uggen. Så det følte jeg ikke at var noe alternativ for oss.

Vi fikk også med oss litt shopping + en papyrusbutikk/gullsmed. Så det var virkelig en full dag. En opplevelse vi kommer til å huske godt lenge:-)

Vi hadde også bare 1 uke ferie, så derfor ville vi ikke bruke mer enn 1 dag på denne turen.

Men med litt ekstra informasjon i bagasjen så kan man vurdere hva som fungerer best for den enkelte.

''Men med litt ekstra informasjon i bagasjen så kan man vurdere hva som fungerer best for den enkelte.''

Nettopp, så Dol er supert, her kan jeg få erfaringer og tips, og jeg har fått mange av deg!

Vi skal være 2 uker, så av den grunn vurderer jeg 2-dagerstur. Eller, jeg vurderer vel ikke så mye mer egentlig ;o)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1253086293' post='4212548]

''Men med litt ekstra informasjon i bagasjen så kan man vurdere hva som fungerer best for den enkelte.''

Nettopp, så Dol er supert, her kan jeg få erfaringer og tips, og jeg har fått mange av deg!

Vi skal være 2 uker, så av den grunn vurderer jeg 2-dagerstur. Eller, jeg vurderer vel ikke så mye mer egentlig ;o)

Kjenner at jeg er litt misunnelig nå. For vi hadde det så flott da vi var der i Mai:-)

Dersom vi hadde vært der i 2 uker så hadde nok vi også tatt en 2-dagers tur til Kairo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...