Gjest makt i feil hender? Skrevet 13. september 2009 Skrevet 13. september 2009 Jeg har stort sett positive erfaringer med helsevesenet, men i går opplevde jeg noe som satte støkk i meg. Kanskje bagateller for noe, men det fikk meg til å tenke på hvordan alvorlig syke uten et ressurssterkt nettverk greier skaffe seg den helsehjelpen en trenger. Hadde vært fint å fått konstruktive kommentarer på opplevelse. Har skrevet om det her, for langt til å gjengi her http://tankeromdetmeste.blogg.no/1252876554_makt_i_feil_hender_et.html 0 Siter
filiokus81 Skrevet 13. september 2009 Skrevet 13. september 2009 Helt klart en ubehagelig og skremmende opplevelse! Men som du lander på selv også, - alle er ikke som dette inkompetente fjolset av en sykepleier. Jeg ville forfulgt saken var jeg deg. Det finnes helt sikkert dokumentasjon på samtalen, og hvem som tok den, på legevakten. Jeg ville klaget damen inn for aktuell instans (fylkeslegen?), og håpet at hun ble sparket fra jobben sin. Noen trenger et jordskjelv eller to for å løfte blikket tilstrekkelg opp til å få øye på egen manglede kompetanse. 0 Siter
nick Skrevet 13. september 2009 Skrevet 13. september 2009 Jeg har skrevet om dette flere ganger. Det sitter en haug med kvinnelige legesekretærer rundt på forskjellige legevakter/-kontorer som tror de er leger selv, og som diagnosterer og avviser behandling uten at man i det hele tatt kommer nær en ordentlig lege. Det er fullstendig hinsides det noen av de gjør. Jeg hadde en alvorlig mageinfeksjon som gjorde at jeg ikke kunne oppta noe som helst. Etter 5 dager måtte jeg ha ny sykemelding (den første fikk jeg fra legevakten vha personlig oppmøte), ringte legen på en torsdag og fikk beskjed av sekretærutusket at jeg kunne få time på tirsdag. Jeg forklare (igjen) situasjonen, og nevnte at legevakten hadde bedt meg være obs på blodforgiftning. Da fikk jeg time øyeblikkelig og CPR verdiene var høye. Full antibiotikakur. Hadde jeg ventet 4 dager til... Makt i feil hender er ikke noen dum betegnelse. 0 Siter
Yes Sir Skrevet 13. september 2009 Skrevet 13. september 2009 Har selv møtt arrogante mennesker på legevakta. Jeg forstår din frustrasjon meget godt. 0 Siter
Gjest Legevaktsvoktere Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Jeg har bodd på mange ulike steder i Norge, og disse småpsyco kjærringene som har fått tak i legevaktstelefonen finner man dessverre overalt. Ja, de skal sile, men det kan virke som om de tror de har blitt Gud når de får ta den telefonen over litt tid. Selv har jeg endte opp med ambulanse og blålys hele 3 ganger fordi legevakten har avvist meg, hadde de ikke gjort det ville jeg ha sluppet unna med et legebesøk. Legevaktsmennesker er litt som vaktmestre, et helt eget folkeslag. 0 Siter
fyrlykt Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Jeg har skrevet om dette flere ganger. Det sitter en haug med kvinnelige legesekretærer rundt på forskjellige legevakter/-kontorer som tror de er leger selv, og som diagnosterer og avviser behandling uten at man i det hele tatt kommer nær en ordentlig lege. Det er fullstendig hinsides det noen av de gjør. Jeg hadde en alvorlig mageinfeksjon som gjorde at jeg ikke kunne oppta noe som helst. Etter 5 dager måtte jeg ha ny sykemelding (den første fikk jeg fra legevakten vha personlig oppmøte), ringte legen på en torsdag og fikk beskjed av sekretærutusket at jeg kunne få time på tirsdag. Jeg forklare (igjen) situasjonen, og nevnte at legevakten hadde bedt meg være obs på blodforgiftning. Da fikk jeg time øyeblikkelig og CPR verdiene var høye. Full antibiotikakur. Hadde jeg ventet 4 dager til... Makt i feil hender er ikke noen dum betegnelse. Legesekretærene sitter mellom barken og vreden. Mange krever øyeblikkelig hjelp uten at de har reellt behov. Slipper de igjennom blir legen sint. Slipper de ikke igjennom blir pasienten sint. Så kommer de som virkelig trenger øyeblikkelig hjelp, og legesekretæren husker den sinte legen, og synes det er bedre med en sint pasient enn en sint lege. Pasienten går jo tross alt hjem igjen, legen er der når hun er på jobb. På vårt akuttmottak fungerer det slik at hvis legesekretæren er i tvil får pasienten snakke med legen i telefonen så får legen vurdre hvor mye det haster. Selvfølgelig finnes det arrogante mennesker i disse yrkene og, men å gjøre det til en sannhet at legesekretærene tror de er legen og gud på en gang blir feil. Legesekretærene jobber etter instruks fra legene. For øvrig synes jeg at når en legesekretær mottar disse telefonene må veien til en telefonsamtale med legen være kort i tvilstilfeller. Helst bør en sykepleier eller lege besvare telefonene, OG folk som ikke har behov for akutt legehjelp må lære seg å tenke seg om litt ekstra før de ringer en akutt-telefon. En ting til, når det står om liv, ring 113. 0 Siter
Gjest makt i feil hender? Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Jeg har bodd på mange ulike steder i Norge, og disse småpsyco kjærringene som har fått tak i legevaktstelefonen finner man dessverre overalt. Ja, de skal sile, men det kan virke som om de tror de har blitt Gud når de får ta den telefonen over litt tid. Selv har jeg endte opp med ambulanse og blålys hele 3 ganger fordi legevakten har avvist meg, hadde de ikke gjort det ville jeg ha sluppet unna med et legebesøk. Legevaktsmennesker er litt som vaktmestre, et helt eget folkeslag. Takk for svar til dere alle. Setter pris på tilbakemeldinger. i dag har jeg forsøkt å ringe og finne ut HVEM jeg skal snakke med for å få gitt en tilbvakemelding. Landet på at det måtte være kommunelege? Han/hun var iikke til stede i dag, så jeg må prøve igjen i morgn. Men kanskje jeg burde kontakte helseog sosialsjef i kommunen også? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.