Gå til innhold

Brudd på taushetsplikt!

Anbefalte innlegg

Gjest hvor si fra?
Skrevet

Jeg er ansatt i et vikarbyrå, og var i den anledning på en medarbeidersamtale. Jeg spurte min konsulent hos vikarbyrået om ei som også hadde jobbet samme sted som meg. Mer ala... lenge siden jeg har sett henne. Da sa konsulenten RETT ut at hun jenta hadde blitt akutt innlagt på psykiatrisk. Og at hun hadde store psykiske problemer. Snakka om at hun hadde tidligere flyttet og hatt problem med en tidligere samboer osv.

I alle dager tenkte jeg!!? Skal konsulenter sitte og legge ut om så alvorlige ting. Taushetsplikten er jo kjempestreng. Hva om jeg hadde vært et ordentlig sladrete vesen og sagt til alle hva som hadde skjedd.

Hvor skal jeg henvende meg skal tro? Det er vel ikke vits i å snakke med hennes sjef, for han vet jeg er kjent som en ordentlig "sopp". Jeg ønsker at hun skal få smekk for den der altså.

Hadde jeg gjort noe slikt i min jobb ville jeg fått sparken tror jeg. Jeg holder taushetsplikten min til punkt og prikke.

Forslag til hvor jeg skal henvende meg/klage??

Skrevet

Hvis det er et stort vikarbyrå, og du ikke vil gå til nærmeste overordnede til personen som brøt taushetsplikten, ville jeg gått et ledd over.

Kanskje HR avdelingen, eller hovedkontoret?

Skrevet

Dette er helt klart et etisk overtramp, men hvorvidt det er lovbrudd kommer an på om konsulenten har skrevet under på taushetsplikterklæring eller ei. Vet de ofte er dårlige på sånt i sekretærstillinger i vikarbyrå.

Det er ellers sjeldent at brudd på taushetsplikten får konsekvenser dersom det ikke er den det anngår selv eller pårørende som anmelder forholdet. Dessuten bør det vises at bruddet på taushetsplikten kan få/ har fått konsekvenser på noe vis

Dersom konsulenten har skrevet under på taushetserklæring, skulle hun visst hun ikke burde ha svart på spørsmålet ditt i det hele tatt. Du burde også visst at dersom noen slutter i en jobb, så er det stor sannsynlighet pga sykdom eller andre vanskelige forhold. Så du burde jo egentlig selv tenkt at dette hadde du ikke noe med og latt være å spørre. Det er kun den som sier opp som avgjør hvem hun/han vil fortelle dette til.

Gjest lite proff
Skrevet

Men har konsulenten taushetsplikt? Hjemlet hvor?

Trådstarter hadde vært i en medarbeidersamtale. En som har ansvar for slike medarbeidarsamtaler har personalansvar og selvfølge taushetsplikt hva angår sine ansatte.

Jeg oppfattet det slik at hun utleverte personlige opplysninger om en annen ansatt. Det er høyst uakseptabelt og uproffesjonelt.

Tvilsomt at det vil få følger, men hun kan få tilsnakk og advarsel.

Vikarbyrået har vel en HR avd. de også, og ville gitt beskjed til øverste leder. Neste gang kan det jo være trådstarter hun utleverer, siden hun er så slepphendt med informasjonen.

Skrevet

Trådstarter hadde vært i en medarbeidersamtale. En som har ansvar for slike medarbeidarsamtaler har personalansvar og selvfølge taushetsplikt hva angår sine ansatte.

Jeg oppfattet det slik at hun utleverte personlige opplysninger om en annen ansatt. Det er høyst uakseptabelt og uproffesjonelt.

Tvilsomt at det vil få følger, men hun kan få tilsnakk og advarsel.

Vikarbyrået har vel en HR avd. de også, og ville gitt beskjed til øverste leder. Neste gang kan det jo være trådstarter hun utleverer, siden hun er så slepphendt med informasjonen.

Helt enig i at konsulenten har opptrådt lite profesjonelt, og sannsynligvis også i strid med byråets interne retningslinjer. Slik sett kan trådstarter godt informere vedkommendes sjef om hendelsen.

Det er allikevel et poeng å skille mellom lovpålagt taushetsplikt av den typen som f.eks. er pålagt helsearbeidere, og at det å bedrive sladder er lite profesjonelt og neppe i samsvar med en bedrifts policy. Jeg stilte spørsmålet om hjemmel fordi jeg er nysgjerrig om det har kommet noen lovbestemmelser rettet mot arbeidsgivere som følge at det utvidede samarbeidet som nå skal finne sted ved sykemeldinger. Denne formen for samarbeide gjør det jo vanskeligere for arbeidstakere å holde sine private og helsemessige forhold helt "unna" arbeidsplassen, og av den grunn burde reglene vært fulgt opp med noen bestemmelser om taushetsplikt (noe som kanskje også er gjort?)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...