Gjest trenger litt hjelp med gramatikken Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Hvis jeg skal si at jeg "har vært og trent"/har vært og gjort noen ærend, skrives det slik, eller med å? 0 Siter
Gjest mikkelina Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Å er infinitivsmerket, og brukes foran "trene" og "gjøre". Du kan ikke skrive "å trent" eller "å gjort". 0 Siter
morsan Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Det skal skrives med og. Å er et infinitivsmerke, og skal selvsagt ikke stå foran verb som ikke er i infinitiv (trent og gjort). 0 Siter
laban Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Når verbet står i fortid (trent, gjort, hatt, spist), er det alltid "og" foran. Du kan være i tvil hvis verbet står i infinitiv (trene, gjøre, ha, spise). 0 Siter
laban Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 å. Det er aldri, aldri "å" foran et verb i fortid eller nåtid. "Vært å trent" eller "drar å trener" er helt katastrofalt feil. 0 Siter
laban Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 "vært OG trent" Da har man vært, og man har trent. Det er ikke sånn det er . :-) Du kan ikke bruke noen slags "telleregel" dersom verbet ikke står i infinitiv. Står det noe som har skjedd, altså i fortid, er det aldri "å" uansett. 0 Siter
morsan Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Det er aldri, aldri "å" foran et verb i fortid eller nåtid. "Vært å trent" eller "drar å trener" er helt katastrofalt feil. ''helt katastrofalt feil.'' Selv om jeg er enig, burde du være forsiktig med å krisemaksimere språfeilenes betydning - du kan risikere kommentarer fra et amfibium ;-) 0 Siter
laban Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 ''helt katastrofalt feil.'' Selv om jeg er enig, burde du være forsiktig med å krisemaksimere språfeilenes betydning - du kan risikere kommentarer fra et amfibium ;-) * spisser rødblyanten * 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Det er aldri, aldri "å" foran et verb i fortid eller nåtid. "Vært å trent" eller "drar å trener" er helt katastrofalt feil. Det som er litt "morsomt" er at søker du på Google etter "vært å trent" og "vært og trent" får du omtrent like mange treff. 0 Siter
morsan Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Det som er litt "morsomt" er at søker du på Google etter "vært å trent" og "vært og trent" får du omtrent like mange treff. Hvilket beviser at google-søk ikke kan benyttes som fasit;-) 0 Siter
laban Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Det som er litt "morsomt" er at søker du på Google etter "vært å trent" og "vært og trent" får du omtrent like mange treff. Verden er av hengslene. Får du treff på "hvert å trent" eller "vert å trent", ikke fortell meg det. 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Verden er av hengslene. Får du treff på "hvert å trent" eller "vert å trent", ikke fortell meg det. Javisst. "hvert å trent" => 1 290 og "vert å trent" => 151. 0 Siter
laban Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Javisst. "hvert å trent" => 1 290 og "vert å trent" => 151. * grøsser * 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 * grøsser * "vært å trena" - 767 treff *flirer* 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 ''helt katastrofalt feil.'' Selv om jeg er enig, burde du være forsiktig med å krisemaksimere språfeilenes betydning - du kan risikere kommentarer fra et amfibium ;-) Noen som ropte? ) 0 Siter
Gjest mikkelina Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Noen som ropte? ) En skorpion er vel ingen amfibie, en frosk derimot.. ;o) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 "vært OG trent" Da har man vært, og man har trent. Det er ikke sånn det er . :-) ''Da har man vært, og man har trent. Det er ikke sånn det er . :-)'' Du tar feil,- men jeg skjønner hvorfor du tar feil. Poenget her er at man egentlig ikke kan si den steningen slik,- det man mener å si er at man har vært på treningssenteret/i skogen og trent. Da kan man si det som to selvstendige setninger og binde dem sammen med og. Men i dagligtale dropper man den delen i mellom... 0 Siter
morsan Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Noen som ropte? ) *sender hidi en lærebok om dyrenes verden* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.