Gå til innhold

Forandre utsagn om trygd/jobb underveis?

Anbefalte innlegg

Gjest men det haster
Skrevet

Jeg har i samarbeid med nav, fastlege og psyk sykepleier sagt at jeg kunne tenke meg å begynne å jobbe igjen etter disse tre årene med midlertidig ufør. (Har slik rettighet ut året)

MEN: Enkelte dager er jeg bare SÅ sliten, og har vondt både her og der. Har diagnoser som hver for seg og tilsammen gir et alvorlig helsebilde.

Angrer så på at jeg sa at jeg var klar for å jobbe igjen, for det er jeg absolutt ikke....

Sa vel det fordi jeg følte at de forventet det av meg. Det er som kjent for mange på trygd, og ut å jobbe skal man, enten man er frisk nok eller ikke. :-(

Skulle tro leger og andre behandlere fikk en ekstra pengebonus for hvert tilfelle de klarer å få ut i arbeid igjen.

Jeg er faktisk ikke frisk nok, så da er spørsmålet om jeg kan ta tilbake mine utsagn og si at jeg heller må ha tre nye år?

Gjest tenker jeg
Skrevet

Det er ikke slik at det er tre år av gangen, du kan tenke ett år av gangen når det gjelder søking om TU.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Si i fra hvordan du har det, og så søker du om ny TU. TU kan du få for ett, to , tre eller fire år i slengen, men alt dette vet du sikkert?

Send inn ny søknad om TU, snakk med legen på forhånd (den legen NAV innhenter opplysninger fra).

Er du ikke klar for ut i jobb enda, så er du ikke det, og det kan du skrive og dokumentere i søknaden din.

Ville tatt kontakt med saksbehandler og fått i gang søknaden så fort som mulig, siden det dessverre går flere måneder før svaret kommer.

Gjest men det haster
Skrevet

Det er ikke slik at det er tre år av gangen, du kan tenke ett år av gangen når det gjelder søking om TU.

Ok, takk for opplysning. :-)

Gjest men det haster
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1253083723' post='4212495]

Si i fra hvordan du har det, og så søker du om ny TU. TU kan du få for ett, to , tre eller fire år i slengen, men alt dette vet du sikkert?

Send inn ny søknad om TU, snakk med legen på forhånd (den legen NAV innhenter opplysninger fra).

Er du ikke klar for ut i jobb enda, så er du ikke det, og det kan du skrive og dokumentere i søknaden din.

Ville tatt kontakt med saksbehandler og fått i gang søknaden så fort som mulig, siden det dessverre går flere måneder før svaret kommer.

Takk for støtte. Ja, da bestiller jeg time hos legen, forteller hvordan det er, og søker på nytt. Får håpe det går i orden.

Gjest honnicorn
Skrevet

Ifra neste år skal jo ytelsen få et annet navn, og nye kriterier. Arbeidsavklaringspenger. Det er visst krav at en skal være i aktivitet for å få den, ellers må en vurderes for varig ufør...

Skrevet

Du blir ikke bare sendt ut i en fullstilling sånn uten videre.

Etter hva jeg vet blir du først testet ut via NAV på en attføringsbedrift. Målet med dette er å finne ut om du har noen arbeidsevne, og i så fall hvor stor prosent.

Det kan hende at du får prøve å jobbe i en bedrift, men at flere følger det gjør. Da er det viktig at du kjenner godt på deg selv, og forteller hvordan det kjennes ut. Kjennes det bra og riktig ut for deg å jobbe, er jo dette bra. Kjennes det ikke bra ut, er denne utredningen viktig for nav.

Du trenger ikke å være redd for å fortelle hvordan du føler og tenker. Hvis du synes det er ekkelt, har du kanskje noen som kan bli med på møtene. En god venn som du tør å fortelle sannheten til kan ofte være fint å ha med som støtte for deg.

Lykke til :o)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Takk for støtte. Ja, da bestiller jeg time hos legen, forteller hvordan det er, og søker på nytt. Får håpe det går i orden.

Lykke til!

Skrevet

Det finnes jo mange grader av jobb. 0 timer i uka til 37,5 timer i uka.

Kanskje det hadde vært ok om du fikk noen timer i uka for å teste det ut?

Uansett må du jo ta kontakt med dem for å fortelle hva du føler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...