Gå til innhold

Henrettelsen som gikk galt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er avvliningsmetodene i Iran og andre land i regionen som hører middelalderen til.

Ja, de hører OGSÅ middelalderen til. Og i 2009 bør man ha kommet litt lenger. Det gjelder også USA.

Skrevet

Ja, de hører OGSÅ middelalderen til. Og i 2009 bør man ha kommet litt lenger. Det gjelder også USA.

Å bli henrettet med en giftsprøyte er ikke så galt. Sovner man ikke inn først? Skulle gjerne ha betalt en god sum for å dø på den måten fremfor å måtte henge meg.

Skrevet

Jeg er innbitt motstander av dødsstraff.

Men det gjør ikke så mye at han fikk kjenne litt på hvordan det er å være redd og ha det vondt. Akkurat det tror jeg faktisk fangene i amerikanske fengsler får ganske mye erfaring med.

Skrevet

Man kan godt si han fikk som fortjent, det er allikevel for jævlig idiotisk å, med loven i hånd, drepe folk!

Kanskje, vanskelig spørsmål akkurat dette når de har gjort det de har gjort. Jeg hadde gladelig drept han om dette hadde vært min datter

Skrevet

Jeg er innbitt motstander av dødsstraff.

Men det gjør ikke så mye at han fikk kjenne litt på hvordan det er å være redd og ha det vondt. Akkurat det tror jeg faktisk fangene i amerikanske fengsler får ganske mye erfaring med.

Ja, det er nok ikke barnemat å sitte i amerikanske fengsler....

Skrevet

Uff, det er grusomt:-(

Dødsstraff er ikke helt meg i alle tilfeller, men dette er jo ekstra makabert:-(

Skrevet

Kanskje, vanskelig spørsmål akkurat dette når de har gjort det de har gjort. Jeg hadde gladelig drept han om dette hadde vært min datter

Er nok er værre straff å sitte og råtne på livstid i et amerikansk fengsel.

Skrevet

Er nok er værre straff å sitte og råtne på livstid i et amerikansk fengsel.

Sant det, men nå har han gjort det lenge og bra er det. Utover det har jeg ingen sympati om de fjerner han fra jordas overflate.

Skrevet

Uff, det er grusomt:-(

Dødsstraff er ikke helt meg i alle tilfeller, men dette er jo ekstra makabert:-(

Ja, ekstra ille når de ikke får gjennomført det slik de skal etter loven :-(

Skrevet

Det hadde jeg gjort også. Nettopp derfor jeg er glad for at jurymedlemmer skal være nøytrale i skyldsspørsmål ;)

Gjest mikkelina
Skrevet

Å bli henrettet med en giftsprøyte er ikke så galt. Sovner man ikke inn først? Skulle gjerne ha betalt en god sum for å dø på den måten fremfor å måtte henge meg.

Dette innebærer også at noen tar livet av en annen.

Hvorfor skal det være lov å drepe noen med myndighetene i ryggen?

Skrevet

"Øye for øye, tann for tann" hørte middelalderen til.

''"Øye for øye, tann for tann" hørte middelalderen til. – firepile''

Eh, hvor har du det fra? Den refererte linken er jo nettopp et eksempel på at man i vår tid forsøker dette prinsippet.

Skrevet

Ikke noe verre enn å avlive en hund eller katt hos veterinæren.

Jeg er totalt uenig med deg...

Skrevet

Dødsstraff er grotesk. "Du drepte, så da dreper vi deg. Men det blir helt annerledes, fordi -vi- gjør det som straff med loven i hånd." *rister på hodet* Mennesker er dyr, det er i hvert fall helt sikkert.

''Dødsstraff er grotesk. "Du drepte, så da dreper vi deg. Men det blir helt annerledes, fordi -vi- gjør det som straff med loven i hånd." *rister på hodet* Mennesker er dyr, det er i hvert fall helt sikkert. – Glimtipper''

Helt uenig. Ingen grunn til å ha det minste sympati med sånne udyr. Da er ikke lovlydige mennesker udyr fordi de vil ha rettferdighet. Har noen ødelagt et menneskeliv, fortjener de å betale like mye som de har ødelagt. Det vil si bøte med eget liv. Samme "like-for-like" eller "øye-for-øye osv" er samme prinsipp som erstatningsretten bygger på: At skadeutøver skal betale like mye som tapet skadeutøver påført andre. Skulle bare mangle! Det kalles rettferdighet! En fordel er også at man slipper rømningsfare med tilhørende sannsynlighet for flere voldsofre.

Eneste logiske grunn til å nekte dødstraff er risikoen for å begå justismord og gjennomføre lang tortur fordi man har klønete bødler. Rettsprinsippet ovenfor er heller et ideal for meg, men tror altså ikke det er mulig å gjennomføre uten at man før eller senere gjorde en uopprettelig feil. Derfor ville jeg ikke tatt sjangsen på å støtte det.

Jeg reagerer en del på rene emosjonelle begrunnelser imot dødstraff eller som du gjør - sette lovforvaltere (her bødler) i samme bås som kriminelle. Det er veldig feil. Det er den kriminelle som har begått noe moralsk uholdbart, ikke bøddelen. Det vil si forutsatt at den dømte er skyldig og at man selv ikke hevder et totalpasifistisk syn på drap (tenk på diskusjon om militæærtjeneste. De som hevder et totalpasifistisk syn burde i diskusjoner om dødstraff fortelle at de er totalpasifister.) Det er altså snakk om å være konsekvent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...