Gå til innhold

Kronisk halsbrann

Anbefalte innlegg

Gjest Så lei så lei

Hei, jeg er en kvinne på 37 år som har vært plaget av kronisk halsbrann i 2,5 år. Jeg har ikke sure oppstøt, og har det ikke verre om natten slik mange forteller. Symptomet er selvsagt til irritasjon og kan av og til bli smertefullt. Jeg har måttet gi avkall på rødvin (egentlig vin generelt, selv om hvitvin går bedre) og sterk mat som jeg er glad i, og merker ellers at en del ting gjør det verre (sitrusfrukter, sjokolade, kaffe - mange av de tingene man koser seg med). Har vært til gastroskopi, der gjorde de ingen funn. Har ellers vært en runde på Balderklinikken, der jeg prøvde glutenfri diett samt en del urtemedisiner, også dette uten resultater. Prøver nå ut melkefri diett, og merker at det hjelper på fordøyelsen generelt, men det har ikke gitt bedring av halsbrann-plagene enda. Jeg har lest at dette symptomet ofte er stressrelatert, og jeg har vært igjennom betydelig stress de siste par årene med en mor som døde av kreft, og en jobb som av og til byr på litt mange utfordringer, og jeg har forholdsvis små barn. Imidlertid føler jeg at stressnivået har lagt seg de siste 2-3 månedene, uten at det heller har hatt innvirkning på symptomene. Jeg tror jeg har en rimerlig sunn livvsstil, sykler 30-40 minutter 5 ggr i uken, og spiser mye frukt, grønt og fiber, og lite bearbeidet mat. Legen har gitt meg en resept på Somac som jeg prøvde en ukes tid for en stund siden uten effekt, og foreslår nå et nytt forsøk med dobbel dose (40mg) i minst 14 dager. Jeg har lest at disse legemidlene ganske sjelden har effekt, og at de ikke kurerer, men kan gi bedring mens man tar dem, og har derfor liten tro/stor skepsis til dette. Har prøvd en del reseptfrie og helsekostpreparater (Link, Frutin, Silicea - som lindrer men ikke kurerer). Har ellers lest en del om detox-dietter og "kvitt-deg-med-parasitt"-kurer, er dette bare svada eller har det noe for seg? Jeg ønsker tips om alt som kan være til hjelp inkl. både tradisjonelle medikamenter og alternativ behandling. Håper inderlig at jeg kan bli kvitt dette problemet snart.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334884-kronisk-halsbrann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Det høres ut som om du er grundig undersøkt både skolemedisinsk (inkl gastroskopi) og alternativt ved Balderklinikken. Regner derfor med at det også er tatt prøver som viser om magesekken er infisert med Helicobacter pylori, en bakterie som overlever i magesekken og kan gi kroniske plager. Hvis ikke, bør dette vurderes. Det slår meg at du har forsøkt mange ting uten tilsynelatende effekt på dine plager og at derfor løsningen kan ligge et annet sted. Stressreduksjon og akupunktur ville nok være mitt førstevalg, eliminasjonsdiett kan også forsøkes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334884-kronisk-halsbrann/#findComment-2811362
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...