Gå til innhold

Mattespørsmål - ligning

Anbefalte innlegg

Gjest matte matte
Skrevet

En venninne av meg har bedt spurt om hjelp til å regne ut følgende:

-0,0885+0,13+(-0,0885x0,13)

Og jeg får 0,029995 som svar, det samme gjør jeg dersom jeg sette ligningen i excel. Men svaret i fasiten er 0,12.

Noe som skjønner dette? Fasiten må vel ha feil?

Skrevet

Det må være feil i enten regnestykket (noen likning er det strengt tatt ikke, jeg leser x'en som gangetegn?) eller fasiten, det er jo ikke mulig å starte med -0,0885 + 0,13 ( = 0,0415) og så etterpå trekke fra enda mer (hvis neste minustegn altså skal være der), og ende opp med 0,12.

Skrevet

Det må være feil i enten regnestykket (noen likning er det strengt tatt ikke, jeg leser x'en som gangetegn?) eller fasiten, det er jo ikke mulig å starte med -0,0885 + 0,13 ( = 0,0415) og så etterpå trekke fra enda mer (hvis neste minustegn altså skal være der), og ende opp med 0,12.

Jeg tviler også på at regnestykket står sånn - helt fra begynnelsen av oppgaven - det blir jo alt for enkelt med kalkulator tilgjengelig... Og ligning er det jo heller ikke.

Gjest matte matte
Skrevet

Nei du har helt rett i at det ikke er en lingning.

Godt jeg fikk noe andre til bekrefte det jeg også mener :-)

Skrevet

Jeg tviler også på at regnestykket står sånn - helt fra begynnelsen av oppgaven - det blir jo alt for enkelt med kalkulator tilgjengelig... Og ligning er det jo heller ikke.

Nei, vi får bli enige om å avvise spørsmålet :-))

Det er den taktikken datteren min alltid har forsøkt i mattespørsmål også, spesielt i tekstoppgaver av typen "Kari, Mari og Mette har spist ditt og datt på kafé og fått felles regning, hvor mye skal hver av dem betale?" Hun mente alltid at de fikk enten ha vett til å be om hver sin regning, eller finne ut av rotet sitt selv...

Skrevet

Nei du har helt rett i at det ikke er en lingning.

Godt jeg fikk noe andre til bekrefte det jeg også mener :-)

Hvis det ikke er en ligning og x'en er et gangetegn, så får jeg nøyaktig det svaret du fikk i hvert fall.

Gjest matte matte
Skrevet

Nei du har helt rett i at det ikke er en ligning, det var jeg som brukte feil ord. Og jeg tviler også litt på at oppgaven står sånn (jeg har kun fått den på mail). Har spurt henne flere ganger om hun kan ha skrevet feil men sier hun har skrevet nøyaktig det som står i boken.

Skrevet

Nei, vi får bli enige om å avvise spørsmålet :-))

Det er den taktikken datteren min alltid har forsøkt i mattespørsmål også, spesielt i tekstoppgaver av typen "Kari, Mari og Mette har spist ditt og datt på kafé og fått felles regning, hvor mye skal hver av dem betale?" Hun mente alltid at de fikk enten ha vett til å be om hver sin regning, eller finne ut av rotet sitt selv...

*knegg*

En annen lur måte å løse mattespørsmål på blir som i vitsen der læreren spør Lille Bjarne: "Du har ti drops og deler dem med lillebroren din. Hvor mange drops får han da?", hvorpå Bjarne svarer "Fire".

"Kan du ikke regne?" sier læreren bestyrtet, "joda" svarer Bjarne, "men det kan ikke lillebroren min".

Gjest matte matte
Skrevet

Hvor er x'en?

Jeg har antatt at x'en er et gangetegn?

Skrevet

*knegg*

En annen lur måte å løse mattespørsmål på blir som i vitsen der læreren spør Lille Bjarne: "Du har ti drops og deler dem med lillebroren din. Hvor mange drops får han da?", hvorpå Bjarne svarer "Fire".

"Kan du ikke regne?" sier læreren bestyrtet, "joda" svarer Bjarne, "men det kan ikke lillebroren min".

* fnis *

Jeg prøvde i sin tid å motivere prosentregning med at det kan være greit å vite omtrent hvor mye en ting som er nedsatt f.eks. 30%, koster, men hun mente selvsagt at hun i slike situasjoner heller ville spørre de som jobber i butikken...

Skrevet

Jeg har antatt at x'en er et gangetegn?

Siden det ikke er noe likhetstegn der, er det naturlig å tro, ja. Men da er det altså ingen ligning.

Jeg fastholder at det enten er noe galt med regnestykket, eller med fasiten.

Skrevet

* fnis *

Jeg prøvde i sin tid å motivere prosentregning med at det kan være greit å vite omtrent hvor mye en ting som er nedsatt f.eks. 30%, koster, men hun mente selvsagt at hun i slike situasjoner heller ville spørre de som jobber i butikken...

*S* Ja, hva skal man egentlig med all denne kunnskapen? ;-)

Gjest matte matte
Skrevet

Jeg ba om kopi av regnestykket slik det står skrevet i boken og fikk den scannet over. Dette er et regnestykke der man skal regne ut nominell lånerente, og får oppgitt at realrenten er -0,885%.

Det betyr altså at det skal stå 0,00885 og ikke 0,0885 i regnestykket jeg fikk oppgitt, og da kommer jeg frem til riktig svar.

Skrevet

Jeg ba om kopi av regnestykket slik det står skrevet i boken og fikk den scannet over. Dette er et regnestykke der man skal regne ut nominell lånerente, og får oppgitt at realrenten er -0,885%.

Det betyr altså at det skal stå 0,00885 og ikke 0,0885 i regnestykket jeg fikk oppgitt, og da kommer jeg frem til riktig svar.

Økonomi-matte?

* løper ut av tråden *

Skrevet

*knegg*

Poden her var 5,5 år da han lattermildt sa:"Mamma, om jeg har 18 kaker så får du og lillesøster 3 hver så tar jeg de siste 12 selv!" :o)

Skrevet

* fnis *

Som om de kan prosentregning?

Skrevet

Som om de kan prosentregning?

Nei, men de klarer ofte å få ut prisen på en vare, via kassa...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...