Gå til innhold

Spare penger

Anbefalte innlegg

Gjest preludium
Skrevet

Si at jeg har arvet 100 000 kr. og vil få best mulig avkastning på dem. Hva gjør jeg? Høyrentekonto? Aksjer? Fond? Jeg ønsker å kunne ta ut litt av overskuddet hvert år.

Gjest lhristina
Skrevet

I dag får du fint lite ut av pengene dine. Jeg har en million stående, og renten er så lav at det ikke blir stort utav det. Aksjefond kunne du hatt, men da kan du ikke ta ut avkastning årlig. Pengefolkene jeg snakket med mente at en da måtte ha et perspektiv på en 4-5 år. Jeg hadde nok hatt dem på bufferkonto, med høyrente, eller betalt ned gjeld aller helst.

Skrevet

Med dagens rentenivå er det vel ikke mange kronene det blir i renter på den summen, selv på høyrente konto? Med 5% rente blir det jo 5000,- i året... Men jeg hadde ikke investert i aksjer heller, det er jeg alt for pysete til.

Gjest i dag er det slik
Skrevet

Med dagens rentenivå er det vel ikke mange kronene det blir i renter på den summen, selv på høyrente konto? Med 5% rente blir det jo 5000,- i året... Men jeg hadde ikke investert i aksjer heller, det er jeg alt for pysete til.

5%? Vi snakke rom en lav rente på rundt 2-3% selv på høyrente.

Skrevet

5%? Vi snakke rom en lav rente på rundt 2-3% selv på høyrente.

Jeg hadde over 5% rente på høyrentekonto i fjor, men det kan sikkert ha endret seg siden da ettersom utlånsrenten også har gått ned.

Skrevet

Jeg har 400 tusen på høyrente og får ca 600 kr i rente pr måned.

Ikke noe å gjøre seg rik på.

Skrevet

''Jeg ønsker å kunne ta ut litt av overskuddet hvert år.

''

Det er veldig begrenset hvor mye overskudd du kan få på en slik investering. Får du 10%, hvilket er svært lite trolig med mindre du er heldig med en risikabel investering, blir det 10.000 kroner i året. Deler av dette er jo ikke mye å bli feit av.

Gjest i dag er det slik
Skrevet

Jeg hadde over 5% rente på høyrentekonto i fjor, men det kan sikkert ha endret seg siden da ettersom utlånsrenten også har gått ned.

Ja, det er stor forskjell på det nå. Jeg sjekket ut alle tenkelige og utenkelige banker rundt fastrente og høyrente. Mange banker har ikke fastrentetilbud i det hele tatt, pga rentetidene. I fjor fikk jeg litt ut av innskuddet mitt, hadde det på fastrente, men i år blir det ikke stort.

Gjest i dag er det slik
Skrevet

Jeg har 400 tusen på høyrente og får ca 600 kr i rente pr måned.

Ikke noe å gjøre seg rik på.

Og nesten 30% av dette skal jo også betales tilbake i skatt..

Skrevet

Den beste "investeringen" er nok å betale ned gjeld dersom du har det.

Bankene tilbyr ikke mye. Du kan jo velge å sette deler på høyrentekonto og deler i fond. Ya-bank tilbyr 2,8% innskuddsrente. Ikke akkurat mye. Og fond er jo en "risikosport". Men på sikt har det vist seg å være OK.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...