Gjest Vondt i ryggen Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 Hei! Lurer på om noen her kan gi meg noen tips.. Eg får vondt i musklane i ryggen av å sove... Har relativt ny og dyr madrass! Er 30 år og i god fysisk form, ikke overvektig... Men likevell vakner eg med stive musklar i korsryggen, og sliter med å få sove godt de siste timen før eg står opp... Hallo? Var med lege, som sende meg til fysioterapaut, uten at de øvelsene hu kom med førte til noko bedring... Kjipt.. 0 Siter
Spirello Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 Madrassen er ikke for myk da? Kom plagene etter du bytta madrass eller har det vært sånn før det og? Jeg får vondt i ryggen av for myek madrasser.. 0 Siter
Gjest Vondt i ryggen Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 Madrassen er ikke for myk da? Kom plagene etter du bytta madrass eller har det vært sånn før det og? Jeg får vondt i ryggen av for myek madrasser.. Niks, madrassen er ikkje så myk... Skal være anbefalt av kiropraktorer og greier den typen... http://www.ekornes.no/no/svane/svaneintelligel_reg_/svanezenit/ 0 Siter
Gjest Helledagen Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 Da er nok du også en av de uheldige som har en følsom rygg og må slite med diverse ryggplager resten av livet:-( Skyldes kanskje jobben du har? Det eneste du kan gjøre er å trene masse og sørge for å få litt masasje innimellom. Har det på samme måte 0 Siter
signaturløs Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 Har du lenge hatt vondt i ryggen? Jeg mener også _før_ du kjøpte my madrass? Er jo ikke sikkert at det er muskulært, vet du. Kan være at det sitter i skjelettet. En sykdom dine symptomer kan minne om er iallefall Bechterews. Ved Bechterews får man vondt av å ligge lenge, til å begynne med mest i korsryggen. Men regner med at legen din har tenkt på det? Lykke til! 0 Siter
siameser Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 Jeg får også vondt i ryggen om jeg bruker lang tid i senga fordi jeg ikke får sove. Samme om jeg ikke får til å snu og strekke meg som jeg helst vil. Er det passe varmt i soverommet? 0 Siter
Gjest Vondt i ryggen Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 Har du lenge hatt vondt i ryggen? Jeg mener også _før_ du kjøpte my madrass? Er jo ikke sikkert at det er muskulært, vet du. Kan være at det sitter i skjelettet. En sykdom dine symptomer kan minne om er iallefall Bechterews. Ved Bechterews får man vondt av å ligge lenge, til å begynne med mest i korsryggen. Men regner med at legen din har tenkt på det? Lykke til! Trur ikkje madrassen har noe med dette å gjøre... Og når eg leste om det du tipset om, fant eg dette på pasienthandboka: "Ryggstivhet er vanligst etter at en har vært i ro, særlig om morgenen eller etter hvile. Nattlige smerter som lindres ved bevegelse er typisk" Det er en nøyaktig beskrivelse av det eg opplever... Legen nemde ikke noe om dette, hmmm.... Bør vel kanskje ta ein tur til innom han da? 0 Siter
signaturløs Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 Trur ikkje madrassen har noe med dette å gjøre... Og når eg leste om det du tipset om, fant eg dette på pasienthandboka: "Ryggstivhet er vanligst etter at en har vært i ro, særlig om morgenen eller etter hvile. Nattlige smerter som lindres ved bevegelse er typisk" Det er en nøyaktig beskrivelse av det eg opplever... Legen nemde ikke noe om dette, hmmm.... Bør vel kanskje ta ein tur til innom han da? Ja, det burde du. Jeg fikk selv diagnosen etter mange år med vondt i ryggen, spesielt om natta. Slik artet det seg for meg: Først tok legen en blodprøve for å se om jeg hadde en spesiell vevstype som heter HLAB27. Alle med Bechterews og andre revmatiske lidelser har den vevstypen. Men denne prøven kunne ikke alene føre fram til diagnosen siden mange har den uten å utvikle sykdom. Det er røntgen som avgjør. Det tar gjerne noen år fra første symptomer oppstår, til det vises på røntgen, så i begynnelsen var det ingen funn ved røntgen. men etter noen år fikk jeg tatt MR-røntgen av ileosakralleddene i korsryggen, og da fant de ut at diagnosen var Bechterews. Så hvis du tester positivt på HLAB27 og i tillegg har slitt med ryggen slik i mange år, kan legen rekvirere MR-røntgen for å se om du har sykdommen. Det finnes gode medisiner som avhjelper plagene, blant annet Brexidol og Orudis. Legen din finner den medisinen som er best for deg. 0 Siter
Gjest Madrasstesteren Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 Som noen andre nevnte her, så KAN det være madrassen, selv om det er en bra madrass. Madrass må en dessverre prøve seg fram med. Vi kjøpte nye madrasser, og vi fikk begge to vondt i ryggen. De var for myke for oss. Måtte rett og slett byttes ut. Nå har vi hver vår madrasstype, en Jensen og en fra IKEA. Blir dyrt å holde på å teste madrasser, så jeg kjøpte en og en og så prøvde vi den begge to, før vi kjøpte en til. Jeg kan bare sove på IKEA's uten å få vondt. Det er ikke alltid høy pris på madrassen borger for god søvn! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Tempurmadrass er det eneste som funker for meg. Det beste er om du kjøper en tempur-overmadrass (ca 5-6 cm tykk?) og en tempurpute. Overmadrassen legger du oppå din egen madrass. Jeg får alltid vondt i ryggen, uansett hvor god senga er - men tempur gjør susen Jeg kjøpte min madrass for 10 år siden. Den var dyr, men er nok den beste investeringen jeg har gjort for helsa mi 0 Siter
Spirello Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Niks, madrassen er ikkje så myk... Skal være anbefalt av kiropraktorer og greier den typen... http://www.ekornes.no/no/svane/svaneintelligel_reg_/svanezenit/ Ikke nødvendigvis den passer DIN rygg fordet 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.