Gå til innhold

Hvordan regne ut brutto årslønn?

Anbefalte innlegg

Gjest er brutto ETTER skatt, ja?
Skrevet

Noen som kan hjelpe meg å finne ut hva jeg får i brutto årslønn når jeg har ca 262000 kr i året? Ganske sikker på at jeg har tabelltrekk på 36%. Hvordan finner jeg ut brutto da?

Takk for svar. :o)

Fortsetter under...

Gjest høstløv
Skrevet

Med en skattetrekkprosent på 36, vil nettolønnen din utgjøre 64% av bruttolønnen.

Da deler du nettolønnen kr 262.000 på 0,64 og dermed får du en bruttolønn på ca. 410.000 kr.

Gjest nettobruttonetto
Skrevet

Her var det mye sammenblanding av begreper.

Brutto = før skattetrekk, netto = etter skattetrekk.

Dessuten: tabellkort er noe annet enn prosenttrekk, så det gir ingen mening å si at du har tabellkort på 36%.

Men du har kanskje _både_ tabellkort og prosentsats? Isåfall skal tabelltrekk benyttes på den vanlige lønna og prosentsatsen på "ekstrautbetalinger", for å si det lettvint.

Hvis du har rent prosenttrekk på 36%, betyr det at de trekker 36% av hver månedslønn. Og månedslønna finner du ved å dele på 12.

262 000 : 12 = 21 833/mnd x 0,36 = et trekk på 7860/mnd, dvs du får netto utbetalt 13 973.

Gjest er brutto ETTER skatt,ja?
Skrevet

Dessuten: tabellkort er noe annet enn prosenttrekk, så det gir ingen mening å si at du har tabellkort på 36%.

Men du har kanskje _både_ tabellkort og prosentsats? Isåfall skal tabelltrekk benyttes på den vanlige lønna og prosentsatsen på "ekstrautbetalinger", for å si det lettvint.

Hvis du har rent prosenttrekk på 36%, betyr det at de trekker 36% av hver månedslønn. Og månedslønna finner du ved å dele på 12.

262 000 : 12 = 21 833/mnd x 0,36 = et trekk på 7860/mnd, dvs du får netto utbetalt 13 973.

Jeg har værtfall brutto 262000 i året. Da er det NETTO jeg er ute etter. Og det står 36 på skattekortet mitt. ...

Gjest alt er lett når man vet svaret
Skrevet

Jeg har værtfall brutto 262000 i året. Da er det NETTO jeg er ute etter. Og det står 36 på skattekortet mitt. ...

''13 973.'' pr.måned svarte nettobruttonetto, du får gange med 12 så har du svaret ;)

Skrevet

nettobruttonetto har det rette svaret :)

Annonse

Gjest nettobruttonetto
Skrevet

Da er månedsutbetalingen som skrevet over:

''262 000 : 12 = 21 833/mnd x 0,36 = et trekk på 7860/mnd, dvs du får netto utbetalt 13 973.''

Men netto per år er ikke det samme som 13 973 x 12, da du har halvt skattetrekk i desember og ikke noe skattetrekk i juni.

Og juniutbetalingen varierer ettersom hva slags krav du har på feriepenger og hvor mye feriedager du tar.

Hvis vi ser bort fra variablene nevnt i avsnittet over, vil du ga 10,5 måneder der skattetrekket er 7860, dvs totalt 82 530.

Og 262 000 - 82 530 = netto 179 470.

Gjest nei, her er rett svar!
Skrevet

''Brutto = før skattetrekk, netto = etter skattetrekk.''

Ikke helt rett. Brutto lønn er den lønn man har etter arbeidsavtale. Etter at man har trukket fra utgifter til inntekts ervervelse (f.eks. reiseutgifter), har man netto lønn.

Skattbar inntekt skulle i utgangspunktet være lik netto lønn. Det stemmer ikke, bla. annet fordi man ikke får trekke fra alle reiseutgifter, men får et bunnfradrag som er likt for alle. Renteinntekter er ikke lønnsinntekt, men når disse overskrider en viss grense, beskattes de.

Gjest høstløv
Skrevet

Ikke helt rett. Brutto lønn er den lønn man har etter arbeidsavtale. Etter at man har trukket fra utgifter til inntekts ervervelse (f.eks. reiseutgifter), har man netto lønn.

Skattbar inntekt skulle i utgangspunktet være lik netto lønn. Det stemmer ikke, bla. annet fordi man ikke får trekke fra alle reiseutgifter, men får et bunnfradrag som er likt for alle. Renteinntekter er ikke lønnsinntekt, men når disse overskrider en viss grense, beskattes de.

Dette svaret er direkte misvisende.

Gjest nettobruttonetto
Skrevet

Trådstarter spør ikke om hva som blir endelig skatt, men hva h*n sitter igjen med etter månedlige/årlige skattetrekk, slik jeg forstår spørsmålet.

Gjest nei, her er rett svar!
Skrevet

Trådstarter spør ikke om hva som blir endelig skatt, men hva h*n sitter igjen med etter månedlige/årlige skattetrekk, slik jeg forstår spørsmålet.

''Trådstarter spør ikke om hva som blir endelig skatt, men hva h*n sitter igjen med etter månedlige/årlige skattetrekk, slik jeg forstår spørsmålet.''

Ja, det så oså, men jeg reagerte på svaret ditt som ikke stemmer med det som står i leksikon, dvs bare det jeg siterte fra deg om brutto og netto. Svartet mitt var altså mest til deg og ikke til trådstarter. En mulig kilde til misforståelser generelt er at Skatte-etaten opererer med sine egne definisjoner som ikke trenger å være lik dem man bruker i økonomi til vanlig.

''bruttoinntekt en skattepliktigs inntekt uten fradrag av fradragsberettigede utgifter. ''

http://snl.no/.search/bruttoinntekt?pictures=0

''nettoinntekt, tidligere skatterettslig uttrykk for skattepliktig inntekt over et år etter fradrag for utgifter. Nå brukes omtrent tilsvarende begrepet alminnelig inntekt. '' http://snl.no/nettoinntekt

Skrevet

''Trådstarter spør ikke om hva som blir endelig skatt, men hva h*n sitter igjen med etter månedlige/årlige skattetrekk, slik jeg forstår spørsmålet.''

Ja, det så oså, men jeg reagerte på svaret ditt som ikke stemmer med det som står i leksikon, dvs bare det jeg siterte fra deg om brutto og netto. Svartet mitt var altså mest til deg og ikke til trådstarter. En mulig kilde til misforståelser generelt er at Skatte-etaten opererer med sine egne definisjoner som ikke trenger å være lik dem man bruker i økonomi til vanlig.

''bruttoinntekt en skattepliktigs inntekt uten fradrag av fradragsberettigede utgifter. ''

''nettoinntekt, tidligere skatterettslig uttrykk for skattepliktig inntekt over et år etter fradrag for utgifter. Nå brukes omtrent tilsvarende begrepet alminnelig inntekt. '' http://snl.no/nettoinntekt

Du blander begrepene litt. Alminnelig inntekt er et uttrykk som brukes ved selvangivelse, ligning og skatteoppgjør.

Hvis du først skal begi deg inn på å forklare hva alminnelig inntekt er, så må du også forklare hvilke inntekter, utgifter og fradrag som føres på selvangivelsen.

Annonse

Gjest nettobruttonetto
Skrevet

''jeg reagerte på svaret ditt som ikke stemmer med det som står i leksikon,''

Du må ikke lese leksikon som fanden leser bibelen.

Du har tydeligvis søkt på "nettoinntekt", og fått treff på det tidligere skatterettslige begrepet.

Men "netto" og "brutto" eksisterer som uttrykk utenom det som engang sto i skatteloven, som f eks dette søket på "netto" i Bokmålsordboka:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=netto&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=nynorsk&alfabet=n&renset=j

Det er helt korrekt å omtale det man får utbetalt hver måned som netto utbetaling.

Skrevet

Det ville jo vært litt merkelig om du tjente over 400.000,-, siden du ser ut til å være ny i arbeidslivet og er litt utafor i matte (kunne ikke dy meg).

Skrevet

Det ville jo vært litt merkelig om du tjente over 400.000,-, siden du ser ut til å være ny i arbeidslivet og er litt utafor i matte (kunne ikke dy meg).

Hehe, jeg stusser også litt på at folk ikke kan elementær prosentregning, men det som får meg mer til å konkludere med ny i arbeidslivet er vel å ikke kunne forskjell på brutto og netto ;-)

Gjest – nei, her er rett svar!
Skrevet

Du blander begrepene litt. Alminnelig inntekt er et uttrykk som brukes ved selvangivelse, ligning og skatteoppgjør.

Hvis du først skal begi deg inn på å forklare hva alminnelig inntekt er, så må du også forklare hvilke inntekter, utgifter og fradrag som føres på selvangivelsen.

Når noen tror de vet bedre enn det som står i leksikon, kan man virkelig undre på hva de vil oppnå.

Gjest nettobruttonetto
Skrevet

Når noen tror de vet bedre enn det som står i leksikon, kan man virkelig undre på hva de vil oppnå.

Det er da ingen som har sagt at de sitatene du kommer med fra leksikon er feil! Du bruker det bare i en helt gal sammenheng her, og ikke minst bruker du dem som et argument for at det er den eneste forklaringen på hva som er netto og brutto.

Skrevet

Du kan ikke bare ta noen få avsnitt ut av sammenhengen og si at dette er fasiten.

Ved lønnsutbetaling bruker en begrepene brutto lønn og netto lønn. Netto lønn er det som en får utbetalt, når skattetrekket og evt. andre trekk er trukket fra brutto lønn.

I skattesammenheng og ved ligning og skatteoppgjør er uttrykket "brutto lønn" erstattet med begreper "Personinntekt", og uttrykket "netto lønn" er erstattet med begrepet "Alminnelig inntekt".

Skrevet

Jeg har lest litt nedover, og ser at du vel har fått forklaringen.

Men du virker som om du er litt usikker på om du har tabelltrekk eller prosenttrekk.

Veldig mange har tabelltrekk, men så står det 36% i tillegg. Dersom du har det så brukes tabellen til vanlig lønn. 36% brukes kun til ekstralønn (overtid osv.). Så dersom du har tabellkort, så må vi vite hvilken tabell du trekker etter for å kunne svare deg på hvor mye du vil få utbetalt. (Netto lønn)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...