Gå til innhold

Gradert uttak av foreldrepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan mye om foreldrepenger her?

Jeg jobber til vanlig deltid. 60% stilling, 3 dager pr. uke.

Søker om forelderepenger med full lønn i 44 uker.

Hele den perioden som er mulig å gradere (tilsammen 29 uker) har jeg valgt å jobbe en dag i uka for å få forlenget permisjonen tilsvarende. Dette betyr at jeg jobber 1/3 av min stilling, eller 33,3%.

Min saksbehandler hos NAV insisterer på at en dag arbeid i uka skal regnes som en 20% stilling og dermed graderes utbetalingene i henhold til det. Jeg skal i følge henne altså ha stønadsutbetaling for 80%arbeid i graderingsperioden.

Dette stemmer jo ikke med min oppfatning som sier at jeg jobber 33,3% og skal ha 33,3% lønn og 66,7% stønad i graderingsperioden.

Jeg får jo uansett alle pengene mine, men slik NAV beregner får jeg pengene for fort/tidlig i forhold til hvor stor andel av stillingen min jeg faktisk jobber. Dette medfører at stønadsperioden blir betydelig kortere enn den skulle vært, og stemmer ikke overens med avtalen jeg har gjort med arbeidsgiver om når jeg skal tilbake i full jobb igjen (i forhold til hvor mye jeg har jobbet inn).

Noen som "kan" trygd og kan svare på om jeg har misforstått dette helt? For meg virker dette helt elementært, men min saksbehandler sier at jeg bare må vente på vedtak og så klage. Problemet er bare at de nå har brukt 8 måneder på å vurdere søknaden min ... :-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...