Gjest prust Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Jeg skal på biblioteket og låne med 4-5 bøker. Søkte litt på gamle boktips her på DOL og fikk lyst til å lese Kerstin Ekmanns "tanker ved et vann (eller noe sånn). Har lest en del krim (alt av Nesbø, Mankell, Liza Marklund, Lindell....) men lurer litt på den islandske forfatteren nå. Likte ikke PD James - altfor stillestående krim for meg. Ellers - har dere noen gode tips? 0 Siter
Gjest korrekt tittel Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Hendelser ved vann. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Hendelser ved vann. Takk. Det var det ja :-) Utrolig hvordan korttidshukommelsen kan svikte.... Ikke mer enn ti minutter siden jeg leste det... 0 Siter
Gjest anbefales av krim Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Arnaldur Indridason ell er veldig bra, eller Peter Robinson. Begge deler er god, rimelig "klassisk" krim. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Arnaldur Indridason ell er veldig bra, eller Peter Robinson. Begge deler er god, rimelig "klassisk" krim. Det er så mange som har anbefalt Indrisson (eller hva det nå var----voldsomt som jeg glemmer i dag) - så jeg må nok prøve meg på det :-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Det er så mange som har anbefalt Indrisson (eller hva det nå var----voldsomt som jeg glemmer i dag) - så jeg må nok prøve meg på det :-) Ikke Indridason, men Arnaldur, husk at islendinger står alfabetisert på fornavn! ) Ellers anbefaler jeg Anders Roslund, skikkelig stygge krimbøker, men knallgode! Hvis det er krim du er ute etter, hvis du vil ha noe annet så anbefaler jeg: "Saras nøkkel" av Tatiana de Rosnay "Tilbake til Riverton" av Kate Morton "Bokbussdetektiven og mysteriet med dei forsvunne bøkene" av Ian Sansom, fantastisk britisk morsom bok! Jeg lo hele veien! Oppfølgeren derimot gadd jeg ikke lese ut. 0 Siter
Gjest anbefales av krim. Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Det er så mange som har anbefalt Indrisson (eller hva det nå var----voldsomt som jeg glemmer i dag) - så jeg må nok prøve meg på det :-) Jeg elsker de underfundige bøkene til Fred Vargas også. Og Robert Goddard. Han har knallbra bøker, hvis en ser bort fra Sirkler ved stein, eller noe slikt. Jeg har lest mye krim og er blitt kresen etter hvert. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Jeg liker krimbøkene til Camilla Läckberg, er krimhistorie, men vi følger også personene og deres privatliv. http://no.wikipedia.org/wiki/Camilla_L%C3%A4ckberg 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 [quote name=Shira )' timestamp='1253253989' post='4213785] Jeg liker krimbøkene til Camilla Läckberg, er krimhistorie, men vi følger også personene og deres privatliv. http://no.wikipedia.org/wiki/Camilla_L%C3%A4ckberg Takk for tips! Hun har jeg ikke hørt om :-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Ikke Indridason, men Arnaldur, husk at islendinger står alfabetisert på fornavn! ) Ellers anbefaler jeg Anders Roslund, skikkelig stygge krimbøker, men knallgode! Hvis det er krim du er ute etter, hvis du vil ha noe annet så anbefaler jeg: "Saras nøkkel" av Tatiana de Rosnay "Tilbake til Riverton" av Kate Morton "Bokbussdetektiven og mysteriet med dei forsvunne bøkene" av Ian Sansom, fantastisk britisk morsom bok! Jeg lo hele veien! Oppfølgeren derimot gadd jeg ikke lese ut. Takk :-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Jeg elsker de underfundige bøkene til Fred Vargas også. Og Robert Goddard. Han har knallbra bøker, hvis en ser bort fra Sirkler ved stein, eller noe slikt. Jeg har lest mye krim og er blitt kresen etter hvert. Jeg er også kresen, og synes det er kjipt å kaste bort dyrebare timer på ei dårlig bok...' Skal notere meg Vargas 0 Siter
Lillemus Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Jeg er også kresen, og synes det er kjipt å kaste bort dyrebare timer på ei dårlig bok...' Skal notere meg Vargas Når det gjelder Vargas sies det at hun MÅ leses i rekkefølge. Läckberg bør også leses i rekkefølge egentlig, Isprinsessen først. ) 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Takk for tips! Hun har jeg ikke hørt om :-) Dersom du vil teste henne, så begynn med Isprinsessen som er bok en, for bøkene forteller videre på historiene om hovedpersonene. Han islandske (som jeg ikke husker navnet på, men som omtales i tråden her) har jeg også lest, var gode bøker, men de fenget meg ikke sånn 100%. Det kan dog være at jeg begynte på bøkene i en svært dårlig periode og er farget av det, så jeg ville sjekket ut han også dersom du liker krim. 0 Siter
laban Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Takk. Det var det ja :-) Utrolig hvordan korttidshukommelsen kan svikte.... Ikke mer enn ti minutter siden jeg leste det... Den er veldig bra. For meg var det et tilleggspoeng at den foregår i "den svenske delen av Namdalen", jeg kjente igjen mye av mentaliteten fra småsteder i Nord-Trøndelag hvor jeg har vært mye. "Vargskinnet"-trilogien av Ekman foregår i de samme traktene, men den har ikke noe krimelement slik "Hendelser ved vann" har. 0 Siter
Speak Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Dean Koontz og Stephen King. Masse bra bøker. Kan anbefale The husband av Dean Koontz. (Heter kanskje ektemannen på norsk?) 0 Siter
astridny Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 [quote name=Shira )' timestamp='1253253989' post='4213785] Jeg liker krimbøkene til Camilla Läckberg, er krimhistorie, men vi følger også personene og deres privatliv. http://no.wikipedia.org/wiki/Camilla_L%C3%A4ckberg Enig med deg. Jeg er også veldig glad id e bøkene. :-) 0 Siter
morsan Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Hendelser ved vann var veldig bra. Hvis du vil ha mer tips om krimbøker, foreslår jeg bøker av Minette Walters og Sue Grafton. Førstnevnte var min lesedilleforfatter i fjor sommer, og sistnevnte tok jeg opp igjen nå på sensommeren etter noen års pause. Grafton skriver bøker i alfabetisk rekkefølge, men du trenger ikke lese dem i den rekkefølgen. Det er litt av bakgrunnshistorikken om detektiven, hennes nabo og ymse kjærester som har en viss tidslinje, men ikke viktig. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Hendelser ved vann var veldig bra. Hvis du vil ha mer tips om krimbøker, foreslår jeg bøker av Minette Walters og Sue Grafton. Førstnevnte var min lesedilleforfatter i fjor sommer, og sistnevnte tok jeg opp igjen nå på sensommeren etter noen års pause. Grafton skriver bøker i alfabetisk rekkefølge, men du trenger ikke lese dem i den rekkefølgen. Det er litt av bakgrunnshistorikken om detektiven, hennes nabo og ymse kjærester som har en viss tidslinje, men ikke viktig. Sue Grafton ja, henne hadde jeg glemt. Jeg liker veldig godt bøkene hennes! 0 Siter
fru Burlefot Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Jeg holder på med Midtvinterblod av Mons Kallentoft akkurat nå, veldig bra, litt annerledes krim. Ellers kan jeg anbefale forfattere som Mo Hayder (litt makabert), Jorunn Thørring, Ann Cleeves og Peter James. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 18. september 2009 Skrevet 18. september 2009 Mo Hayder- Kuren Mons Kallentoft- Midtvinterblod. Sommerdøden har jeg ikke lest enda. Yrsa Sigurdardottir- Det tredje tegnet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.