Gå til innhold

Fine og farlige trær

Anbefalte innlegg

Hei

Etter at det har vært mange saker der noen har gått ut og kritiset valg av trær i forskjellige offentlige sammenhenger føler jeg behov for litt mer informasjon om emnet. Ett eksempel et at Trondheim lokallag av NAAF har tildelt RIT 2000 "kaktusen" fordi de har plantet piletrær ved sykehuset. Jeg har full forståelse for at det er vanskelig å ha allergi, men det er noe jeg ikke helt får til å henge på greip her. Er det værre med trær som er plantet enn naturlig voksende trær? Hvor langt sprer pollenet seg og skaper problemer? Vil ikke pollenet fra de ville trærne "oppi lia" også spres i lufta ved sykehuset? Hvilke trær kan man plante i offentlige sammenhenger da?

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33503-fine-og-farlige-tr%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Artemesia.

Jeg forstår godt din undring.

Jeg synes at redselen for planting av løvtrær rundt helseinstitusjoner skyter langt over mål.

Bjørk, or og hassel og i noe utstreking eik er vindbestøvede. Dvs. pollenkornene fyker avgårde med vinden og er til genanse for allergikere. De fleste andre løvtrærne er insektbestøvede og har pollen korn som er tunge og faller på bakken. De er lite problematiske for allergikere.

På Rikshospitalet og andre store bygninger har man nok vært uheldig med valg av innetrær, idet noen av disse gir problem med stoffer som "damper" av bladene og tildels blomstene. Dette er ikke noe utendørsproblem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...