Gå til innhold

Ryggelys på bil

Gjest Venninna har fått ny bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det biler som har bare ett rødt ryggelys?'

Trodde alle hadde 2 hvite.

Gjest amøben fra rommet
Skrevet

Ryggelys skal være hvitt! Kan være en gammel bil de har koblet på selv, og trodd at tåkelys var ryggelys.

Skrevet

Ryggelys skal være hvitt! Kan være en gammel bil de har koblet på selv, og trodd at tåkelys var ryggelys.

Bilen er en 2004 modell.

Onkelen hennes sa at det var vanlig med ett rødt ryggelys. Jeg mente at det stemmer ikke men tror ikke hun hørte på meg

Gjest amøben fra rommet
Skrevet

Bilen er en 2004 modell.

Onkelen hennes sa at det var vanlig med ett rødt ryggelys. Jeg mente at det stemmer ikke men tror ikke hun hørte på meg

Ryggelys skal lyse opp området bak bilen når det er mørkt. Det hjelper lite med rødt ryggelys da.

Skrevet

Jeg har to hvite på bilen jeg har nå. Men forgjengeren som var ti år eldre hadde bare ett hvitt ryggelys. Hva som er normalt vet ikke jeg.Kan jo kanske variere med bilmerkene?

Gjest dette er et nick
Skrevet

Bestemmelser for godkjenning av ryggelys:

RYGGELYS 9. Bil kan ha en eller to lykter som gir hvitt eller gult ryggelys.

9.1 Lyktene skal gi stor spredning og må ikke virke blendende.

9.2 Hver lykt skal være slik konstruert og innstilt at belysningen 25 m foran lykten er mindre enn 1 lux i ethvert punkt som ligger over horisontalplanet gjennom lyktens sentrum.

9.3 Lykten(e) skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten må være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.

9.4 Lykten(e) skal være koplet slik at den (de) bare kan tennes når tennings strømmen er slått på og når enten giret settes i revers, eller bilen beveger seg bakover.

9.5 Lykter for ryggelys som tilfredsstiller direktiv 77/539/EØF anses å oppfylle bestemmelsene foran.

Det er vel bremselysene som er røde.

Gjest amøben fra rommet
Skrevet

Bestemmelser for godkjenning av ryggelys:

RYGGELYS 9. Bil kan ha en eller to lykter som gir hvitt eller gult ryggelys.

9.1 Lyktene skal gi stor spredning og må ikke virke blendende.

9.2 Hver lykt skal være slik konstruert og innstilt at belysningen 25 m foran lykten er mindre enn 1 lux i ethvert punkt som ligger over horisontalplanet gjennom lyktens sentrum.

9.3 Lykten(e) skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten må være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.

9.4 Lykten(e) skal være koplet slik at den (de) bare kan tennes når tennings strømmen er slått på og når enten giret settes i revers, eller bilen beveger seg bakover.

9.5 Lykter for ryggelys som tilfredsstiller direktiv 77/539/EØF anses å oppfylle bestemmelsene foran.

Det er vel bremselysene som er røde.

Gule også ja, men kan ikke si jeg har sett gule ryggelys, men så har jeg aldri vært i Frankrike heller. :)

Skrevet

Jeg har to hvite på bilen jeg har nå. Men forgjengeren som var ti år eldre hadde bare ett hvitt ryggelys. Hva som er normalt vet ikke jeg.Kan jo kanske variere med bilmerkene?

Ett hvit høres da greit ut men ikke ett rødt

Skrevet

Har hatt biler med både ett og to ryggelys, men aldri annet enn hvite tror jeg.

Skrevet

Har hatt biler med både ett og to ryggelys, men aldri annet enn hvite tror jeg.

Takk for svar. Får si det til venninna mi så får hun bestemme om hun tror meg

Skrevet

Ryggelys SKAL være hvite.

Da må jeg si det til henne da

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...