Gå til innhold

Irritabel tykktarm

Anbefalte innlegg

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg har hatt såkalt irritabel tykktarm i minst ti år. Kostanbefalingene jeg alltid har fått er rikelig med fiberrik kost. Jeg har fulgt disse og lever sunt med grove kornprodukter, grønnsaker og frukt.

Nå leste jeg et sted at pasienter med irritabel tykktarm som hadde magesmerter burde holde seg unna fiberrik kost. Jeg har stadig magesmerter og mye plager med tarmen.

Er det noen som har erfaring med dette? Burde jeg kutte ut fiber? Hva spiser man istedet?

Gjest Irritabel tarm 45
Skrevet

Jeg har personlig erfart at for mye fiber( som klibrød og fiberblandinger) irriterte tarmen mer og mer.Ble liggende i tarmtottene. For meg fungerer det mye bedre og bruke ting som svisker, aprikoser ,kiwi og ananas. Men dette er sikkert veldig individuelt. Måtte forresten slutte med gjær i maten, hjalp meg mye.

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg har personlig erfart at for mye fiber( som klibrød og fiberblandinger) irriterte tarmen mer og mer.Ble liggende i tarmtottene. For meg fungerer det mye bedre og bruke ting som svisker, aprikoser ,kiwi og ananas. Men dette er sikkert veldig individuelt. Måtte forresten slutte med gjær i maten, hjalp meg mye.

Takk for svar!

Dette var nyttig å få vite. Nå skal jeg prøve en periode uten grove kornprodukter samt kutte ut gjær. Jeg har ingen problem med forstoppelse, men har smerter, luft og løs mage. Om noe kan gi meg en litt bedre tarm gjør jeg det gjerne,

Onsdag1365380628
Skrevet

Her tror jeg du bør kontakte legen du går til.

Legen kan lite gjøre desverre. Dette er en lidelse hvor man ofte må prøve seg frem med diverse matsorter og selv kjenne på hva man man tåler.

Verken medisiner eller annen behandling hjelper.

Skrevet

Legen kan lite gjøre desverre. Dette er en lidelse hvor man ofte må prøve seg frem med diverse matsorter og selv kjenne på hva man man tåler.

Det er en medisin somkan hjelpe mot irritabel tykktarm, det er egentlig en magesår medisin som heter Omeprazol. Den hjelper meg når jeg har dårlige perioder. I følge legen min er denne medisinen helt ufarlig og kan brukes over lengre tid.

Gjest mikkelina
Skrevet

Hm, kjedelig :-(

Jeg har selv nettopp fått diagnosen cøliaki, ikke helt det smme kanskje, men det er visst litt det samme der, prøve seg fram etterhvert. Håper noen andre her kan hjelpe deg :-)

Skrevet

Jeg har også irritabel tykktarm, og tåler svært lite "grov" mat.

Det er forskjellige typer irritabel tykktarm. Du kan ha diare, forstoppelse, eller vekslende diare og forstoppelse. Det rådet med å spise fiber fungerer mot forstoppelse, men kan gjøre diareen verre.

Det er også forskjell på fiber. Den kan være løselig eller uløselig (engelsk: soluble / insoluble). For de som sliter med diare, vil det være lurt og begrense inntaket av uløselig fiber, og innta mer løselig fiber.

Hvis du søker litt på nettet, så vil du finne informasjon om hva slags mat som inneholder løselig og uløselig fiber.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg har akkurat snakket med ernæringsfysiolog, og fikk vite det at dersom ikke grove produkter gjorde det bedre, så skulle jeg prøve løselige. Det er diare du sliter med?

Nå var jeg klar over dette når det gjaldt meg, men det var jo OK å få høre at ikke alle hadde det best på grov mat.

Jeg fikk forslag om å spise løselige fiber som velling/grøt av havre eller bygg. Fiberhusk (selv bruker jeg Vi-Siblin). Risavkok/byggavkok (2-3 ss gryn i 1 liter vann, kokes i 1 time. Sil grynene og tilsett 1 ss sukker og 1 knivodd salt).

Grønnsaker skulle gjerne være kokt og så moset, kunne lage grønnsakspure.

Bruke mellomgrov mel istedenfor veldig grovt, gjerne i form av knekkebrød.

Noe som også kunne prøves er at skille drikke og inntak av mat. Drikk ca 20 min før maten, og ikke til.

Dette var generelle råd som gjaldt når tarmen ikke oppførte seg, og det gav utslag i diare. Og ja, biola, tarmfloraen er viktig, men det vet du nok alt om :o)

Så jeg har holdt med til dette jeg nå, ris bl.a, og styrer unna det helt grove. Selv om det hele tiden anbefales grovt, så var det altså noen av oss som ikke tålte det rett og slett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...