Gå til innhold

Kan sosialen gjøre dette mot barnefamilie?

Anbefalte innlegg

Gjest 0,- til mat!
Skrevet

Nekte økonomisk stønad eller lån til mat i 1 måned + noen forfalte inkassokrav fordi husleie er innvilget.

Skrevet

Vi som står på utsiden ser nok ikke hele bildet. Jeg tror virkelig ikke at en familie på sulte i en mnd.

Men penger til forfalte inkassokrav hjelper de nok ikke til med.

Gjest 0,- å leve for!
Skrevet

Vi som står på utsiden ser nok ikke hele bildet. Jeg tror virkelig ikke at en familie på sulte i en mnd.

Vi ba om stønad eller lån til regninger og mat som et engangstilfelle for å komme på plusssiden etter 2 knallharde mnd. Hun kommenterte gjelden vår på 100 000,- og henviste oss til gjeldsrådgiver. Vi har god styring på økonomien og lever så billig som mulig. Veit ikke hvordan vi skal skaffe mat til barna kommenede mnd!

Gjest bert bert billaa
Skrevet

Vi ba om stønad eller lån til regninger og mat som et engangstilfelle for å komme på plusssiden etter 2 knallharde mnd. Hun kommenterte gjelden vår på 100 000,- og henviste oss til gjeldsrådgiver. Vi har god styring på økonomien og lever så billig som mulig. Veit ikke hvordan vi skal skaffe mat til barna kommenede mnd!

Og hvordan har dere havnet i denne situasjonen hvis dere har god styring på økonomien?

Gjest 0,- å leve for!
Skrevet

Og hvordan har dere havnet i denne situasjonen hvis dere har god styring på økonomien?

Inntektsreduksjon!

Skrevet

Gå tilbake og mas mer!!!! Si at du også er villig til å gå til gjeldsrådgiver eller alle andre forslag de kommer med.

Men fortell at du nå ikke har noe mat å gi til barna og deg selv.

Gjest bert bert billaa
Skrevet

Inntektsreduksjon!

Ugh! Men da er det smart med en gjeldsrådgiver som ble nevnt. Finnes det ingen måte å få utsatt betalingskrav på for en mnd da? De fleste låneinstanser pleier å være behjelpelig med dette hvis man kontakter de før det går til inkasso vel og merke.

Skrevet

De har sine regler å jobbe etter, og hvis de nekter så har de grunner til det.

Jeg lurer på hvordan dere er havnet dit at dere ikke har mat til ungene lenger?

Skrevet

De har sine regler å jobbe etter, og hvis de nekter så har de grunner til det.

Jeg lurer på hvordan dere er havnet dit at dere ikke har mat til ungene lenger?

Hvis man går konkurs i et privat firma f.eks så kan man jo havne i en sånn situasjon. Hatt fullt av inkassovarsler hengende over hodet noen gang? En helt forferdelig situasjon som sikkert en del mennesker opplever etter finanskrisen.

Gjest Hodet-i-sanden
Skrevet

Hvis man går konkurs i et privat firma f.eks så kan man jo havne i en sånn situasjon. Hatt fullt av inkassovarsler hengende over hodet noen gang? En helt forferdelig situasjon som sikkert en del mennesker opplever etter finanskrisen.

Inkassokravene kommer ikke brått på, havner man i en slik situasjon har man lekt struts en stund...

Gjest Tidligere sosialarbeider
Skrevet

Du har rett på livsopphold eventuelt nødhjelp, hvis du kan dokumentere at kontoen er tom og at du ikke har annen formue, som bankinnskudd.

Skrevet

Du har rett på livsopphold eventuelt nødhjelp, hvis du kan dokumentere at kontoen er tom og at du ikke har annen formue, som bankinnskudd.

Hva du har rett på og hva Sosialkontoret praktiserer er ofte to forskjellige ting.

Gjest Tidligere sosialarbeider
Skrevet

Du vil få avslag på søknad om livsopphold/nødhjelp, antageligvis, dersom det kommer fram at du har brukt penger på å betale gjeld istedenfor å leve for... I en akutt situasjon må du skaffe avtaler om betalingsutsettelse hos kreditor.

Skrevet

Hva du har rett på og hva Sosialkontoret praktiserer er ofte to forskjellige ting.

Det er jo derfor jeg råder henne til å ta en tur til.

Kan tenke meg at de opplever en del personer som ikke virkelig trenger det, og at en del personer som virkelig trenger det ikke roper høyt nok.

Selvsagt ikke slik det skal være, men det skjer nok.

Gjest 0,- å leve for!
Skrevet

Du vil få avslag på søknad om livsopphold/nødhjelp, antageligvis, dersom det kommer fram at du har brukt penger på å betale gjeld istedenfor å leve for... I en akutt situasjon må du skaffe avtaler om betalingsutsettelse hos kreditor.

Vi er oppfordret til å klage på vedkommedes uvennlige oppførsel! Vil ikke det være uheldig for saken vår.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vi er oppfordret til å klage på vedkommedes uvennlige oppførsel! Vil ikke det være uheldig for saken vår.

Jeg synes dere skal prioritere å klage på vedtaket.

Gjest til sin tid
Skrevet

Alt til sin tid. Klag på vedtaket, ikke personens oppførsel.

Gjest 0,- å leve for!
Skrevet

Jeg synes dere skal prioritere å klage på vedtaket.

Ok, takk!

Skrevet

Inkassokravene kommer ikke brått på, havner man i en slik situasjon har man lekt struts en stund...

Jeg tenker vel også at en har lekt struts en stund om en har havnet i denne situasjonen. Det går ann og orden opp i god tid før det blir så ille. Det har alle parter interesse av. Denne historien har nok mange sider.

Gjest saksbehandleren på sossen
Skrevet

Hva var begrunnelsen for at dere fikk avslag?

Har dere andre muligheter til å skaffe penger til mat? Utgangspunktet etter Lov om sosiale tjenester er at alle muligheter skal være prøvd. (Selvsagt innen rimelighetens grenser..)

Er det godt nok dokumentert at dere ikke har penger til mat? (Kontoutskrifter som sannsyliggjør at det ikke er handlet mat eller gjort store kontantuttak som skulle tilsi at dere ikke hadde mat). Forklar kontoutskriften om nødvendig.

Man får ikke økonomisk støtte til å betale inkassokrav.

Vedtaket kan påklages. Sørg for at saken er godt nok dokumentert. Nødhjelp skal besvares innen 24 timer. Dersom sosialtjenesten ikke endrer vedtaket så er det Fylkesmannen som skal avgjøre saken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...