Gå til innhold

Betennelse i tannkjøtt


Gjest katja_E

Anbefalte innlegg

Hei, for noen uker siden begynte jeg å kjenne litt verking i området rundt en tann. Det kom og gikk, varierte i styrke. Var værst om kvelden. Det var vanskelig å lokalisere akkurat hvilken tann det stammet fra. Var hos tannlegen, og hun fant et hull i det området hvor jeg hadde vondt.Det var et mindre hull som ble borret og fylt med det jeg regner med er plast/kompositt. Utover dagen fikk jeg mer og mer smerter og dagen etter hadde jeg store smerter og det kjentes ut som jeg mistet følelsen i huden på samme side. Det var ikke vondt i tannen, men i tannkjøttet rundt og spes mellom to tenner. I løpet av natten ble det bedre, og etterhvert forsvant smertene nesten helt. Men i løpet av 4-5 dager fikk jeg mer smerter og var igjen hos tannlegen. Hun mente det var en betennelse, og renset området rundt tannen. Hvis det ikke ble bedre trodde hun det kunne være allergi mot fyllingen i tannen. Igjen ble det mye verre utover dagen, men roet seg til neste dag. Etter det har jeg vært veldig nøye med tanntråd,pussing og skylling med Corsodyl, som hjelper. Men for å unngå forverring må jeg nærmest bruke tanntråd etter hvert måltid, ellers kjenner jeg at smertene kommer tilbake i området rundt tannen. Betennelsen gjør at tannkjøttet fort blir irritert, og det tåles ikke at det blir liggende matrester, det beste er at det til enhver tid er rent og at det får være i ro. Det er ingen blødninger, og ser heller ikke hovent og rødt ut. Jeg tror behandlingen til tannlegen førte til at tannkjøttet ble ekstra irritert og derav smerter. (Det er svært trangt mellom tennene, og generelt må jeg bruke tanntråd hver dag for å unngå blødninger fra tannkjøttet). Det er ømt hvis man presser mot tannen fra siden, og når man forsiktig presser tanntråd opp i hudenfolden ved tanna. Det er ikke vondt når man trykker mot tannen og presser oppover. Det virker som det kan være vanskelig å bli kvitt denne betennelsen nå når den først har kommet. Jeg har ikke tro på at det skyldes allergi, da nabotannen er fylt med samme materiale for 2 år siden uten problemer. Smertene var der også FØR jeg var til tannlegen. Tror du jeg trenger konsultasjon til en spesialist, eller vil jeg bli bra etterhvert hvis jeg fortsetter å være svært nøye med tanntråd/skylling? Jeg er redd for at min tannlege ikke synes det er nødvendig med spesialist og ikke vil skrive en henvisning. Jeg er også redd hun holder på sin teori om allergi og fjerner fyllingen, noe hun snakket om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...