Gå til innhold

Hører dere forskjell på oslo øst og vest?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Var på forskningsdagene nede i sentrum hvor jeg fikk høre lydopptak av folk som snakket, og skulle vurdere om de kom i fra Oslo øst eller oslo vest. Hvis de er veldig utpreget kan jeg lett høre det, men ellers prater vel de fleste av oss en blanding av øst og vest?

Eller tar jeg feil?

Skrevet

jeg hører hvertfall veldig godt forskjellen..

Vi fra østkanten prater mer "bredt"

Skrevet

Jeg hører også godt forskjell, særlig på de som er oppvokst i øst og flytter til vest:-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Vi i sør hører veldig godt forskjell:)

Skrevet

Mange snakker jo en mellomting, mens mange andre snakker mer utpreget, og da hører en tydelig forskjell, ja. Det gjelder både ordvalg, tonefall og gramatikk/ordbøyninger (flere a-endelser i øst etc. etc.). Til og med stemmeleie kan ofte være forskjellig :-).

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg hørte ikke forskjell da jeg flyttet til Oslo, men hører godt forskjell nå.

Et lite eksempel: Papir blir til pappir på østsiden. Tonefallet er også helt forskjellig.

Skrevet

Jeg synes det er forholdsvis enkelt å høre (og munnavlese) forskjell på folk fra øst og vest i Oslo.

Gjest annlovinda
Skrevet

Et lite eksempel: Papir blir til pappir på østsiden. Tonefallet er også helt forskjellig.

Tja - stemmer ikke at alle i oslo øst uttaler papir for pappir. Jeg gjør det ikke - heller ikke mine omgangsvenner. Jeg uttaler heller ikke avis for avvis, eller makaroni for makkaroni, eller potet for pottet.

Så det du sier der stemmer ikke på alle oss som er fra oslo øst nei

Gjest annlovinda
Skrevet

Men at man kan høre forskjell - det kan man helt sikkert gjøre.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Tja - stemmer ikke at alle i oslo øst uttaler papir for pappir. Jeg gjør det ikke - heller ikke mine omgangsvenner. Jeg uttaler heller ikke avis for avvis, eller makaroni for makkaroni, eller potet for pottet.

Mulig det. Jeg jobber med noen som snakker slik og det var det jeg svarte ut i fra:-)

Skrevet

Samme her, jeg bor på østsida, og verken jeg eller de fleste vennene mine sier pappir og avvis. Men det er allikevel lett å høre forskjell på oss og på folk fra vestkanten, altså. :)

Gjest annlovinda
Skrevet

Samme her, jeg bor på østsida, og verken jeg eller de fleste vennene mine sier pappir og avvis. Men det er allikevel lett å høre forskjell på oss og på folk fra vestkanten, altså. :)

Ja - det er jeg enig i - det er lett å høre forskjell på om vi er fra øst eller vest. Men jeg var bare ikke enig i at man kunne høre det på det vedkommende skrev. Men ja - forskjell er det.

Skrevet

Jeg besøker oslo en gang i året for en helg. Og kan med en gang både si og ikke minst SE hvilken kant folk kommer fra i denne byen.

Det er helt rått egentlig.

Gjest best wishes
Skrevet

''Et lite eksempel: Papir blir til pappir på østsiden. Tonefallet er også helt forskjellig.''

jeg er oppvokst på forskjellige steder på østkanten og har aldri sagt pappir. Har heller ikke hørt noen av mine venner derifra si det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...