Gå til innhold

Tips mot slitenhet


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Står opp klokka syv. Ordner matpakke til sambo, sier ha det når han drar. Ordner frokost til guttungen. Setter med ned med ullpledd, fryser og er sliten allerede. Slapper av en time i senga mens guttungen ser på TV. Planlegger en imaginær tur i parken. Står opp igjen uten å ha sovet (tør ikke når 4-åringen er alene, selvfølgelig), setter meg ned igjen med pledd. Tenker på at guttungen skulle ha badet. Han spiser visst fremdeles frokost - hva som helst for å dra ut TV-tiden sin.

Maser til han har spist ferdig, putter han i badekaret. Setter meg ned med pledd mens jeg ser på at han bader. Blir ganske oppgitt hver gang jeg må reise meg fordi han trenger en leke eller mer vann eller mindre bobler.

Guttungen ute av badekaret igjen. Har bare lyst til å legge meg igjen. Burde jobbe litt, men klarer ikke samle tankene.

Jeg er helt utslitt og jeg orker ikke ha det sånn lengre. Husarbeid tar en evighet, det er et ork å leke med guttungen, jeg må regelrett tvinge meg selv på gåtur hver dag. Hvert skritt er som å dra føttene opp av sement. Det var definitivt ikke slik sist gang jeg var gravid.

Er det noe jeg kan gjøre? Spiser ofte og ca. sunt, men må bare spise det jeg klarer generelt sett. Kaster opp hver kveld, er kvalm og uggen fra ettermiddagen av (om ikke hele tiden, det går opp og ned). Slitenheten varer hele dagen. Jeg drikker vann hele tiden.

Noen andre som har/har hatt det slik i graviditeten? Når gikk det over? Jeg er oppgitt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest klem til deg

Jeg ville tatt en sjekk hos legen, det er viktig at du ikke overser andre sykdommer eller mangler fordi man avskriver alt som graviditetssymptomer.

jeg har ikke fulgt med nok her for å vite om fireåringen er hjemme med deg hele dagen / hver dag?

Hvor langt har du kommet i svangerskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jernmangel eller noe?

Jeg hadde mye mere energi i svangerskapene mine enn ellers. Da jeg fødte dalte den imidlertid. Håper du får det bedre snart og finner ut om du evt mangler noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blodtrykket ditt ok? Jeg var ekstremt sliten da jeg var gravid og hadde 50 i undertrykk.

Ellers er det bare å sørge for nok søvn, ligge helt stille i stabilt sideleie for å hvile vekk kvalmen, samt be 10-12 ave maria'er om dagen for at formen bedrer seg etter uke 12-13...

Håper du får bedre dager snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Å jada, jeg kjenner meg godt igjen fra alle graviditene. I tillegg til det du beskriver, kastet jeg opp også hele tiden i i 3 måneder.

Jeg har ingen tips til deg annet enn å prøve tenke positive tanker. Det går over. Det er bare for en liten periode. Går ikke gutten din i barnehage da og har ikke du en selvstendig jobb hvor du kan styre dagen litt selv?

Jeg vet det er slitsomt, men jeg tror ikke det er så mye som hjelper.

Du får prøve sove mest mulig når du kan sove:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt en sjekk hos legen, det er viktig at du ikke overser andre sykdommer eller mangler fordi man avskriver alt som graviditetssymptomer.

jeg har ikke fulgt med nok her for å vite om fireåringen er hjemme med deg hele dagen / hver dag?

Hvor langt har du kommet i svangerskapet?

Takk for tipset :) Du sier noe der.

4-åringen går halv tid i barnehagen, men mandager er han hjemme sammen med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jernmangel eller noe?

Jeg hadde mye mere energi i svangerskapene mine enn ellers. Da jeg fødte dalte den imidlertid. Håper du får det bedre snart og finner ut om du evt mangler noe?

Ja, kanskje jeg skulle tatt en sjekk. Tar vanlig vitamintilskudd.

Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blodtrykket ditt ok? Jeg var ekstremt sliten da jeg var gravid og hadde 50 i undertrykk.

Ellers er det bare å sørge for nok søvn, ligge helt stille i stabilt sideleie for å hvile vekk kvalmen, samt be 10-12 ave maria'er om dagen for at formen bedrer seg etter uke 12-13...

Håper du får bedre dager snart!

Blodtrykket var normalt i uke fem, men det kan jo ha endret seg. Har første jordmor-kontroll om et par uker. Jeg får snakke litt med henne.

Stabilt sideleie, ja. Det er helt nødvendig nå :P Om jeg bare hadde et stativ til å holde en bok oppe... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jada, jeg kjenner meg godt igjen fra alle graviditene. I tillegg til det du beskriver, kastet jeg opp også hele tiden i i 3 måneder.

Jeg har ingen tips til deg annet enn å prøve tenke positive tanker. Det går over. Det er bare for en liten periode. Går ikke gutten din i barnehage da og har ikke du en selvstendig jobb hvor du kan styre dagen litt selv?

Jeg vet det er slitsomt, men jeg tror ikke det er så mye som hjelper.

Du får prøve sove mest mulig når du kan sove:-)

Takk for sympati :) Godt å høre at det ikke bare er meg.

Guttungen er i barnehage halv tid, men ikke mandager. De dagene han er i barnehage passer jeg på å sove bort timene mellom levering og henting, så det hjelper selvfølgelig litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodtrykket var normalt i uke fem, men det kan jo ha endret seg. Har første jordmor-kontroll om et par uker. Jeg får snakke litt med henne.

Stabilt sideleie, ja. Det er helt nødvendig nå :P Om jeg bare hadde et stativ til å holde en bok oppe... :P

Huff :( Kom forresten på at jeg hadde nesten tomme jernlagre også, da var jeg også veldig sliten. Måtte ta jerntilskudd, da kom formen seg gradvis også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det akkurat som deg de første 12 ukene i alle 3 svangerskapene. Husker fortsatt følelsen en gang ut i uke 13 av å våkne og tenke - nå er jeg faktisk ikke trøtt.

Det går over.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

*klem*

Jeg hadde sjekket at du ikke mangler noe, selv om det er mange som opplever at de går helt i bakken under svangerskap, så sjekk just in case om det er noe du mangler.

Jern, B12, blodprosent, slike ting sender deg i kjelleren, og kan gjøres noe med, så det er verdt noen blodprøver for å finne ut om det forsterker slitenheten din. Blodtrykket også.

Håper det lettere utover i svangerskapet *klemmer litt mer på Glimtipper*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov fra uke 13 til uke 17 sist jeg var gravid. Bokstavelig talt.

Jeg var bare våken 2-4 timer daglig fordelt på flere runder for å gå på do og få i meg mat.

Letnet etter den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff :( Kom forresten på at jeg hadde nesten tomme jernlagre også, da var jeg også veldig sliten. Måtte ta jerntilskudd, da kom formen seg gradvis også.

Jeg tar et lite jerntilskudd gjennom vitaminene mine, men visst det ikke gir seg innen første kontroll i midten av oktober, så får jeg be om en sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det akkurat som deg de første 12 ukene i alle 3 svangerskapene. Husker fortsatt følelsen en gang ut i uke 13 av å våkne og tenke - nå er jeg faktisk ikke trøtt.

Det går over.

Klem

Takk :) *klem tilbake*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1254204611' post='4220358]

*klem*

Jeg hadde sjekket at du ikke mangler noe, selv om det er mange som opplever at de går helt i bakken under svangerskap, så sjekk just in case om det er noe du mangler.

Jern, B12, blodprosent, slike ting sender deg i kjelleren, og kan gjøres noe med, så det er verdt noen blodprøver for å finne ut om det forsterker slitenheten din. Blodtrykket også.

Håper det lettere utover i svangerskapet *klemmer litt mer på Glimtipper*

Takk for svar og klem, Shira.

Tenker jeg venter til første kontroll. Da begynner jeg å nærme meg 12 uker. Om ting ikke blir bedre, så ber jeg om en sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov fra uke 13 til uke 17 sist jeg var gravid. Bokstavelig talt.

Jeg var bare våken 2-4 timer daglig fordelt på flere runder for å gå på do og få i meg mat.

Letnet etter den perioden.

Uff! Stakkars deg.

Hvordan løste du det i forhold til jobb og familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...