Gå til innhold

Under hvilke omstendigheter oppgi "far ukjent"?


Gjest 20 uker gravid.

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

Jeg tror det er lurest å oppgi barnefar mht barnet.

Utfra det du skriver, så blir det ikke mye til "far".

Men han er faren uansett. Han bør få vite av dette- og det samme bør hans familie. Ved å nekte oppgi barnefar, avskjærer du barnet sin mulighet til å bli kjent med farmor/farfar samt tanter og onkler.

Kanksje endrer situasjonen til far seg om 5-10 år?

Vet dette ikke er lett for deg, og at det kan føles greiest å få være alene med barnet.

Men for barnet så er det best å få lov til å kjenne til sin familie, og aller helst også knytte bånd til flere av familiemedlemmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Løvemamma

    8

  • Lillemus

    6

  • Orio

    4

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    2

Det vil jeg si er en god grunn til å oppgi "far ukjent".

:- )

Så lite som min far har stilt opp for meg og mine søsken kunne det like gjerne stått "far ukjent" på min fødselsattest også i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest når far faktisk er ukjent

Det vil jeg si er en god grunn til å oppgi "far ukjent".

:- )

Mener du virkelig at mor har rett til å velge bort rettigheten på vegne av både barn og barnefar? Bare pga bekvemmelighetshensyn for foreldrene? For faren, fordi han ikke vil takle det, og for trådstarter fordi hun ser ut til å ikke ville ha kontakt med barnefaren.

Barnet har da også rettigheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Så lite som min far har stilt opp for meg og mine søsken kunne det like gjerne stått "far ukjent" på min fødselsattest også i grunnen.

Har du hatt noen kontakt med tanter/onkler på farsiden eller farmor/farfar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt noen kontakt med tanter/onkler på farsiden eller farmor/farfar?

Besteforeldrene mine på farsiden døde før jeg ble født og resten av familien der er det ikke noe stort tap ikke å ha kjent nærmere. Med få hederlige unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Besteforeldrene mine på farsiden døde før jeg ble født og resten av familien der er det ikke noe stort tap ikke å ha kjent nærmere. Med få hederlige unntak.

Hvordan kan du vite at det ikke er tap, om du ikke har fått blitt kjent med dem?

Jeg har blitt fratatt muligheten å bli kjent med egne kusiner/fettere pga familiefeider.

Dette har vært tap for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan du vite at det ikke er tap, om du ikke har fått blitt kjent med dem?

Jeg har blitt fratatt muligheten å bli kjent med egne kusiner/fettere pga familiefeider.

Dette har vært tap for min del.

Jeg har blitt kjent med dem, derfor kan jeg trygt si at jeg ikke hadde mistet noe ved ikke å kjenne dem. Bortsett fra mine besteforeldre dessverre, de skulle jeg gjerne kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Denne typen menn har svært ofte et usunnt, egosentrisk og "eiendomsmessig" forhold til sine barn. De går gjerne rettens vei utallige ganger for å oppnå omsorgsrett og besøksrett. Dette til tross for at de er svært lite opptatt av barnets beste og selv om de gjør lite eller ingenting for at besøk skal være til beste for barnet og på barnets premisser.

Jeg støtter deg fullt ut hva gjelder "far ukjent" - linjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig at mor har rett til å velge bort rettigheten på vegne av både barn og barnefar? Bare pga bekvemmelighetshensyn for foreldrene? For faren, fordi han ikke vil takle det, og for trådstarter fordi hun ser ut til å ikke ville ha kontakt med barnefaren.

Barnet har da også rettigheter!

"Bekvemmelighetshensyn"? Å ha en far som er rusmisbruker er ikke bra for barnet heller. Verden er faktisk ikke så svart-hvit som du tydeligvis vil ha den til å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er å frata barnet retten til en far, faren retten til et barn,''

Etter min mening har mannen alt sagt fra seg retten til å være far når han ruser seg. Og en ruset far har de aller fleste barn ikke bruk for.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne typen menn har svært ofte et usunnt, egosentrisk og "eiendomsmessig" forhold til sine barn. De går gjerne rettens vei utallige ganger for å oppnå omsorgsrett og besøksrett. Dette til tross for at de er svært lite opptatt av barnets beste og selv om de gjør lite eller ingenting for at besøk skal være til beste for barnet og på barnets premisser.

Jeg støtter deg fullt ut hva gjelder "far ukjent" - linjen.

Så da er det greiere å utsette barnet for mulige identitetsproblemer? Det er faktisk en kjent sak at mange barn kan slite om de ikke har kjennskap til sitt opphav. De kan velge bort en far de ikke ønsker å ha kontakt med, men de kan ikke velge bort noe som andre før har valgt bort for de.

Trodde faktisk ikke at jeg skulle hørt en slik anbefaling fra en psykriater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lite som min far har stilt opp for meg og mine søsken kunne det like gjerne stått "far ukjent" på min fødselsattest også i grunnen.

Tror du at du ville tenkt det samme om muligheten for å vite hvem din far er var tatt bort for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at du ville tenkt det samme om muligheten for å vite hvem din far er var tatt bort for deg?

Hun sier hun vil svare hvis/når barnet spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Så da er det greiere å utsette barnet for mulige identitetsproblemer? Det er faktisk en kjent sak at mange barn kan slite om de ikke har kjennskap til sitt opphav. De kan velge bort en far de ikke ønsker å ha kontakt med, men de kan ikke velge bort noe som andre før har valgt bort for de.

Trodde faktisk ikke at jeg skulle hørt en slik anbefaling fra en psykriater.

Her må en velge mellom ulemper.

Hvordan kan et lite barn velge bort annenhver helg sammen med en ruset far og hans omgangskrets?

I norsk rettssystem får slike fedre samværsrett med sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at du ville tenkt det samme om muligheten for å vite hvem din far er var tatt bort for deg?

Det vet jeg jo ikke, men sånn som jeg ser det i dag hadde jeg ingen far da jeg var barn. Han var så og si ikke fysisk eller psykisk til stede i det hele tatt så jeg er vokst opp uten far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må en velge mellom ulemper.

Hvordan kan et lite barn velge bort annenhver helg sammen med en ruset far og hans omgangskrets?

I norsk rettssystem får slike fedre samværsrett med sine barn.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg jo ikke, men sånn som jeg ser det i dag hadde jeg ingen far da jeg var barn. Han var så og si ikke fysisk eller psykisk til stede i det hele tatt så jeg er vokst opp uten far.

Det er jo greit å konkludere i etterkant. Selv om det objektivt sett er det beste at et barn ikke kjenner til sin far, skjer det prosesser med det barnet som ikke vet. Urealistiske forventninger og glorifisering kan fort være resultatet.

Du vet at han ikke er en god far for deg og kan legge det bak deg, hadde du ikke kjent til han ville du ikke hatt den muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må en velge mellom ulemper.

Hvordan kan et lite barn velge bort annenhver helg sammen med en ruset far og hans omgangskrets?

I norsk rettssystem får slike fedre samværsrett med sine barn.

Jeg velger å tro at i barnet i de aller fleste tilfeller har et rettsvern når situasjonen tilsier det. Jeg er klar over at dette kan svikte ja, men ikke som generell regel.

Man velger ikke bare bort en far, man velger også bort en hel familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å tro at i barnet i de aller fleste tilfeller har et rettsvern når situasjonen tilsier det. Jeg er klar over at dette kan svikte ja, men ikke som generell regel.

Man velger ikke bare bort en far, man velger også bort en hel familie.

Du vet åpenbart ikke hva du snakker om.

nhd har rett. Fedres rett til samvær står sterkere enn barns rett til å bli beskyttet fra rus og vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må en velge mellom ulemper.

Hvordan kan et lite barn velge bort annenhver helg sammen med en ruset far og hans omgangskrets?

I norsk rettssystem får slike fedre samværsrett med sine barn.

Helt enig med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...