Gå til innhold

Kan en advokat hjelpe oss?

Anbefalte innlegg

Gjest mor og 2 barn
Skrevet

Er en familie på 3, en voksen og to barn, som får minimalt med økonomisk hjelp. Vi lever svært nøkternt og billig og har lite gjeld, men 2000,- til mat, klær, sko, fritid, evt frisør osv, blir for lite å leve av en hel mnd :-( Jeg har hatt to negative møter med sosialkontoret.. bodde i en annen kommune tidligere, som hjalp oss.. den nye vil ikke hjelpe.. kan en advokat hjelpe i slike tilfeller? Alternativet er å flytte sammen med barnefar, men det er et dårlig alternativ.. Jeg vet snart ikke mine arme råd, og det tærer på helsa mi og på barna.. Kan en advokat hjelpe oss?

Skrevet

Advokat er dyrt, søk i så fall fri rettshjelp,har du hørt om jussbuss?

Om du har barn på skolen kan du søke rektor om støtte til ekskursjoner og lignende.

Skrevet

Nei, her tror jeg ikke det er noe poeng å komme trekkende med en advokat. Derimot kan du evt. klage over vedtak, samt fremme dine behov på nytt overfor sosialkontoret.

Gjest mor og to barn
Skrevet

Advokat er dyrt, søk i så fall fri rettshjelp,har du hørt om jussbuss?

Om du har barn på skolen kan du søke rektor om støtte til ekskursjoner og lignende.

Takk for svar:-)

Skrevet

Det er da en minstesats som du skal leve etter.

Og denne er da sosialkontoret nødt til å følge. Det som er vanlig for en enslig mor her i kommunen jeg bor i er at etter at husleie, strøm og barnehage er betalt så skal man sitte igjen med 7000,- i livsopphold. Disse 7000 skal da dekke alt annet. også ting som tv-lisens. Så her får man bare fordele det utover å prøve å spare til de store regningene som skal betales hver 3 mnd eller hvert halvår

Du bør sjekke ut hva minstesatsen er for din kommune og slå i bordet med dette.

Men når sant skal sies så kan det da stilles noen krav til deg om å kutte ned på ting, avbestille diverse ab, de tar desverre ikke hensyn til at du har utlegg på telefonregning, fotball trening osv. ( noen kommuner gjør kansje dette, men svært få iallefall )

• 3 uker senere...
Gjest forståelig frustrasjon
Skrevet

Du må klage på vedtaket - så lite er det ikke mulig å leve for.

Det skal være mulig å ta kontakt med kommunen for å få hjelp til å klage på slike vedtak, men hvordan vet jeg ikke. Trodde egentlig det skulle stå i vedtaket.

Kanskje du kunne tatt en telefon og hørt hvilke muligheter du har for å få hjelp til å klage?

Nå er det en stund siden du har skrevet innlegget så håper det har løst seg allerede. Forstår godt hvordan det er å leve på det minimale. De som fatter vedtaken tror jeg ikke alltid gjør det dessverre. Og det kan noen ganger se ut som det er sine egne penger de skal dele ut..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...