Gjest Gudveig Lillebø Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Jeg ber med dette om hjelp fra dr. Online til å finne ut av helsproblemer ingen har kunnet gi meg tilfredsstillende svar på. Jeg er 64 år, og har hatt sykliske helseproblemer så langt tilbake jeg kan huske. Stort sett er jeg sterk og sunn, med stor arbeidskapasitet og utholdenhet – sånn cirka tre uker om gangen. I den tredje uken kommer symptomene snikende: - tannkjøttet siger noe ned, spesielt bak fortennene - tørr hud og tørre øyne (så godt som ingen tåreproduksjon i noen dager) - huden på fingrene får små, runde «bobler» og kan dras av i små flak - neglene løsner flere millimeter innover, spesielt på tommel- og pekefingrene - følelse av trekk i venstre øre - helt ned i halsen (hadde en stor øresvulst og hull på trommehinnen for ca 35 år siden) - influensalignende symptomer - fryser/svetter lett (føles som om «termostaten» blir slått av) - våkner like etter innsovning og er lysvåken storparten av natta - lav kroppstemperatur, ca 35,8 – 36 grader - «kald», rik og hyppig urin - fordøyelsesproblemer og vektøkning, «ballongmage» og rikelig tarmgass - bena hovner opp og kroppen føles tung - muskel- og leddsmerter - svak puls og urolig hjerte innimellom - vedvarende smerter i leverområdet (føles som om leveren vokser/blir slapp) - voldsom nysing i perioder - smerter i øynene, vondt å se til sides og vanskelig å fokusere (ved de tyngste «angrepene» blir det hvite brunrødt) - konsentrasjons- og hukommelsesproblemer - fortann nr 2 til høyre vrir seg ganske synlig (for et år siden knakk tanna, og da viste det seg at den var helt død). Sterke smerter i venstre fortann nr 2, og en del vridning. Vridningen og smerten går tilbake etter en - to uker. - det kommer sigende en intens, tung tretthet som gjør at jeg kan sove hele dagen. Trettheten ligner ikke på noen måte på den naturlige, gode trettheten etter fysisk aktivitet. Får jeg legge meg ned og sove, går symptomene gradvis tilbake i løpet av et par dager. Får jeg ikke nødvendig hvile, blir jeg bare svakere og sykere - lenge. - immunforsvaret blir kraftig svekket, og kroppen «invaderes» av alt som går (i de friske periodene mine er det sjelden noe som biter på meg) - sterk slimproduksjon i halsen, deretter tørker slimhinnene i bihulen inn (med blodige, store, grønne flak hver morgen) - sår hals, «tynnhudet», stemmen blir svak og anstrengt og det er vondt å snakke - tørrhoste - hodepine – sterk om morgenen og noe avtagende utpå dagen - jeg blir grå og rynkete, og får stadig høre at jeg ser trett og sliten ut - etter en ukes tid (minst to uker viss jeg ikke har muligheten til å hvile), går kroppen gradvis tilbake til det normale (med unntak av vekta). - tverrfurer på neglene («Beaus linjer») kommer fram når «angrepet» er over Deretter følger tre gode uker, og så er det på'an igjen... For ca syv - åtte år siden tok jeg munnbiopsi for å teste for Sjøgrens. Resultatet var at jeg hadde det som skulle til for å ha sykdommen, men likevel ikke Sjøgrens... Jeg har og tatt ultralyd av leverområdet – med negativt resultat. Det er vanskelig å komme til fastlegen akkurat når den dårlige perioden setter inn (og dessuten tror jeg hver gang at det går over snart, så jeg ringer legen sjelden), men en gang klaffet det slik at jeg fikk tatt blodprøve. Blodprøven viste fall i antallet hvite blodlegemer. Neste prøve ble tatt i en frisk periode, og da var alt normalt. Blodtrykket mitt har alltid vært lavt, nå er det «som på en ungdom». Jeg lever enkelt, har aldri røkt og drikker sjelden og minimalt med alkohol. Jeg tar kosttilskudd regelmessig. Så godt som all mat i hjemmet blir tilberedt fra grunnen av, og jeg spiser nesten aldri søte kaker eller mat med kunstige tilsetningsstoffer. Etter megadoser med antibiotika i 2000 – 2001 (pga komplisert benbrudd og langvarige infeksjoner), har jeg stort sett unngått brød, ris, melk og poteter. I flere år etter antibiotikabehandlingen var fordøyelsen fullstendig i ulage, men jeg ble noe bedre et par år på streng diett. De sykliske helseproblemene mine startet trolig i tenårene, kanskje allerede tidlig i barndommen (jeg var svaklig og ofte syk). Da jeg var tre – fire år ble jeg vaksiner mot tuberkulose (pga sykdom i familien), og fikk ordinær BCG-vaksine da jeg avsluttet barneskolen. Jeg ble ganske syk av vaksinen, og venstre arm hovnet opp og var øm og hoven i måneder. Deretter fulgte hard halsbetennelse, stadig tilbakevendende bihulebetennelser, senebetennelser og generelt dårlig allmenntilstand. Blant annnet førte dette til at jeg måtte slutte på gymnaset etter halvgått skolegang. Pencilillinkurene gjorde trolig mer skade enn nytte, for leverområdet ble etter hvert så belastet at jeg bare har kunnet ligge på høyre side de siste trettifem årene. Legger jeg meg på venstre side, føles det som om lever/tykktarmområdet revner. Midt på åttitallet – etter langvarig stress - ble jeg innlagt på sykehus for sterke smerter, og legene kom etter hvert til at det var betennelse i bukspyttkjertelen. Jeg følte meg svak i lang tid etterpå. Tretthetsperiodene ble ytterligere forsterket etter de harde antibiotikakurene jeg måtte gjennomgå i 2000 – 2001. Jeg giftet jeg meg ung, fikk to barn, tok utdannelse og begynte i jobb. Arbeidsgleden har alltid vært stor, og jeg har gått på jobb uten å ta hensyn til de dårlige periodene. Gjennom årene har jeg prøvt det meste for å gjenvinne helsen og vitaliteten. Bihule- og senebetennelsene forsvant etter at jeg begynte med kosttilskudd og alternativ behandling. Akupunktur har virket bra på tretthetsperiodene, det samme har kvantemedisinsk behandling, men etter en tid kommer symtomene snikende tilbake. På grunn av sorte prikker/flak i synsfeltet og følgende problemer med å sitte foran datamaskinen lange arbeidsdager, søkte jeg høsten 2008 om 50 % uføretrygd. Jeg fikk avslag, med begrunnelsen at sysnproblem-diagnosen kvalifiserer til 50 % uførhet, men jeg kan gjøre annet arbeid utover 50 %. I de tre gode ukene i syklusen kan jeg nok det, men i den fjerde uken er jeg ikke mye arbeidsfør! Jeg valgte derfor å ta ut AFP 50 %, og har i tillegg en fleksibel arbeidssituasjon. Men de siste ukene har jeg måttet jobbe hver dag, også i den dårlige perioden, og er nå så sliten og grå at jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å komme meg ovenpå igjen. Skulle gjerne hatt en diagnose for å kunne ta de rette grepene for å gjenvinne vitaliteten! Kan gjerne og nevne at flere i familien min har lignende symptomer. Blant annet sønnen min på 40 og en niese på 47. Sistnevnte har fått diagnosen ME, selv om hun er sprekere enn jeg er i de gode periodene (men klager mer når hun har det vondt). Hos sønnen min har tretthetsperiodene resultert i depresjoner. Selv klarer jeg å holde humøret oppe uansett, men kjenner nå at det røyner på også på dette området. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/336448-syklisk-tretthetstadig-tilbakevendende-helseproblem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beathes Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Jeg antar de har sjekket stoffskiftet ditt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/336448-syklisk-tretthetstadig-tilbakevendende-helseproblem/#findComment-2826960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gudveig Lillebø Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Jeg antar de har sjekket stoffskiftet ditt? Ja, har tatt blodprøver en rekke ganger ... stort sett med negativt resultat (med unntak av den nevnte prøven under et tretthetsutbrudd, da det ble målt lave verdier av hvite blodlegemer) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/336448-syklisk-tretthetstadig-tilbakevendende-helseproblem/#findComment-2830346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beathes Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Ja, har tatt blodprøver en rekke ganger ... stort sett med negativt resultat (med unntak av den nevnte prøven under et tretthetsutbrudd, da det ble målt lave verdier av hvite blodlegemer) At du har tatt blodprøver betyr ikke nødvendigvis at de har målt stoffskiftet ditt. Stoffskifteprøver er Tsh, FT4, FT3 og anti-tpo og Tras. Du kan høre med legen om de er tatt, hvis ikke ville jeg fått de tatt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/336448-syklisk-tretthetstadig-tilbakevendende-helseproblem/#findComment-2830373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.