Gå til innhold

Toll på varer fra utlandet


Gjest zuzuki

Anbefalte innlegg

Grensa er på 200 kr,

hvordan er dette.

Hvis vara koster 201 kr - så må du fortolle den? Er de så firkanta?

Og må man da fortolle hele varen, eller det som overskrider 200 kr? Hvor mye utgjør toll egentlig?

og hvis du kjøper noe på salg i utlandet,

f.eks. strawberrynet,

et reisesett som egentlig koster 400 kr, men som nå er nedsatt til 199.

Vil man måtte fortolle den likevel da den er verdt 400 - eller slipper man det siden prisen var under 200?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest firepile

''Grensa er på 200 kr, hvordan er dette. Hvis vara koster 201 kr - så må du fortolle den?''

Ja.

''Er de så firkanta?''

Ja, grensen er absolutt.

''Og må man da fortolle hele varen, eller det som overskrider 200 kr?''

Hele beløpet skal regnes med.

''Hvor mye utgjør toll egentlig?''

Nå er det veldig lite som det faktisk er toll på (bl.a. tekstilvarer fra land utenfor EU). Det du derimot alltid må betale er 25% mva + fortollingsgebyr (unntaket er er bl.a. bøker).

''og hvis du kjøper noe på salg i utlandet, f.eks. strawberrynet, et reisesett som egentlig koster 400 kr, men som nå er nedsatt til 199. Vil man måtte fortolle den likevel da den er verdt 400 - eller slipper man det siden prisen var under 200?''

Det er den prisen du har betalt det tas hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Grensa er på 200 kr, hvordan er dette. Hvis vara koster 201 kr - så må du fortolle den?''

Ja.

''Er de så firkanta?''

Ja, grensen er absolutt.

''Og må man da fortolle hele varen, eller det som overskrider 200 kr?''

Hele beløpet skal regnes med.

''Hvor mye utgjør toll egentlig?''

Nå er det veldig lite som det faktisk er toll på (bl.a. tekstilvarer fra land utenfor EU). Det du derimot alltid må betale er 25% mva + fortollingsgebyr (unntaket er er bl.a. bøker).

''og hvis du kjøper noe på salg i utlandet, f.eks. strawberrynet, et reisesett som egentlig koster 400 kr, men som nå er nedsatt til 199. Vil man måtte fortolle den likevel da den er verdt 400 - eller slipper man det siden prisen var under 200?''

Det er den prisen du har betalt det tas hensyn til.

Takk for svaret :)

Har bestilt et reisesett fra strawberry til verdi rundt 400, men betalte under 200, og kom til å tenke på at tenk om de fortoller verdien og ikke det jeg betalte...

Har nemlig gjort et røverkjøp på Elisabeth Arden produkter... Gleder meg til å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Grensa er på 200 kr, hvordan er dette. Hvis vara koster 201 kr - så må du fortolle den?''

Ja.

''Er de så firkanta?''

Ja, grensen er absolutt.

''Og må man da fortolle hele varen, eller det som overskrider 200 kr?''

Hele beløpet skal regnes med.

''Hvor mye utgjør toll egentlig?''

Nå er det veldig lite som det faktisk er toll på (bl.a. tekstilvarer fra land utenfor EU). Det du derimot alltid må betale er 25% mva + fortollingsgebyr (unntaket er er bl.a. bøker).

''og hvis du kjøper noe på salg i utlandet, f.eks. strawberrynet, et reisesett som egentlig koster 400 kr, men som nå er nedsatt til 199. Vil man måtte fortolle den likevel da den er verdt 400 - eller slipper man det siden prisen var under 200?''

Det er den prisen du har betalt det tas hensyn til.

...og akkurat strawberrynet refunderer jo det man betaler i toll & moms etc, gjør de ikke det, da? Utrolig, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

...og akkurat strawberrynet refunderer jo det man betaler i toll & moms etc, gjør de ikke det, da? Utrolig, men...

''...og akkurat strawberrynet refunderer jo det man betaler i toll & moms etc, gjør de ikke det, da?''

Det var jeg ikke klar over, men det står faktisk at de refunderer toll: http://no.strawberrynet.com/customer-service/faq/#21

Men det står ingen ting om mva, og kan ikke tenke meg at de refunderer det hvis de har til hensikt å tjene penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''...og akkurat strawberrynet refunderer jo det man betaler i toll & moms etc, gjør de ikke det, da?''

Det var jeg ikke klar over, men det står faktisk at de refunderer toll: http://no.strawberrynet.com/customer-service/faq/#21

Men det står ingen ting om mva, og kan ikke tenke meg at de refunderer det hvis de har til hensikt å tjene penger.

Jeg har fått tilbake 2 ganger mener jeg - og jeg tror jeg fikk tilbake alt som sto på den kvitteringen jeg sendte dem..

Ganske utrolig, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest firepile

Jeg har fått tilbake 2 ganger mener jeg - og jeg tror jeg fikk tilbake alt som sto på den kvitteringen jeg sendte dem..

Ganske utrolig, ja...

''Ganske utrolig, ja...''

Det får en si, har aldri vært borti noe lignende. Enten må de ha vanvittig høy avanse, eller så er de ikke så nøye på om de tjener penger eller ikke;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

''...og akkurat strawberrynet refunderer jo det man betaler i toll & moms etc, gjør de ikke det, da?''

Det var jeg ikke klar over, men det står faktisk at de refunderer toll: http://no.strawberrynet.com/customer-service/faq/#21

Men det står ingen ting om mva, og kan ikke tenke meg at de refunderer det hvis de har til hensikt å tjene penger.

Jo de refunderer mva også. Det samme gjør www.feelunique.com og www.cheapsmells.com :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo lokal valuta som oppgis av avsender, og jeg tviler på at tollvesenet sitter med oppdaterte valutakurser hver dag. Jeg tror det er litt slingringsmonn, men vet ikke hvordan det fungerer. Jeg har fått pakker i posten selv som jeg har trodd jeg har måttet fortolle, men som det ikke har blitt toll eller mva på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

''...og akkurat strawberrynet refunderer jo det man betaler i toll & moms etc, gjør de ikke det, da?''

Det var jeg ikke klar over, men det står faktisk at de refunderer toll: http://no.strawberrynet.com/customer-service/faq/#21

Men det står ingen ting om mva, og kan ikke tenke meg at de refunderer det hvis de har til hensikt å tjene penger.

Dette var jo intet mindre enn fantastiske nyheter ;)

Jeg har ungått å kjøpe produkter til over 200 kr pga toll. Og heller betalt i flere omganger hvis jeg har kjøpt flere produkter til under 200.

Men enkelte produkter må du jo over 200 på. Kjøpte 1 liter rensemelk for et års tid siden, tror den kostet 800 og tollen ble på rundt 250 tror jeg. Lønte seg jo å bestille fra strawberry til tross for toll.

Jeg bestiller en del fra slike sider, og mye på strawberrynet- har ikke sett at man kan få refundert toll. Jeg har ikke lett etter det, for tenkte ikke på at det var mulighet for at de gjorde det, men de hadde sikkert tjent endel ved å annonsere det tilbudet tydligere (hvis dette står med stor skrift og man må være blind for å unngå å se det blir dette veldig pinlig).

Men mva har jeg aldri måttet betale. Er det flaks? De jeg kjenner som også bestiller kosmetikk på den måten har heller aldri betalt mva - vi diskuterte det for en stund siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''...og akkurat strawberrynet refunderer jo det man betaler i toll & moms etc, gjør de ikke det, da?''

Det var jeg ikke klar over, men det står faktisk at de refunderer toll: http://no.strawberrynet.com/customer-service/faq/#21

Men det står ingen ting om mva, og kan ikke tenke meg at de refunderer det hvis de har til hensikt å tjene penger.

Jo, de refunderer alt.

2 ganger har jeg fått det refundert etter å ha mailet dem innscannet kvittering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo intet mindre enn fantastiske nyheter ;)

Jeg har ungått å kjøpe produkter til over 200 kr pga toll. Og heller betalt i flere omganger hvis jeg har kjøpt flere produkter til under 200.

Men enkelte produkter må du jo over 200 på. Kjøpte 1 liter rensemelk for et års tid siden, tror den kostet 800 og tollen ble på rundt 250 tror jeg. Lønte seg jo å bestille fra strawberry til tross for toll.

Jeg bestiller en del fra slike sider, og mye på strawberrynet- har ikke sett at man kan få refundert toll. Jeg har ikke lett etter det, for tenkte ikke på at det var mulighet for at de gjorde det, men de hadde sikkert tjent endel ved å annonsere det tilbudet tydligere (hvis dette står med stor skrift og man må være blind for å unngå å se det blir dette veldig pinlig).

Men mva har jeg aldri måttet betale. Er det flaks? De jeg kjenner som også bestiller kosmetikk på den måten har heller aldri betalt mva - vi diskuterte det for en stund siden.

Følgende står på Strawberrynet sine sider under "Kundeservice":

"Vi vil forsøke å hjelpe og dekke toll i tilfeller hvor toll må betales, men vi understreker at dette gjøres av godvilje og ikke på et pliktig grunnlag. Hvis du må betale toll, vennligst hent pakken, betal det utestående og send en e-post, faks eller et brev med kvitteringen til oss og vi vil betale deg tilbake."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurer på å handle

Jo de refunderer mva også. Det samme gjør www.feelunique.com og www.cheapsmells.com :o)

''What about VAT/sales taxes and duties?

Orders delivered outside the UK maybe subject to import and/or sales taxes. We cannot pay these duties for you and your order may be subject to delay.''

Dette fant jeg inne på sistnevnte side. Samsvarer ikke med det du sier. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hu som fortsatt lurer på å kjøpe

Jo de refunderer mva også. Det samme gjør www.feelunique.com og www.cheapsmells.com :o)

Expand/ContractWhat about VAT?

''Prices are shown inclusive of UK VAT at 15% where applicable. feelunique.com pay all VAT where due direct to UK customs.

For deliveries outside of the UK, you may be required to pay any applicable sales tax or Customs Duty charges in your own country''

Dette fant jeg på den andre. Er du sikker på at det du sier er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Følgende står på Strawberrynet sine sider under "Kundeservice":

"Vi vil forsøke å hjelpe og dekke toll i tilfeller hvor toll må betales, men vi understreker at dette gjøres av godvilje og ikke på et pliktig grunnlag. Hvis du må betale toll, vennligst hent pakken, betal det utestående og send en e-post, faks eller et brev med kvitteringen til oss og vi vil betale deg tilbake."

Aldri tenkt på å gå inn på kundeservicesidene da jeg aldri har hatt noen problemer i forhold til strawberrynet. Men nå har jeg lært noe nytt ;)

takk for informasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

''What about VAT/sales taxes and duties?

Orders delivered outside the UK maybe subject to import and/or sales taxes. We cannot pay these duties for you and your order may be subject to delay.''

Dette fant jeg inne på sistnevnte side. Samsvarer ikke med det du sier. ?

Da må det ha kommet siste par ukene. For jeg har fått tilbakebetalt derfra. Men de to andre gjør vel fortsatt det :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Expand/ContractWhat about VAT?

''Prices are shown inclusive of UK VAT at 15% where applicable. feelunique.com pay all VAT where due direct to UK customs.

For deliveries outside of the UK, you may be required to pay any applicable sales tax or Customs Duty charges in your own country''

Dette fant jeg på den andre. Er du sikker på at det du sier er riktig?

Jeg har hvertfall fått tilbakebetalt helt inntil nå nylig, så da må det i såfall ha kommet helt nye regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

''What about VAT/sales taxes and duties?

Orders delivered outside the UK maybe subject to import and/or sales taxes. We cannot pay these duties for you and your order may be subject to delay.''

Dette fant jeg inne på sistnevnte side. Samsvarer ikke med det du sier. ?

Nå har jeg sjekket mer, og flere har fått igjen penger denne uken. Den beskjeden på nettsiden har visst alltid stått der. Det gjelder hvertfall www.feelunique.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har handlet ;)

Nå har jeg sjekket mer, og flere har fått igjen penger denne uken. Den beskjeden på nettsiden har visst alltid stått der. Det gjelder hvertfall www.feelunique.com

Tusen takk for at du tok deg tid til å dele ;)

Jeg bestilte for 190 kr for sikkerhets skyld, men du mener altså å si at om jeg hadde bestilt for 700 og var blitt avkrevet 25% i mva så hadde jeg fått dem tilbakebetalt ved å sende dem en kopi av den betalte avgiften? Og blir pengene satt inn igjen på kredittkortet mitt da? (trenger det visst inn med teskje) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Tusen takk for at du tok deg tid til å dele ;)

Jeg bestilte for 190 kr for sikkerhets skyld, men du mener altså å si at om jeg hadde bestilt for 700 og var blitt avkrevet 25% i mva så hadde jeg fått dem tilbakebetalt ved å sende dem en kopi av den betalte avgiften? Og blir pengene satt inn igjen på kredittkortet mitt da? (trenger det visst inn med teskje) ;)

Ja du sender en mail, og spør om de kan betale tilbake. En høflig mail :o) Legger ved kopi av kvitteringen fra posten, kontonummeret ditt, og gjerne beløpet i pund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...