Gå til innhold

Noen tanker etter 2 måneder hjemmefra.


Gjest Det norske samfunnet

Anbefalte innlegg

Gjest Det norske samfunnet

Jeg vet at noen har behov for å poengtere at jeg blir gjenkjent, men ønsker ikke å være søkbar på dette, så fint om det blir respektert:-)

Etter 2 måneder i utlendighet, gjør man seg noen tanker om hvordan vi har det i Norge i forhold til her. Norge er et av verdens rikeste land og det er dette landet jeg bor i nå også.

Jeg er glad for at vi har et godt utbygd velferdssamfunn i Norge som tar vare folk, men det er både negative og postive ting med det norske samfunnet. Aller mest positivt.

Her jeg bor nå er det enorme forskjeller. De innfødte som det bare er 20 % av, får utdelt bolig og en månedlig sum når de fyller 18 år. De behøver ikke jobbe og det er det ikke mange av dem som gjør heller.

Landet består av 80% fremmedarbeidere. De fleste av dem er indere ellers er det pakistanere, philipinere og noen fra Ghana.

Lengst opp på rangstigen er de innfødte. Nordmenn er også høyt oppe på rangstigen og helt nederst ligger inderne. De jobber og sliter hele dagene i varmen og har luselønn. Mange har ikke råd til å skaffe seg medisiner. Mens vi bor i flotte hus og kjører rundt i fine biler, blir inderne stuet sammen i trange brakkebygninger og fraktet rundt i overfylte busser. På butikker og legekontor har flere nordmenn opplevd å bli geleidet rett forbi køen av indere, nettopp fordi vi har penger å betale med. Men kommer det en innfødt inn på venteværelset rykker nordmannen ned til andreplass i køen.

Det er klasseskille i Norge også, men slikt vil vi aldri oppleve der og det skal vi være glade for.

Det negative med Norge er all kriminaliteten og Oslo har blitt en søppelby, hvor du blir overfalt av tiggere hvor enn du går. Hvorfor gjøres ikke noe med dette? Det burde vært forbudt.

Her finnes nesten ikke kriminalitet. Du opplever ikke tiggere noen steder og narkomane ser du heller ikke her.Gjør du noe galt her, blir du sendt rett ut av landet.

Senest i forrige uke ble en nordmann sendt hjem. Han drakk seg full på den lokale klubben. Rett hjem med han.

Så til skolesystemet. Mange sier at det er et hardt press på ungdommen i Norge. Joda, jeg kunne også føle at ungdommene mine hadde alt for mange prøver og lekser til tider.

Jeg tror jeg må revurdere dette synet litt.

Her neddynges sønnen min i lekser og det er ingen kjære mor. Han sitter med lekser fra han kommer hjem fra skolen til han går og legger seg. Alt går selvfølgelig litt senere når alt foregår på engelsk, men det er ikke bare det. Mengden av lekser er enorm i forhold. Han står opp kl. 6. Skolen begynner kl. 7 og varer til 13.30. Etter det er det lekser til leggetid. I begynnelsen fikk han ikke nok søvn. Døgnet hadde ikke nok timer. Nå har han blitt litt mer strukturert og han greier å få lagt seg til riktig tid. Men fortsatt er det lekser hele dagen. Helgene er heller ikke leksefri. I går tok han seg en fridag, men det fikk han igjen for i dag.

En dag i begynnelsen rakk han ikke gjøre en lekse, fordi han måtte legge seg.

Da ble han og to andre innkalt til et alvorlig møte med læreren. Hvorfor hadde de ikke gjort leksen? Jo, min sønn fikk ikke tid. Og hva var det som var viktigere enn å gjøre leksen?

Det svarte han ikke på, men det var søvn som var viktigere enn leksen.

Etter det har han ikke turt å komme på skolen uten at alle leksene er gjort.

Konklusjon: Det norske skolesystemet er bra. Det er lagt opp til at de skal ha et liv utenom også og det må da være sunnere for helsa som tross alt er det viktigste.

Norge er et bedre land å bo i for de fleste. Jeg kommer fortsatt til å stemme arbeiderpartiet. Jeg er glad vi har LO, minstelønn, et godt utbygd velferdssystem.

Men jeg irriterer meg over å se den utviklingen som har skjedd i Oslo de siste årene.

Likevel, de som alltid klager over det norske samfunnet og aldri blir fornøyd med noe, mener jeg må tenke seg litt om:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessant å lese!

Vet du noe om hvor lenge de har hatt denne strulturen på de ulike folkegruppene?

Hva skjer dersom en innfødt gifter seg med en fra Filippinene? Hva da med barna?

Hvorfor skal ikke de innfødt arbeide? Ønsker de ikke det? Vil jo tro at mange av dem også ønsker å utdanne seg og også å arbeide i et yrke de er utdannet til? Hvordan foregår det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det norske samfunnet

Takk for et godt innlegg. Det er på høy tid at vi gjør noe med den norske "klagekulturen" satt i gang av Frp. Jeg ønsker hele den norske klageturturen til helvete:-( Den har ødelagt lykkefølelsen for mange nok av oss.

http://www.adressa.no/meninger/article1389692.ece

''Jeg ønsker hele den norske klageturturen til helvete:-(''

Kunne ikke sagt det bedre selv:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ønsker hele den norske klageturturen til helvete:-(''

Kunne ikke sagt det bedre selv:-)

Du aner ikke hvor lei jeg er av dette:-( Jeg har rett og slett ikke ord, og "Tabloid" på Tv2 har blitt min verste fiende, med alle sine idiotiske sms'er.

Hva gjør man? Sender alle utakknemige nordmenn til et dårligere sted en stund? Grr...:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det norske samfunnet.

Interessant å lese!

Vet du noe om hvor lenge de har hatt denne strulturen på de ulike folkegruppene?

Hva skjer dersom en innfødt gifter seg med en fra Filippinene? Hva da med barna?

Hvorfor skal ikke de innfødt arbeide? Ønsker de ikke det? Vil jo tro at mange av dem også ønsker å utdanne seg og også å arbeide i et yrke de er utdannet til? Hvordan foregår det?

''Vet du noe om hvor lenge de har hatt denne strulturen på de ulike folkegruppene?''

Jeg vet ikke, men det må vel ha startet omtrent da oljen kom for fullt en gang på 70 tallet? Før det levde de av fiske og perleproduksjon, men oljen har gjort landet rikt. Kanskje det rikeste i verden. Jeg kan tenke meg at dette også er årsaken til at de innfødte slipper å jobbe.

Jeg må prøve å finne mer på google om dette:-)

''Hva skjer dersom en innfødt gifter seg med en fra Filippinene? Hva da med barna?''

Det vet jeg ikke.

''Hvorfor skal ikke de innfødt arbeide?'' Fordi de er late og faktisk er noen av de få som jobber også helt ubrukelige, sises det. De tar seg til rette og kan bare kreve å få de beste stillingene om de kommer fra en mektig familie. Lave stillinger er det ingen av dem som har. Da foretrekker de ikke å jobbe.

''Vil jo tro at mange av dem også ønsker å utdanne seg og også å arbeide i et yrke de er utdannet til? Hvordan foregår det?''

Menn er ikke interesert i å utdanne seg. De behøver jo ikke. Kvinnene er de som begynner å bli interesert i å ta utdannelse. Den ene kona til Emiren (han har 4 koner) har gjort mye bra for kvinnene i landet. Blandt annet sørget for at det har blitt bygget et kvinneuniversitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Vet du noe om hvor lenge de har hatt denne strulturen på de ulike folkegruppene?''

Jeg vet ikke, men det må vel ha startet omtrent da oljen kom for fullt en gang på 70 tallet? Før det levde de av fiske og perleproduksjon, men oljen har gjort landet rikt. Kanskje det rikeste i verden. Jeg kan tenke meg at dette også er årsaken til at de innfødte slipper å jobbe.

Jeg må prøve å finne mer på google om dette:-)

''Hva skjer dersom en innfødt gifter seg med en fra Filippinene? Hva da med barna?''

Det vet jeg ikke.

''Hvorfor skal ikke de innfødt arbeide?'' Fordi de er late og faktisk er noen av de få som jobber også helt ubrukelige, sises det. De tar seg til rette og kan bare kreve å få de beste stillingene om de kommer fra en mektig familie. Lave stillinger er det ingen av dem som har. Da foretrekker de ikke å jobbe.

''Vil jo tro at mange av dem også ønsker å utdanne seg og også å arbeide i et yrke de er utdannet til? Hvordan foregår det?''

Menn er ikke interesert i å utdanne seg. De behøver jo ikke. Kvinnene er de som begynner å bli interesert i å ta utdannelse. Den ene kona til Emiren (han har 4 koner) har gjort mye bra for kvinnene i landet. Blandt annet sørget for at det har blitt bygget et kvinneuniversitet.

Merkelig samfunn...;-)

Gutten min spurte meg i dag om hvordan Norge hadde vært i forhold til andre land dersom vi ikke hadde hatt olje og gass. Jeg sa at vi jo hadde vannkraft fra før som gav oss billig strøm, slik at vi kunne ha kreaftkrevende industri og tjene penger på industriprodukter og metalluvinning, i tillegg til fisk og landbruksprodukter - og dermed ville ikke Norge være et fattig land. Men akkurat hvem vi da kunne ha sammenliknet oss med, kunne jeg ikke akkurat si...

SYnes det høres så rart ut at en stor gruppe mennesekr ikke ønsker å bruke evnene sine og jobbe for landet sitt.... Det vil jo alltid være noen som sluntrer unna - men når latskap er satt i et system, så virker det helt merkelig, synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig samfunn...;-)

Gutten min spurte meg i dag om hvordan Norge hadde vært i forhold til andre land dersom vi ikke hadde hatt olje og gass. Jeg sa at vi jo hadde vannkraft fra før som gav oss billig strøm, slik at vi kunne ha kreaftkrevende industri og tjene penger på industriprodukter og metalluvinning, i tillegg til fisk og landbruksprodukter - og dermed ville ikke Norge være et fattig land. Men akkurat hvem vi da kunne ha sammenliknet oss med, kunne jeg ikke akkurat si...

SYnes det høres så rart ut at en stor gruppe mennesekr ikke ønsker å bruke evnene sine og jobbe for landet sitt.... Det vil jo alltid være noen som sluntrer unna - men når latskap er satt i et system, så virker det helt merkelig, synes jeg!

''SYnes det høres så rart ut at en stor gruppe mennesekr ikke ønsker å bruke evnene sine og jobbe for landet sitt.... Det vil jo alltid være noen som sluntrer unna - men når latskap er satt i et system, så virker det helt merkelig, synes jeg!''

Dit er Norge på vei også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''SYnes det høres så rart ut at en stor gruppe mennesekr ikke ønsker å bruke evnene sine og jobbe for landet sitt.... Det vil jo alltid være noen som sluntrer unna - men når latskap er satt i et system, så virker det helt merkelig, synes jeg!''

Dit er Norge på vei også.

Du tenker på misbruk av uføretrygd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det norske samfunnet

Merkelig samfunn...;-)

Gutten min spurte meg i dag om hvordan Norge hadde vært i forhold til andre land dersom vi ikke hadde hatt olje og gass. Jeg sa at vi jo hadde vannkraft fra før som gav oss billig strøm, slik at vi kunne ha kreaftkrevende industri og tjene penger på industriprodukter og metalluvinning, i tillegg til fisk og landbruksprodukter - og dermed ville ikke Norge være et fattig land. Men akkurat hvem vi da kunne ha sammenliknet oss med, kunne jeg ikke akkurat si...

SYnes det høres så rart ut at en stor gruppe mennesekr ikke ønsker å bruke evnene sine og jobbe for landet sitt.... Det vil jo alltid være noen som sluntrer unna - men når latskap er satt i et system, så virker det helt merkelig, synes jeg!

Ja, det kan du si.

Jeg har i grunnen størst respekt for inderne som jobber her. Til tross for behandlingen de får, så smiler de og er så servicevennlige til de grader at det nesten er flaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker på misbruk av uføretrygd?

Jeg tenker på det store antall mennesker som føler at de bør forsørges av den rikdommen landet vårt har. Som føler at Norge skylder dem å øse ut av sin rikdom. De som føler at samfunnet Norge er "min egen lommebok".

Kall det hva du vil :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig samfunn...;-)

Gutten min spurte meg i dag om hvordan Norge hadde vært i forhold til andre land dersom vi ikke hadde hatt olje og gass. Jeg sa at vi jo hadde vannkraft fra før som gav oss billig strøm, slik at vi kunne ha kreaftkrevende industri og tjene penger på industriprodukter og metalluvinning, i tillegg til fisk og landbruksprodukter - og dermed ville ikke Norge være et fattig land. Men akkurat hvem vi da kunne ha sammenliknet oss med, kunne jeg ikke akkurat si...

SYnes det høres så rart ut at en stor gruppe mennesekr ikke ønsker å bruke evnene sine og jobbe for landet sitt.... Det vil jo alltid være noen som sluntrer unna - men når latskap er satt i et system, så virker det helt merkelig, synes jeg!

Haha, det hun beskriver passer ganske bra på Norge også.

Hvem er det som gjør drittjobbene her? Ikke vi.

Rangerer vi utlendingene våre? Svensker, amerikanere, europeere på topp, fulgt av asiater, pakistanere, øst europeere, og på bånn, afrikanerne.

Og hvem er det som ligger på trygdetoppen i europeisk sammenheng? Herrefolket selv, nordmennene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ruskogrask

Nå vet ikke jeg hvilket land du snakker om, men narkomane og psykisk syke fins i alle land. Det er mange steder så tabu at de blir gjemt vekk langt unna folk, eller de får trollmann-stempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er fordeler og ulemper i begge land vil jeg si. Men jeg er totalt uenig i måten du fremstiller skolen på, for etter min mening er skolene i landet du bor i, svært mye bedre enn norske skoler (generelt sett). Jeg tar kanskje ikke helt feil når jeg sier at det er en engelsk eller amerikansk skole barna dine går på? Det betyr at de følger det britiske/amerikanske skolesystemet, og det nytter derfor ikke kritisere skolesystemet til landet du nå bor i. Jeg tror de færreste landene har det så slakt som det det er i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du si.

Jeg har i grunnen størst respekt for inderne som jobber her. Til tross for behandlingen de får, så smiler de og er så servicevennlige til de grader at det nesten er flaut.

"Jeg har i grunnen størst respekt for inderne som jobber her. Til tross for behandlingen de får, så smiler de og er så servicevennlige til de grader at det nesten er flaut."

Og hvis de ikke fikk komme til dette landet for å jobbe, hva tror du ville skjedd med dem da? Jo, de ville mest sannsynlig endt opp med å bo i slummen i India, sammen med hele familien. De som får til å komme å jobber der du befinner deg, er faktisk heldige i forhold (desverre er verden slik).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro den norske klagekulturen ville blitt minimert dersom nordmenn reiste mer ut i verden og ble kjent med andre kulturer ;)

Takk for interessant innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det hun beskriver passer ganske bra på Norge også.

Hvem er det som gjør drittjobbene her? Ikke vi.

Rangerer vi utlendingene våre? Svensker, amerikanere, europeere på topp, fulgt av asiater, pakistanere, øst europeere, og på bånn, afrikanerne.

Og hvem er det som ligger på trygdetoppen i europeisk sammenheng? Herrefolket selv, nordmennene!

Et godt poeng....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare de utenlandske barna som har så mye lekser på skolen? Hvis det gjelder de infødte også, kan jeg ikke skjønne hvorfor de ikke skal bruke kunnskapen til noe når de er voksne og burde gått ut i jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Er det bare de utenlandske barna som har så mye lekser på skolen? Hvis det gjelder de infødte også, kan jeg ikke skjønne hvorfor de ikke skal bruke kunnskapen til noe når de er voksne og burde gått ut i jobb?

Det samme tenkte jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...