Gå til innhold

Gullkorn fra barnemunn vs mors fordommer


olivia13

Anbefalte innlegg

Postet dette på Småbarnsforum også, men kan ikke dy meg for å legge det ut på Åpent - begynner å føle meg husvarm *LOL*

Anser meg (selvføgelig, hehe) som en realtivt tolerant & fordomsfri person, dialogen under utspant seg som en kombinasjon av nysgjerrighet og erkjennelse fra min side.

Min datter på 7 år satt med leselekse som innebar bokstavene L og A; som bl.a "(apen) Lala sa lalala". Følgende dialog oppsto:

Datter: - En jente i 3. klasse heter Alala

Jeg: - Det er et fint navn, er hun norsk?

Datter: - Ja, hun snakker da norsk!

Jeg: - Ja, men kanskje hun er fra et annet land?

Datter: - Nei, hun bor i (navnet på vår grisgrendte bygd)

Jeg: - OK, men kanskje foreldrene kommer fra et annet land, slik som foreldrene til X, Y, Z og Æ i klassa? (Begynte å føle at jeg bevegde meg på kanten nå, men var spent på svaret hennes)

Datter: - Det vet jeg ikke.

Nysgjerrigheten på datterens holdninger økte, så jeg gjorde noe så upedagogisk som å spørre:

Mor: Hvordan ser hun ut da, for jeg vet ikke hvem det er?

Datter: - Hun er brun og har svart hår med krøller. Eller kanskje ikke krøller? Jeg er ikke sikker fordi hun liker å ha skjerf rundt hodet.

Et lite eksempel på at barn ofte er klokere enn voksne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*HAHA*

Vi voksne kan ha mye å lære av våre barn ;-)))

Takk for hyggelig svar, togli!

Ja, vi kan lære mye av barn; de er herlig tilpasningsdyktige, fordomsfrie og har mange interessante refleksjoner :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig svar, togli!

Ja, vi kan lære mye av barn; de er herlig tilpasningsdyktige, fordomsfrie og har mange interessante refleksjoner :-)

Det er sant! :)

Bare så synd at vi voksne etterhvert overfører våre fordommer til barna :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men jeg ville vel ikke akkurat kalle det fordommer å vite at en god del av dem som ser utenlandske ut, kommer fra et annet land, da... Ordet "fordommer" høres mer negativt ut for meg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men jeg ville vel ikke akkurat kalle det fordommer å vite at en god del av dem som ser utenlandske ut, kommer fra et annet land, da... Ordet "fordommer" høres mer negativt ut for meg ;-)

Du har rett, men poenget mitt var at de som har en annen hudfarge / "unorske" navn / minotitetsmessige livssyn osv er like norske som såkalt etniske nordmenn

Samt at barn forstår det meste i så måte:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sant! :)

Bare så synd at vi voksne etterhvert overfører våre fordommer til barna :-(

Helt enig, og det var det jeg (litt mislykka) prøvde å formidle.

Tror foreldre først og fremst og alle andre som er involvert i barns oppvekst har en stor utfordring her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, og det var det jeg (litt mislykka) prøvde å formidle.

Tror foreldre først og fremst og alle andre som er involvert i barns oppvekst har en stor utfordring her.

Ja, man skal jammen meg være sitt ansvar bevisst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...