olivia13 105 0 Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Postet dette på Småbarnsforum også, men kan ikke dy meg for å legge det ut på Åpent - begynner å føle meg husvarm *LOL* Anser meg (selvføgelig, hehe) som en realtivt tolerant & fordomsfri person, dialogen under utspant seg som en kombinasjon av nysgjerrighet og erkjennelse fra min side. Min datter på 7 år satt med leselekse som innebar bokstavene L og A; som bl.a "(apen) Lala sa lalala". Følgende dialog oppsto: Datter: - En jente i 3. klasse heter Alala Jeg: - Det er et fint navn, er hun norsk? Datter: - Ja, hun snakker da norsk! Jeg: - Ja, men kanskje hun er fra et annet land? Datter: - Nei, hun bor i (navnet på vår grisgrendte bygd) Jeg: - OK, men kanskje foreldrene kommer fra et annet land, slik som foreldrene til X, Y, Z og Æ i klassa? (Begynte å føle at jeg bevegde meg på kanten nå, men var spent på svaret hennes) Datter: - Det vet jeg ikke. Nysgjerrigheten på datterens holdninger økte, så jeg gjorde noe så upedagogisk som å spørre: Mor: Hvordan ser hun ut da, for jeg vet ikke hvem det er? Datter: - Hun er brun og har svart hår med krøller. Eller kanskje ikke krøller? Jeg er ikke sikker fordi hun liker å ha skjerf rundt hodet. Et lite eksempel på at barn ofte er klokere enn voksne :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli 0 0 Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 *HAHA* Vi voksne kan ha mye å lære av våre barn ;-))) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
olivia13 105 0 Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2009 *HAHA* Vi voksne kan ha mye å lære av våre barn ;-))) Takk for hyggelig svar, togli! Ja, vi kan lære mye av barn; de er herlig tilpasningsdyktige, fordomsfrie og har mange interessante refleksjoner :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli 0 0 Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Takk for hyggelig svar, togli! Ja, vi kan lære mye av barn; de er herlig tilpasningsdyktige, fordomsfrie og har mange interessante refleksjoner :-) Det er sant! Bare så synd at vi voksne etterhvert overfører våre fordommer til barna :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja 10 668 6 Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 ..men jeg ville vel ikke akkurat kalle det fordommer å vite at en god del av dem som ser utenlandske ut, kommer fra et annet land, da... Ordet "fordommer" høres mer negativt ut for meg ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
olivia13 105 0 Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2009 ..men jeg ville vel ikke akkurat kalle det fordommer å vite at en god del av dem som ser utenlandske ut, kommer fra et annet land, da... Ordet "fordommer" høres mer negativt ut for meg ;-) Du har rett, men poenget mitt var at de som har en annen hudfarge / "unorske" navn / minotitetsmessige livssyn osv er like norske som såkalt etniske nordmenn Samt at barn forstår det meste i så måte:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
olivia13 105 0 Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2009 Det er sant! Bare så synd at vi voksne etterhvert overfører våre fordommer til barna :-( Helt enig, og det var det jeg (litt mislykka) prøvde å formidle. Tror foreldre først og fremst og alle andre som er involvert i barns oppvekst har en stor utfordring her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli 0 0 Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Helt enig, og det var det jeg (litt mislykka) prøvde å formidle. Tror foreldre først og fremst og alle andre som er involvert i barns oppvekst har en stor utfordring her. Ja, man skal jammen meg være sitt ansvar bevisst! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.