Gå til innhold

Gode og negative sider i ett jobbintervju.......


Gjest Jobbsamtalen

Anbefalte innlegg

Gjest Jobbsamtalen

Hva bør man si og ikke si? Jeg kan godt fortelle mine positive sider uten problem. Feks jeg er ærlig, godt humør, faglig god ovs. Men jeg kan vel ikke si at jeg er sta, sur, kritisk, krangelaktig av og til ovs. Huff syns det er vanskelig å fortelle de negative sidene mine, for dem har jeg definitivt. Disse sidene kommer sjelden ut i min jobb, det er helst på hjemmebane, så da synes jeg ikke de er så relevant for jobben å vite eller?

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest forbedringspotensiale

Du har helt sikkert sider som kan være positive i noen situasjonen og negative i andre. Velg dem, og få frem det positive i dem også. Kom med eksempler, ikke bare ordet.

Videre kan du omformulere "negative sider" til "forbedringspotensiale". Vi har alle sider vi kan bli bedre på. Velg dem.

Og en ting er sikkert, klarer du ikke å komme frem med noe som helst når du blir spurt om dine "svake/negative sider eller sider du kan bli bedre på" så gir det overhodet ikke noe godt inntrykk. _Alle_ har vi sider vi kan bli bedre på - også i jobbsammenheng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sjef husker at jeg fortalte at jeg var lat. I den sammenheng fortalte jeg da at jeg prøvde å finne den enkleste måten å gjøre ting på. Det har han brukt i mot meg mange ganger. (Du som er så lat finner sikkert en enkel løsning på dette:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva bør man si og ikke si? Jeg kan godt fortelle mine positive sider uten problem. Feks jeg er ærlig, godt humør, faglig god ovs. Men jeg kan vel ikke si at jeg er sta, sur, kritisk, krangelaktig av og til ovs. Huff syns det er vanskelig å fortelle de negative sidene mine, for dem har jeg definitivt. Disse sidene kommer sjelden ut i min jobb, det er helst på hjemmebane, så da synes jeg ikke de er så relevant for jobben å vite eller?''

Synes ikke du trenger å utbrodere om ting som ikke skjer i jobbsammenheng. At du kan bli sur eller være kranglete.

De negative sidene kan du si på en slik måte at dette er noe du er oppmerksom på, men som du jobber med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Negativt kan være positivt

Jeg har 2 ting jeg bruker som eksempel på mine negative sider.

Dette kan være både positivt eller negativt alt etter hvilken jobb det er snakk om. Men av alle intervjuer jeg har vært på, har jeg kun fått nei en gang (har jobbet for vikarbyrå i 8 år).

* Kan være litt i overkant beskjeden i ukjent terreng, men dette kommer seg alltid når jeg blir varm i trøya.

* Er litt i overkant for mye ja-menneske og sier ja til for mye noen ganger....men så er en av mine positive sider at jeg er så fryktelig pliktoppfyllende at jeg alltid får det gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg har 2 ting jeg bruker som eksempel på mine negative sider.

Dette kan være både positivt eller negativt alt etter hvilken jobb det er snakk om. Men av alle intervjuer jeg har vært på, har jeg kun fått nei en gang (har jobbet for vikarbyrå i 8 år).

* Kan være litt i overkant beskjeden i ukjent terreng, men dette kommer seg alltid når jeg blir varm i trøya.

* Er litt i overkant for mye ja-menneske og sier ja til for mye noen ganger....men så er en av mine positive sider at jeg er så fryktelig pliktoppfyllende at jeg alltid får det gjort.

Jeg har jobbet med rekruttering - og den siste der hadde falt negativt ut hos meg. Det er i stor grad et "oppkonstruert" svar som ALLE sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest forbedringspotensiale

Jeg har jobbet med rekruttering - og den siste der hadde falt negativt ut hos meg. Det er i stor grad et "oppkonstruert" svar som ALLE sier...

Hehe, jeg ville aldri finne på å si det, me jeg sier jo heller ikke noe som ikke er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Men jeg kan vel ikke si at jeg er sta, sur, kritisk, krangelaktig av og til ovs.'' Jo, det kan du :)

''Huff syns det er vanskelig å fortelle de negative sidene mine, for dem har jeg definitivt. Disse sidene kommer sjelden ut i min jobb, det er helst på hjemmebane, så da synes jeg ikke de er så relevant for jobben å vite eller?'' Og det kan du også si!

"Jeg har selvfølgelig negative sider som alle andre, men jeg er klar over dem - så jeg forsøker å ikke la dem komme så godt frem, spesielt ikke i jobbsammenheng. Det er viktig for meg å være profesjonell, så om noen skulle oppleve meg som sta ville jeg oppleve det som ubehagelig - selv om jeg ikke har noe problem med å innrømme at jeg kan være sta.

Sta kan være bra, det kan bidra positivt til gjennomføringsevnen - men det er ikke bra om man er sta uten evne til å ta inn gode argumenter som videre fører til meningsendring. Det viktige er å finne balansen i egenskapene sine slik at man bruker dem riktig"

For eksempel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med rekruttering - og den siste der hadde falt negativt ut hos meg. Det er i stor grad et "oppkonstruert" svar som ALLE sier...

Akkurat det samme tenkte jeg også. Egentlig hørte begge de punktene ut til å være ganske standard-svar.

Etterhvert som jeg har fått mer og mer erfaring med jobbintervjuer (fra arbeidsgivers side) - så har vi gått mer og mer bort fra disse standard-spørsmålene.

Spørsmål om hvorfor akkurat DU er den rette til jobben, er bedre. Samt i hvor stor grad kandidaten har giddet å sette seg inn i hva vi jobber med (gjennom internettsiden vår).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

jeg tørr aldri si mer at jeg er ærlig i et jobbintervju...

var i et jobbintervju fra helvete( som stuepike), der jeg nevnte at jeg var ærlig.

HVA MENER DU MED ÆRLIG?????????? repliserte intervjueren.ehhh..Jeg stjeler ikke... sa jeg

DET TAR JEG SOM EN _SELVFØLGE_!!!!!!!!!

men ok det er DET du legger i ærlig, sa hun videre

hufffffffffffff......var et fælt intervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Akkurat det samme tenkte jeg også. Egentlig hørte begge de punktene ut til å være ganske standard-svar.

Etterhvert som jeg har fått mer og mer erfaring med jobbintervjuer (fra arbeidsgivers side) - så har vi gått mer og mer bort fra disse standard-spørsmålene.

Spørsmål om hvorfor akkurat DU er den rette til jobben, er bedre. Samt i hvor stor grad kandidaten har giddet å sette seg inn i hva vi jobber med (gjennom internettsiden vår).

Nettopp!

Eller hva man tenker at man kan bidra med, både rent faglig - og sosialt ifht miljøet. Om det er ting man kunne tenkt seg å endre på, eller om det er ting man har gjennomført andre steder som fungerte bra - og som man kunne tenkt seg å gjennomføre igjen.

Eksempler som beskriver egenskaper er et must! Ellers kan jo alle si at de har dem.

"Kan du fortelle om en hendelse der du føler du var spesielt løsningsorientert/endringsvillig/initiativrik/velg en egenskap som passer"... For eksempel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med rekruttering - og den siste der hadde falt negativt ut hos meg. Det er i stor grad et "oppkonstruert" svar som ALLE sier...

Er sååå enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp!

Eller hva man tenker at man kan bidra med, både rent faglig - og sosialt ifht miljøet. Om det er ting man kunne tenkt seg å endre på, eller om det er ting man har gjennomført andre steder som fungerte bra - og som man kunne tenkt seg å gjennomføre igjen.

Eksempler som beskriver egenskaper er et must! Ellers kan jo alle si at de har dem.

"Kan du fortelle om en hendelse der du føler du var spesielt løsningsorientert/endringsvillig/initiativrik/velg en egenskap som passer"... For eksempel :)

Akkurat. Det er slik vi har lært å stille spørsmål, gjennom bruk av et rekrutteringsbyrå de siste to årene.

De første årene da vi gjorde dette helt selv, satt vi med ei liste fra nettet med standardspørsmål....

Jeg er veldig spent på vår siste nye person - hun skal begynne om en uke, og det er jeg som har valgt henne, uten hjelp fra andre. Håper jeg har truffet rett:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Akkurat. Det er slik vi har lært å stille spørsmål, gjennom bruk av et rekrutteringsbyrå de siste to årene.

De første årene da vi gjorde dette helt selv, satt vi med ei liste fra nettet med standardspørsmål....

Jeg er veldig spent på vår siste nye person - hun skal begynne om en uke, og det er jeg som har valgt henne, uten hjelp fra andre. Håper jeg har truffet rett:-)

Det blir moro! Håper det går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest negativt kan være positivt

Jeg har jobbet med rekruttering - og den siste der hadde falt negativt ut hos meg. Det er i stor grad et "oppkonstruert" svar som ALLE sier...

Nå er det vel ikke disse replikkene alene som har resultert i jobbtilbud, det er nok hele settingen. Men helt sikkert er det at jeg ikke har gått glipp av en eneste jobb pga av dette.

Så har jeg selvfølgelig også svart på andre spørsmål, som hvordan jeg takler konflikter og hvordan jeg har løst det tidligere.

Hvorfor jeg skal få jobben, hva jeg kan bidra med osv.

Jeg har vært gjennom en intervjuer og det er vel kun en gang jeg ikke har fått jobben, men da var det pga av kvalifikasjoner.

I min nåværende jobb er jeg med i ansettelsesprosesser og mener at man fort legger merke til om vedkommende er ærlig eller har tillærte replikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Nå er det vel ikke disse replikkene alene som har resultert i jobbtilbud, det er nok hele settingen. Men helt sikkert er det at jeg ikke har gått glipp av en eneste jobb pga av dette.

Så har jeg selvfølgelig også svart på andre spørsmål, som hvordan jeg takler konflikter og hvordan jeg har løst det tidligere.

Hvorfor jeg skal få jobben, hva jeg kan bidra med osv.

Jeg har vært gjennom en intervjuer og det er vel kun en gang jeg ikke har fått jobben, men da var det pga av kvalifikasjoner.

I min nåværende jobb er jeg med i ansettelsesprosesser og mener at man fort legger merke til om vedkommende er ærlig eller har tillærte replikker.

Ja, og nettopp disse replikkene du skrev opp her er tillærte - "alle" sier dem jo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest negativt kan være positivt

Ja, og nettopp disse replikkene du skrev opp her er tillærte - "alle" sier dem jo :)

Ok, jeg har forsåvidt aldri hørt dette fra andre, og det er iallefall ikke tillært fra min side, det er faktisk slik jeg er da.

Men det betyr vel bare at jeg er helt ordinær :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...