Gå til innhold

Mobbing over tid


FGT

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nå må du gi deg! Makan til forhistoriske holdninger skal man lete lenge etter...

Kompleks PTSD:

''Et kriterie for diagnosen, er at personen som ble utsatt for situasjonen, opplevde sterk redsel, angst eller hjelpesløshet under selve hendelsen. Enkelte mennesker kan oppleve symptomer forholdsvis raskt etter hendelsen, mens andre kan gå i flere måneder eller år før sykdommen slår til for fullt. Sistnevnte gruppe har som regel en svært sterk evne til stressherding, eller lider av dissosiasjon. Dersom en har vært utsatt for gjentatte traumer, og traumatiseringen startet i ung alder, betegnes sykdommen som kompleks PTSD.''

http://www.traume.org/Hva%20er%20PTSD.html

Les også her: http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=3040&a=2

De forhistoriske holdninger du viser til er direkte avskrift fra gjeldende diagnosekriterieri ICD-10.

Kompeks PTSD, som jeg forøvrig skrev om på DOL for mange år siden, er foreløpig ikke en offisiell diagnose. Det bør den sannsynligvis bli.

Selv for denne diagnosen, K-PTSD, må belastningen være meget alvorlige for at diagnosen skal kunne stilles. Det betyr et enkelte former for malign mobbing nok kan være årsak til diagnosen, men ikke enhver form for mobbing. Lettere blir det heller ikke ved at det ikke foreligger noen god definisjon av mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå må du gi deg! Makan til forhistoriske holdninger skal man lete lenge etter...

Kompleks PTSD:

''Et kriterie for diagnosen, er at personen som ble utsatt for situasjonen, opplevde sterk redsel, angst eller hjelpesløshet under selve hendelsen. Enkelte mennesker kan oppleve symptomer forholdsvis raskt etter hendelsen, mens andre kan gå i flere måneder eller år før sykdommen slår til for fullt. Sistnevnte gruppe har som regel en svært sterk evne til stressherding, eller lider av dissosiasjon. Dersom en har vært utsatt for gjentatte traumer, og traumatiseringen startet i ung alder, betegnes sykdommen som kompleks PTSD.''

http://www.traume.org/Hva%20er%20PTSD.html

Les også her: http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=3040&a=2

Jeg har diagnosen PTSD. Jeg ble utsatt for overgrep over to år, men det er ikke de små dryppene av traumatiserende opplevelser som førte til diagnosen, det var en spesiell og ekstrem opplevelse som skjedde på slutten av misbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjekk ut

Jeg har diagnosen PTSD. Jeg ble utsatt for overgrep over to år, men det er ikke de små dryppene av traumatiserende opplevelser som førte til diagnosen, det var en spesiell og ekstrem opplevelse som skjedde på slutten av misbruket.

Jeg også har den. Har opplevd flere ganger at jeg har tenkt at "jeg kommer til å dø", at jeg mistet all kontroll. I et tilfelle "spillte jeg død for å kanskje overleve."

Ble ganske hardt mobbet på skolen også over tid, dette gjorde vel også sitt til at jeg fikk et veldig "galt" syn på mennesker. Men tror ikke det heter ptsd da kanskje, eller kanskje gjør det det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har den. Har opplevd flere ganger at jeg har tenkt at "jeg kommer til å dø", at jeg mistet all kontroll. I et tilfelle "spillte jeg død for å kanskje overleve."

Ble ganske hardt mobbet på skolen også over tid, dette gjorde vel også sitt til at jeg fikk et veldig "galt" syn på mennesker. Men tror ikke det heter ptsd da kanskje, eller kanskje gjør det det?

Jeg vet ikke din diagnose. Det er ikke opplevelsen i seg selv som gir diagnosen, det er symptomene i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjekk ut

Jeg vet ikke din diagnose. Det er ikke opplevelsen i seg selv som gir diagnosen, det er symptomene i etterkant.

Ble litt vanskelig skrevet :). Jeg har den diagnosen, men jeg kan ikke liksom sette fingeren på at -den- episoden var det som medførte ptsd. Har opplevd så mange ting, så det er vel alt til sammen sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt vanskelig skrevet :). Jeg har den diagnosen, men jeg kan ikke liksom sette fingeren på at -den- episoden var det som medførte ptsd. Har opplevd så mange ting, så det er vel alt til sammen sikkert.

Åh, beklager. Jeg misforsto.

Ja, det kan sikkert være flere episoder. Jeg ville bare framheve at alle ubehagelige, uheldige, uønskede opplevelser ikke fører til PTSD. Selv noe så potensielt traumatiserende som misbruk eller mobbing.

Det må inneholde en eller flere av de elementene NHD oppsummerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjekk ut

Åh, beklager. Jeg misforsto.

Ja, det kan sikkert være flere episoder. Jeg ville bare framheve at alle ubehagelige, uheldige, uønskede opplevelser ikke fører til PTSD. Selv noe så potensielt traumatiserende som misbruk eller mobbing.

Det må inneholde en eller flere av de elementene NHD oppsummerer.

Helt enig, det viser seg jo også at to personer kan oppleve nesten det samme, men bare en av dem får ptsd. Har kanskje litt med hvor sårbar man er ifra før? Eller at alle har en slags terskel for når vi blir syke, noen tåler mye, noen litt mindre osv..

Lurer på om alle ville fått ptsd hvis man opplevde nok traumatiske ting f.eks, sånn gjennom et langt liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, det viser seg jo også at to personer kan oppleve nesten det samme, men bare en av dem får ptsd. Har kanskje litt med hvor sårbar man er ifra før? Eller at alle har en slags terskel for når vi blir syke, noen tåler mye, noen litt mindre osv..

Lurer på om alle ville fått ptsd hvis man opplevde nok traumatiske ting f.eks, sånn gjennom et langt liv?

En relevant statistikk i så måte: Kvinner i voldlige forhold vil som oftest oppleve episoder som kan framstå som (eller er) livstruende. Mange vil også frykte for barnas liv ved flere anledninger. Dessverre blir mange av disse kvinnene i forholdene over år og opplever derfor gjentatt mishandling som potensielt kan føre til PTSD.

Mellom 44 og 84 % av kvinnene utvikler PTSD, avhengig av graden av mishandling. Undersøkelsen ble gjort på kvinner ved krisesentre.

Dette sier jo ingenting med sikkerhet, men det kan virke som om noen mennesker slipper unna PTSD. De færreste slipper unna depresjon etter en slik livssituasjon. Over 80 % av kvinnene tok eller hadde tatt AP i løpet av eller etter forholdet. Det er fristende å anta at de resterende 20 % ikke ba om legehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjekk ut

En relevant statistikk i så måte: Kvinner i voldlige forhold vil som oftest oppleve episoder som kan framstå som (eller er) livstruende. Mange vil også frykte for barnas liv ved flere anledninger. Dessverre blir mange av disse kvinnene i forholdene over år og opplever derfor gjentatt mishandling som potensielt kan føre til PTSD.

Mellom 44 og 84 % av kvinnene utvikler PTSD, avhengig av graden av mishandling. Undersøkelsen ble gjort på kvinner ved krisesentre.

Dette sier jo ingenting med sikkerhet, men det kan virke som om noen mennesker slipper unna PTSD. De færreste slipper unna depresjon etter en slik livssituasjon. Over 80 % av kvinnene tok eller hadde tatt AP i løpet av eller etter forholdet. Det er fristende å anta at de resterende 20 % ikke ba om legehjelp.

Det sier jo litt om at nesten alle vil kunne utvikle ptsd hvis de opplever vold ol over tid, flere år. Hvordan de resterende 20 % takler tilværelsen hadde vært interesant å vite. Kan det ha noe med personlighet å gjøre tro? At en person med anti-sosial personlighet ikke vil reagere som en med mere "normal" personlighet f.eks? Bare synsing ifra min side :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier jo litt om at nesten alle vil kunne utvikle ptsd hvis de opplever vold ol over tid, flere år. Hvordan de resterende 20 % takler tilværelsen hadde vært interesant å vite. Kan det ha noe med personlighet å gjøre tro? At en person med anti-sosial personlighet ikke vil reagere som en med mere "normal" personlighet f.eks? Bare synsing ifra min side :)

Det er en interessant tanke. Det skulle jeg gjerne ha visst mer om. Jeg vet at de med antisosial personlighetsforstyrrelse ofte reagerer unormalt på andres smerte/krise. Om de gjør det på sin egen er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at det skal være PTSD, skal trumet ha vært av typen:

Katastrofer, krig, alvorlige ulykker, møte med andre personers voldelige død (se sitt barn bli drept), bli utsatt for tortur, terrorisme , voldtekt osv.

PTSD-diagnosen må ikke utvannes til å være følge av enhver ubehagelig opplevelse!

Å bli mobbet over tid kan iallefalll få katastrofale følger..

Skjønner deg når du sier at diagnosen ikke skal vannes ut, men jeg syns du bagatelliserer mobbing i svaret ditt. Jeg har ingen problem med å skjønne og tro at mobbing over lang tid kan føre til posttraumatisk stresslidele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...