Gå til innhold

Mobbing over tid


FGT

Anbefalte innlegg

Har lest fra et seriøst tidskrift, at noen som er blitt offer for langvarig mobbing har fått diagnosen Posttraumatisk stresslidelse. Hva er det som kan prege disse over tid ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

For at det skal være PTSD, skal trumet ha vært av typen:

Katastrofer, krig, alvorlige ulykker, møte med andre personers voldelige død (se sitt barn bli drept), bli utsatt for tortur, terrorisme , voldtekt osv.

PTSD-diagnosen må ikke utvannes til å være følge av enhver ubehagelig opplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at det skal være PTSD, skal trumet ha vært av typen:

Katastrofer, krig, alvorlige ulykker, møte med andre personers voldelige død (se sitt barn bli drept), bli utsatt for tortur, terrorisme , voldtekt osv.

PTSD-diagnosen må ikke utvannes til å være følge av enhver ubehagelig opplevelse!

Vet ikke hvilket land det var i, men mener du da, at disse som det var snakk om her, har blitt feildiagnostisert ? Og at den psykiateren eller og psykologen har ikke gjort en god nok jobb ? Jeg stiller spørsmålet, fordi jeg trodde heller ikke at langvaring mobbing kunn føre til PTSD, men jeg må jo si at jeg er fortsatt åpen for mer informasjon om denne lidelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maniana

For at det skal være PTSD, skal trumet ha vært av typen:

Katastrofer, krig, alvorlige ulykker, møte med andre personers voldelige død (se sitt barn bli drept), bli utsatt for tortur, terrorisme , voldtekt osv.

PTSD-diagnosen må ikke utvannes til å være følge av enhver ubehagelig opplevelse!

Kaller du å bli mobbet for en ubehagelig opplevelse?

Vet ikke du som er psykiater hvilke påkjenning det er å bli mobbet?

Min sønn ble mobbet,og det var akkurat det jeg følte når jeg sendte han på skolen,at jeg sendte han ut i krigen. Å bli plaget gjentatte ganger er som tortur,det er vondt både fysisk og psykisk. Mest psykisk selvfølgelig! Det gjør noe med folk,det er helt for jævlig. Sier ikke at man får PTSD av det,men det virker som om du bagatelliserer det. Mobbing er en for jævlig uting,som bør bli tatt mer på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maniana

Vet ikke hvilket land det var i, men mener du da, at disse som det var snakk om her, har blitt feildiagnostisert ? Og at den psykiateren eller og psykologen har ikke gjort en god nok jobb ? Jeg stiller spørsmålet, fordi jeg trodde heller ikke at langvaring mobbing kunn føre til PTSD, men jeg må jo si at jeg er fortsatt åpen for mer informasjon om denne lidelsen.

Mange psykiatere og psykologer rundt omkring som "spytter" ut feil diagnoser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kaller du å bli mobbet for en ubehagelig opplevelse?

Vet ikke du som er psykiater hvilke påkjenning det er å bli mobbet?

Min sønn ble mobbet,og det var akkurat det jeg følte når jeg sendte han på skolen,at jeg sendte han ut i krigen. Å bli plaget gjentatte ganger er som tortur,det er vondt både fysisk og psykisk. Mest psykisk selvfølgelig! Det gjør noe med folk,det er helt for jævlig. Sier ikke at man får PTSD av det,men det virker som om du bagatelliserer det. Mobbing er en for jævlig uting,som bør bli tatt mer på alvor.

Mobbebegrepet misbrukes også på relativt harmløs erting. Alvorlige begrep utvannes på den måten. Det blir som å kalle det incest om fetteren klappet sin kusine litt for intimt på baken.

Samtidig kan mobbing være så ondartet at det kan sidestilles med tortur.

Når begrep blir brukt med så vid betydning, blir det umulig å si at mobbing kan gi PTSD uten at graden, alvorligheten og varingheten beskrives i detalj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mobbebegrepet misbrukes også på relativt harmløs erting. Alvorlige begrep utvannes på den måten. Det blir som å kalle det incest om fetteren klappet sin kusine litt for intimt på baken.

Samtidig kan mobbing være så ondartet at det kan sidestilles med tortur.

Når begrep blir brukt med så vid betydning, blir det umulig å si at mobbing kan gi PTSD uten at graden, alvorligheten og varingheten beskrives i detalj.

Digresjon: Sønnen min går i 5. klasse, de er altså ca. 10 år gamle. Klassen har hatt de første tilfellene av sånn knuffing der gutta liksomfaller over jentene eller lekeslåss med dem, for å kjenne etter om de begynner å få pupper. Dette forekom faktisk på 1960-tallet da jeg var tiåring også, selv om kjønnsliv var veldig hemmelig den gangen.

Jentene i klassen liker ikke denne nye "leken" spesielt godt, derfor hadde de brukt en skoletime til å snakke om det. Helt fint synes jeg - men saken hadde fått merkelappen "seksuelle overgrep". Det synes jeg faktisk er i sterkeste laget. Jeg mener ikke at gutta skal oppmuntres til sånt, men hva blir det igjen av begreper til verre ting...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Digresjon: Sønnen min går i 5. klasse, de er altså ca. 10 år gamle. Klassen har hatt de første tilfellene av sånn knuffing der gutta liksomfaller over jentene eller lekeslåss med dem, for å kjenne etter om de begynner å få pupper. Dette forekom faktisk på 1960-tallet da jeg var tiåring også, selv om kjønnsliv var veldig hemmelig den gangen.

Jentene i klassen liker ikke denne nye "leken" spesielt godt, derfor hadde de brukt en skoletime til å snakke om det. Helt fint synes jeg - men saken hadde fått merkelappen "seksuelle overgrep". Det synes jeg faktisk er i sterkeste laget. Jeg mener ikke at gutta skal oppmuntres til sånt, men hva blir det igjen av begreper til verre ting...?

Mandag 12.10 sto det en god artikkel i VG s.36 under overskrifetn "Bekymringsmarkedet". Den illustrerte godt det du nevner her + et innlegg fra i går om barn og nyheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maniana

Mobbebegrepet misbrukes også på relativt harmløs erting. Alvorlige begrep utvannes på den måten. Det blir som å kalle det incest om fetteren klappet sin kusine litt for intimt på baken.

Samtidig kan mobbing være så ondartet at det kan sidestilles med tortur.

Når begrep blir brukt med så vid betydning, blir det umulig å si at mobbing kan gi PTSD uten at graden, alvorligheten og varingheten beskrives i detalj.

Er enig med deg i det du skriver nå,man må klare å se nyansene. Men min sønn ble mobbet,det jeg kaller mobbing er fysiske og psykiske angrep. Veldig tøffe ting var det som skjedde...

Har flyttet nå,og nå er det dessverre ting på gang igjen ser det ut for. Forstår ingenting! En gutt som er flott å se på,god,snill og har rettferdighetssans..er det et typisk mobbeoffer?

Han sier ifra om ting han ikke liker,han liker ikke fordommer..f.eks kan ting han reagerer på være når de andre er stgg med dyr,eller er rasisitiske. Han har for mye samvittighet tror jeg rett og slett,liker ikke å tulleringe til folk heller,får dårlig samvittighet sier han.

Har meget dårlig erfaring med den gamle skolen,så jeg må vel gi den nye en sjans til å ordne opp i dette. Dessuten er det ikke alle guttene i klassen nå,men et par stykker. Men det er så utrolig vondt å se på at han har det vondt,er det noe jeg kan gjøre for å styrke han?

Han trenger styrke,og tro på seg selv.

Skryter mye av han,og fremmer de positive sidene hans,de er mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slik jeg ser det

Digresjon: Sønnen min går i 5. klasse, de er altså ca. 10 år gamle. Klassen har hatt de første tilfellene av sånn knuffing der gutta liksomfaller over jentene eller lekeslåss med dem, for å kjenne etter om de begynner å få pupper. Dette forekom faktisk på 1960-tallet da jeg var tiåring også, selv om kjønnsliv var veldig hemmelig den gangen.

Jentene i klassen liker ikke denne nye "leken" spesielt godt, derfor hadde de brukt en skoletime til å snakke om det. Helt fint synes jeg - men saken hadde fått merkelappen "seksuelle overgrep". Det synes jeg faktisk er i sterkeste laget. Jeg mener ikke at gutta skal oppmuntres til sånt, men hva blir det igjen av begreper til verre ting...?

Det går an å snakke om respekt for egne og andres kroppsgrenser, uten å kalle det seksuelle overgrep. Klønete skole og lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maniana

Digresjon: Sønnen min går i 5. klasse, de er altså ca. 10 år gamle. Klassen har hatt de første tilfellene av sånn knuffing der gutta liksomfaller over jentene eller lekeslåss med dem, for å kjenne etter om de begynner å få pupper. Dette forekom faktisk på 1960-tallet da jeg var tiåring også, selv om kjønnsliv var veldig hemmelig den gangen.

Jentene i klassen liker ikke denne nye "leken" spesielt godt, derfor hadde de brukt en skoletime til å snakke om det. Helt fint synes jeg - men saken hadde fått merkelappen "seksuelle overgrep". Det synes jeg faktisk er i sterkeste laget. Jeg mener ikke at gutta skal oppmuntres til sånt, men hva blir det igjen av begreper til verre ting...?

Det der var jo ganske patetisk av skolen å kalle det overgrep. Virker som om enten så overdriver de noe inni hampen,ellers gjør de ingenting med det. Må vel være en mellomting,nei folk er rare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange psykiatere og psykologer rundt omkring som "spytter" ut feil diagnoser!

Det er sikker mulig, men nå finnes tusenvis av eksperter rundt i verden som gjør en en god jobb også. Vi har kun en ekspert her på Dol, men "hvem" kan si at den skal du stole på, men han eller hun som også er faglig ekspert, kan du ikke stole på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobbebegrepet misbrukes også på relativt harmløs erting. Alvorlige begrep utvannes på den måten. Det blir som å kalle det incest om fetteren klappet sin kusine litt for intimt på baken.

Samtidig kan mobbing være så ondartet at det kan sidestilles med tortur.

Når begrep blir brukt med så vid betydning, blir det umulig å si at mobbing kan gi PTSD uten at graden, alvorligheten og varingheten beskrives i detalj.

Det finnes tusenvis av fgfolk i denne verden, så hvor finnes de ekspertene som mener at i noen tillfelle kan ekstrem mobbing føre til PTSD ? Har du noe formening om det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest xbellax

Det finnes tusenvis av fgfolk i denne verden, så hvor finnes de ekspertene som mener at i noen tillfelle kan ekstrem mobbing føre til PTSD ? Har du noe formening om det ?

Han benekter jo ikke at ptsd kan oppstå, men han sier at det må være på grensen til tortur. Mobbing er et for vidt begrep til å si at dette uansett resulterer i ptsd. PTSD er en alvorlig diagnose, det er ikke noe man bare får ved å ha opplevd en ubehagelig situasjon, ubehagelige situasjoner hører livet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han benekter jo ikke at ptsd kan oppstå, men han sier at det må være på grensen til tortur. Mobbing er et for vidt begrep til å si at dette uansett resulterer i ptsd. PTSD er en alvorlig diagnose, det er ikke noe man bare får ved å ha opplevd en ubehagelig situasjon, ubehagelige situasjoner hører livet til.

Ja nettopp. Det var det som var poenget mitt også, om det i ekstreme tilfeller av såkalt mobbing"kunne" føre til diagnosen , PTSD lidelse, men langt fra vanligvis. Nå er det hvis registrert noen sånne tilfeller, der det er stilt slike diagnoser. men hvor og hvorfor, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maniana

Det er sikker mulig, men nå finnes tusenvis av eksperter rundt i verden som gjør en en god jobb også. Vi har kun en ekspert her på Dol, men "hvem" kan si at den skal du stole på, men han eller hun som også er faglig ekspert, kan du ikke stole på ?

Nei,det står ikke akkurat "Ubukelig" i panna på dem heller,man må nesten bare finne ut av det selv...eller høre på personens gode/dårlige rykte. Men det liker ikke jeg,alle fortjener en sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjekk ut

Ja nettopp. Det var det som var poenget mitt også, om det i ekstreme tilfeller av såkalt mobbing"kunne" føre til diagnosen , PTSD lidelse, men langt fra vanligvis. Nå er det hvis registrert noen sånne tilfeller, der det er stilt slike diagnoser. men hvor og hvorfor, vet jeg ikke.

Hva legger du i mobbing da? Mobbing kan jo strekke seg fra å bli dyttet og ertet en dag, flere år.. eller fra å bli utestengt av fellesskapet til å bli fysisk angrepet, revet i stykker klær osv, osv.

Ikke alle får ptsd av å oppleve ekstrem mobbing heller, det har også noe med hvor "sterk" personen er ifra før, alder osv.

Dette blir et så vidt begrep at du er nødt til å komme med konkrete mobbesituasjoner før noen kan si om det -kan- ha ført til en ptsd. Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i mobbing da? Mobbing kan jo strekke seg fra å bli dyttet og ertet en dag, flere år.. eller fra å bli utestengt av fellesskapet til å bli fysisk angrepet, revet i stykker klær osv, osv.

Ikke alle får ptsd av å oppleve ekstrem mobbing heller, det har også noe med hvor "sterk" personen er ifra før, alder osv.

Dette blir et så vidt begrep at du er nødt til å komme med konkrete mobbesituasjoner før noen kan si om det -kan- ha ført til en ptsd. Skjønner?

Vet ingen ting om dette. Derfor stilte jeg spørsmålet, siden at det var registrert ptsd i tilknyning til mobbing. Sikkert riktig som du sier, at selv ekstrem mobbing trenger ikke føre til ptsd. Jeg vil også si at opplevelser som NHD nevner i begynnelsen av tråden, heller ikke behøver å føre til diagnosen ptsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjekk ut

Vet ingen ting om dette. Derfor stilte jeg spørsmålet, siden at det var registrert ptsd i tilknyning til mobbing. Sikkert riktig som du sier, at selv ekstrem mobbing trenger ikke føre til ptsd. Jeg vil også si at opplevelser som NHD nevner i begynnelsen av tråden, heller ikke behøver å føre til diagnosen ptsd.

Nei, slike hendelser som han beskriver trenger ikke å føre til ptsd for alle, men for å få den diagnosen må man ha opplevd noe av en sånn alvorlighetsgrad. Det holder ikke med litt erting i en uke, det dreier seg om ganske ekstreme hendelser. That`s the point :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xxløvetannxx

For at det skal være PTSD, skal trumet ha vært av typen:

Katastrofer, krig, alvorlige ulykker, møte med andre personers voldelige død (se sitt barn bli drept), bli utsatt for tortur, terrorisme , voldtekt osv.

PTSD-diagnosen må ikke utvannes til å være følge av enhver ubehagelig opplevelse!

Nå må du gi deg! Makan til forhistoriske holdninger skal man lete lenge etter...

Kompleks PTSD:

''Et kriterie for diagnosen, er at personen som ble utsatt for situasjonen, opplevde sterk redsel, angst eller hjelpesløshet under selve hendelsen. Enkelte mennesker kan oppleve symptomer forholdsvis raskt etter hendelsen, mens andre kan gå i flere måneder eller år før sykdommen slår til for fullt. Sistnevnte gruppe har som regel en svært sterk evne til stressherding, eller lider av dissosiasjon. Dersom en har vært utsatt for gjentatte traumer, og traumatiseringen startet i ung alder, betegnes sykdommen som kompleks PTSD.''

http://www.traume.org/Hva%20er%20PTSD.html

Les også her: http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=3040&a=2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...