Gå til innhold

Tenkt scenario; ville du gått for den unge, nyutdannede psykologen med helt oppdatert kunnskap eller den "eldre" erfarne psykologen/psykiateren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (6 minutter siden):

Uten at jeg kan bevise det, er det dessverre mitt klare inntrykk at DPS-er i dag er svært opptatt av å finne argumenter for å kunne avslå søknader evt avslutte behandlinger.

Hva er isåfall begrunnelsen for det? Kun svak økonomi? Hva må til til for å endre systemet slik at folk kan få hjelp/bli friskere?? 

Anonymkode: 98feb...981

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er isåfall begrunnelsen for det? Kun svak økonomi? Hva må til til for å endre systemet slik at folk kan få hjelp/bli friskere?? 

Årsaken er en voldsom økt etterspørsel og ikke tilsvarende økning i økonomi. Dessuten er jeg langt fra sikker på at det enorme innslaget av behandlere som ikke er leger eller psykologer er spesialt gunstig økonomisk selv om hver av dem tjener noe mindre.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (7 minutter siden):

Årsaken er en voldsom økt etterspørsel og ikke tilsvarende økning i økonomi. Dessuten er jeg langt fra sikker på at det enorme innslaget av behandlere som ikke er leger eller psykologer er spesialt gunstig økonomisk selv om hver av dem tjener noe mindre.

Er du svært stor mangel på leger og psykologer i Norge? Er det pga krevende og lang utdanning (eventuelt manglende interesse)?

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Han sa til meg at DPS ofte setter diagnosen behandlingsresistent depresjon og unnvikende pf for å unnslippe videre ansvar.

Fikk du dette skriftlig?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Fikk du dette skriftlig?

Nei, jeg gjorde ikke det. Og det var ikke så viktig for meg. Jeg reagerte mest på at han kritiserte DPS, jeg er litt var på slikt. Sikkert dog en helt normal ting å gjøre i miljøet.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg gjorde ikke det. Og det var ikke så viktig for meg.

Da burde du heller ikke nevne det her. Det blir bare én av mange rykter og spekulasjoner som bare bidrar til ytterligere tåkelegging av reélle problemer.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Da burde du heller ikke nevne det her. Det blir bare én av mange rykter og spekulasjoner som bare bidrar til ytterligere tåkelegging av reélle problemer.

?? Det er 100% reelt at psykiater uttrykte dette. Hva skulle være intensjonen min med å lyve om dette være?

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

?? Det er 100% reelt at psykiater uttrykte dette. Hva skulle være intensjonen min med å lyve om dette være?

Du misforstår poenget mitt. For å kunne gjøre noe med dette problemet, må det dokumenteres at det er kjent i fagmiljøet. Da kan det ikke lengre ignoreres av myndighetene.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (34 minutter siden):

Du misforstår poenget mitt. For å kunne gjøre noe med dette problemet, må det dokumenteres at det er kjent i fagmiljøet. Da kan det ikke lengre ignoreres av myndighetene.

Åh, ok😅det vet jeg dessverre ingenting om.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Åh, ok😅det vet jeg dessverre ingenting om.

Det er nok en del av problemet (på gruppenivå). Pasienter står ikke sammen og krever sine rettigheter.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (19 minutter siden):

Det er nok en del av problemet (på gruppenivå). Pasienter står ikke sammen og krever sine rettigheter.

Det skal vel litt til for at syke mennesker har energi og overskudd til å tale/føre sin sak i tillegg til å mobilisere andre i samme situasjon.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det skal vel litt til for at syke mennesker har energi og overskudd til å tale/føre sin sak i tillegg til å mobilisere andre i samme situasjon.

Ikke alle er like syke, og funksjonsnivået kan være både selektivt og ulikt. Det går også an å skrive fullmakter til utenforstående som er villig til å sette i gang prosessene.

Skrevet
nachnoo skrev (På 14.7.2026 den 21.52):

Nettopp. 

Men kunnskap er noe man tar til seg, det er ikke alle som gjør det? Det er noe som plager med med leger/psykologer at man kan gå til flere forskjellige å få like mange forskjellige syn/meninger om hva som plager deg.

Et eksempel er da jeg målte testosteron og der er det litt 2 delt ifht hva som er lavt eller ikke. Noen forholder seg til referanseverdien (som er samme for en på 18 og en på 65 eller noe mener jeg å huske?) mens den andre legen kan si at du som 20 åring i nedre referansenivå har lavt testo selv om det er "innafor" og kunne trengt behandling. Lavt testo alene er jo ikke grunn til å behandle i seg selv, vet at det er andre ting som sexlyst, energinivå også men gitt at alt det der er rævva.

Derfor kan en ung og sulten, relativt nyutdannet være like bra som en eldre men lei psykolog. Dog vil det nyutdannede kanskje ha noen begrensninger men ikke sikkert det har noe å si, alt ettersom hva plagene er.

AnonymBruker
Skrevet
Ftss skrev (20 minutter siden):

Men kunnskap er noe man tar til seg, det er ikke alle som gjør det? Det er noe som plager med med leger/psykologer at man kan gå til flere forskjellige å få like mange forskjellige syn/meninger om hva som plager deg.

Et eksempel er da jeg målte testosteron og der er det litt 2 delt ifht hva som er lavt eller ikke. Noen forholder seg til referanseverdien (som er samme for en på 18 og en på 65 eller noe mener jeg å huske?) mens den andre legen kan si at du som 20 åring i nedre referansenivå har lavt testo selv om det er "innafor" og kunne trengt behandling. Lavt testo alene er jo ikke grunn til å behandle i seg selv, vet at det er andre ting som sexlyst, energinivå også men gitt at alt det der er rævva.

Derfor kan en ung og sulten, relativt nyutdannet være like bra som en eldre men lei psykolog. Dog vil det nyutdannede kanskje ha noen begrensninger men ikke sikkert det har noe å si, alt ettersom hva plagene er.

Man kan sikkert være eldre og fremdeles sulten på kunnskap også😉

Skrevet
nachnoo skrev (4 timer siden):

Hvis du har de pengene: Ja.

Det har jeg. Men jeg gjør jo en kost/nyttevurdering. Jeg er usikker på om det bidrar så mye mht angsten min, men kan jo være fint å få noen råd ellers. 

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (5 minutter siden):

Det har jeg. Men jeg gjør jo en kost/nyttevurdering. Jeg er usikker på om det bidrar så mye mht angsten min, men kan jo være fint å få noen råd ellers. 

Angsten kan definitivt ha opphav i tidligere opplevelser/relasjoner? Er det ikke alltid slik?

Skrevet
ISW skrev (10 minutter siden):

Med svaret mitt mente jeg ikke om du har 10.000, men om det gjør at det er andre ting du har svært lyst på/trenger du må avstå fra lenge. Eller er det bare et siffer i saldoen i nettbanken som endrer seg uten at det har særlig annen konsekvens.

Ja, det kan være en god investering dersom du har en meget flink behandler.

Skrevet

Når vi diskuterer spørsmålet i overskriften, håper jeg at det er på gruppenivå vi argumenterer. Det finnes alltid eksempler på både svært gode og svært dårlige behandlere både blant nyutdannede og meget erfarne.

Litt fra forskningen: Noen studier antyder at det er relativt unge spesialister som har de beste resultatene (på gruppenivå). Dvs et sted mellom 5 og 10 år etter avsluttet universitetsstudium.

Noen studier antyder at liten eller moderat aldersforskjell mellom behandler og pasient er gunstig.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (5 timer siden):

Med svaret mitt mente jeg ikke om du har 10.000, men om det gjør at det er andre ting du har svært lyst på/trenger du må avstå fra lenge. Eller er det bare et siffer i saldoen i nettbanken som endrer seg uten at det har særlig annen konsekvens.

Ja, det kan være en god investering dersom du har en meget flink behandler.

Hvordan man på forhånd vite om behandler er meget god eller ikke? Sjansespill?🤔

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (5 timer siden):

Når vi diskuterer spørsmålet i overskriften, håper jeg at det er på gruppenivå vi argumenterer. Det finnes alltid eksempler på både svært gode og svært dårlige behandlere både blant nyutdannede og meget erfarne.

Litt fra forskningen: Noen studier antyder at det er relativt unge spesialister som har de beste resultatene (på gruppenivå). Dvs et sted mellom 5 og 10 år etter avsluttet universitetsstudium.

Noen studier antyder at liten eller moderat aldersforskjell mellom behandler og pasient er gunstig.

Jeg lurer på; hva skal til/hva gjør at en behandler er svært dårlig? Det er jo ikke utgangspunktet en krise. Eier de ingen selvinnsikt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...