Gå til innhold

Jubalong: Slankeoperasjon


Gjest Pyttan

Anbefalte innlegg

Jubalong, er det ikke du som ble operert for et års tid siden? Jeg har BMI på 36 med astma og begynnende sukkersyke. Er innkalt til Aker Sykehus for vurdering av slankeoperasjon. Tror ikke den er innvilget enda, men fikk med mange skjemaer jeg skulle fylle ut.

Jeg har mange spørsmål angående denne operasjonen og tiden før og sånt. Er det lang ventetid? Er jeg innvilget operasjon så lenge jeg har fått mange skjemaer å fylle ut? Hvordann er tiden etterpp? Går man fort ned i vekt? Kan man bli for tynn sånn at man ikke overlever?

Jeg har flere spørsmål tror jeg, men kommer ikke på noe mer akuratt nå.

Og jeg har lagt på meg av medisiner. Jeg spiser ikke søtsaker og potetgull og sånt. Jeg har et variert og sunt kosthold.

Men jeg la på meg 50 kg av medisiner som jeg måtte ta ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, det er jeg som er slankeoperert. Jeg skal svare på spørsmålene dine så godt jeg kan :)

''Er det lang ventetid?''

Det varierer fra sykehus til sykehus. Tror mitt sykehus opererer med den korteste ventetiden i landet - ca 14 mnd. I Tromsø eller Bodø tror jeg ventetiden er 5 år for tiden. Aker vet jeg ikke, men tror snittiden er ca 2-3 år. Mange unngår køen ved å opereres privat. Da må man betale selv.

''Er jeg innvilget operasjon så lenge jeg har fått mange skjemaer å fylle ut?''

Det tviler jeg på, men du er under vurdering antar jeg.

I mitt tilfelle fikk jeg ingen skjema å fylle ut på forhånd, men ble innkalt til diverse undersøkelser: Gastroskopi, pef-måling og EKG, samt samtale med lege på medisinsk avdeling. Noen må også til søvnregistrering og til psykolog.

Når alle undersøkelser var gjennomført og alle svar vurdert ble jeg godkjent for operasjon, og ble satt på venteliste.

Jeg var gjennom et kurs i forkant av operasjonen. Her fikk vi informasjon av sykepleier på posten, ernæringsfysiolog en som tidligere har vært operert og fysioterapeut. Det ble snakket om tiden før operasjonen, selve operasjonen og hva som skjer etter operasjonen. Oppfølgingsopplegget ble presentert, og litt om hva man kan vente seg i forhold til spising.

''Hvordann er tiden etterpp?''

Jeg var i super form postoperativt. Jeg ble operert 16.mai, og 17. mai fikk jeg gå ut av sykehuset på egenhånd for å se på både barnetoget og borgertoget. Jeg var sliten etter å ha sett borgertoget, men ikke mer enn at en halv time på senga var nok til at jeg hadde kommet meg.

Det var veldig rart å ikke være sulten, og måtte tvinge i seg væske (som jeg ikke følte noe behov for), men det gikk helt greit. Målet første dagen etter operasjonen var å få i seg 1 liter væske, og jeg klarte 1,1 liter :D

Jeg kjente meg full av energi de første 2 dagene.

Etter at jeg kom hjem var jeg også i god form, men merket at jeg måtte hvile endel. Ikke så rart med tanke på at jeg levde på flytende føde :)

Jeg hadde ingen komplikasjoner, og fulgte rådene fra sykehuset slavisk de første månedene.

''Går man fort ned i vekt?''

Ja, det gjør du. Jeg gikk vel ned rundt 30 kg det første halve året. Så roet det seg, og jeg har gått ned litt over 40 nå etter 1,5 år.

For meg var det viktigere å beholde energien (jeg er stort sett alene med 3 barn samtidig som jeg studerer heltid) enn å gå fortest mulig ned i vekt.

Derfor var jeg veldig nøye med å spise ofte nok. Jeg satte alarm på mobilen min slik at jeg ikke skulle glemme et måltid, og spiste ca 7 måltider om dagen.

Den første måneden etter operasjonen blir man som regel sykemeldt. Dette er ikke fordi man er dårlig, men fordi det meste av dagen går med til å spise og drikke nok :)

''Kan man bli for tynn sånn at man ikke overlever?''

Tja, det kan man sikkert. Det er noen som utvikler spiseforstyrrelse, og som ikke klarer å ta til seg næring. Dette blir fanget opp hos de fleste, og man får annen næring.

Jeg tror det er særdeles sjelden at man blir så tynn. De fleste klarer å spise det meste, og klarer dermed å stoppe vektnedgangen.

Mitt beste råd til de som skal opereres er å følge de instrukser man får for spising og drikking etter operasjonen.

Du har så mye igjen for det senere! Du slipper å bli fullstendig tappet for energi, og du slipper komplikasjoner fordi du ikke klarer å spise.

Min erfaring er at flere av de som slurvet med spisingen i begynnelsen etter operasjonen, har problemer i ettertid. Noen klarer ikke å spise nok. Andre tåler lite mat. Andre igjen, får ikke i seg nok drikke osv.

Selvsagt kan det oppstå ernæringsproblemer av andre årsaker også, men av de jeg har sett så har det vært slurv initialt som har forårsaket problemene.

Derfor, tving i deg drikke, tving i deg mat, selv om du ikke er sulten. Den første tiden var jeg oppgitt hver gang mobilen sa jeg måtte spise. Jeg hadde jo nettopp spist, og fantes ikke sulten. En halv yoghurt, eller et halvt eple var kanskje alt jeg klarte å få i meg - men det var noe! Det var noe magen kunne jobbe med!

Har du flere spørsmål, så bare spør :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...