Gå til innhold

Bronkitt


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Kan jeg ha bronkitt når jeg er veldig tungpustet, hoster opp grønt tjukt slim, men ikke har noe feber, og føler meg forsåvidt frsik (altså ikke slapp)?

Fikk astma pga besøk hos noen med hund på lørdag. Vanligvis gir dette seg etter ca ett døgn - men nå har det virkelig satt seg i bronkiene.

Vet ikek om jeg har hatt bronkitt før. Må en ha pennicillin da?

Jeg har en legetime (for noe annet) til tirsdag. OK å vente til da evt med å gå til legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gå til legen tvert!

Jeg har en liten million bronkitter bak meg, så jeg føler meg svært kompetent på området!

Mine bronkitter har stort sett aldri vært fulgt av feber eller "dårlig form". Hoste, grønt slim og etterhvert får man ikke opp slimet heller.

Min bedre halvdel, derimot, fikk bronkitt for et par år siden, og han gikk rett ned for telling med høy feber og skikkelig elendig form.

Det er altså ikke nødvendigvis likt fra gang til gang.

Faren, da, med å la bronkitten være, er at det går over til lungebetennelse. Derfor må du ringe legen i dag, og si hvordan det er, slik at du kommer på en hastetime og får høre hva slags lyd lungene har nå. Det KAN kanskje være astmaen som ikke slipper taket, men er det bronkitt er det for lenge å vente til tirsdag.

Ring! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten million bronkitter bak meg, så jeg føler meg svært kompetent på området!

Mine bronkitter har stort sett aldri vært fulgt av feber eller "dårlig form". Hoste, grønt slim og etterhvert får man ikke opp slimet heller.

Min bedre halvdel, derimot, fikk bronkitt for et par år siden, og han gikk rett ned for telling med høy feber og skikkelig elendig form.

Det er altså ikke nødvendigvis likt fra gang til gang.

Faren, da, med å la bronkitten være, er at det går over til lungebetennelse. Derfor må du ringe legen i dag, og si hvordan det er, slik at du kommer på en hastetime og får høre hva slags lyd lungene har nå. Det KAN kanskje være astmaen som ikke slipper taket, men er det bronkitt er det for lenge å vente til tirsdag.

Ring! :-)

Hmmmm - det samme sa min mor i går kveld - og hun har også hatt mye bronkitt...

Men jeg vet at legen min er på kurs denne uka (det var derfro jeg fikk time først på tirsdag). Det er så utrolig sjelden jeg går til lege, at jeg har lyst til å vente til den timen og ha fastlegen min...

Lungebetennelse er det vel ekstremt sjelden en normalt frisk 38 åring får vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gå til legen tvert!

Hmmmm - det samme sa min mor i går kveld - og hun har også hatt mye bronkitt...

Men jeg vet at legen min er på kurs denne uka (det var derfro jeg fikk time først på tirsdag). Det er så utrolig sjelden jeg går til lege, at jeg har lyst til å vente til den timen og ha fastlegen min...

Lungebetennelse er det vel ekstremt sjelden en normalt frisk 38 åring får vel?

Det er vel ikke så ofte lungebetennelse rammer som lyn fra klar himmel på en 38-åring som er frisk, men a) du er ikke frisk og B) du har astma, noe som gjør at lungene dine er mer utsatt for infeksjoner enn "vanlig friske".

Hvis ikke legen din er tilstede, må du få noen andre til å lytte på deg. Bronkitt har en veldig særegen lyd i stetoskopet, så det greier "hvem-som-helst" å høre. Du må ha medisiner fort for å unngå lungebetennelse (og innleggelse!), så du bør virkelig ikke vente.

Er ikke legen knyttet til et legesenter, så må du allikevel ringe og få beskjed om hvor du skal henvende deg. Dette er faktisk litt alvorlig, altså, og særlig fordi du har astma i tillegg.

(Dessuten, du burde høre på morra di!) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm - det samme sa min mor i går kveld - og hun har også hatt mye bronkitt...

Men jeg vet at legen min er på kurs denne uka (det var derfro jeg fikk time først på tirsdag). Det er så utrolig sjelden jeg går til lege, at jeg har lyst til å vente til den timen og ha fastlegen min...

Lungebetennelse er det vel ekstremt sjelden en normalt frisk 38 åring får vel?

Du trenger ikke din egen lege til å gjøre noe så banalt som å lytte på deg og evt. ta blodprøver :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stille" lungebetennelse?

Jeg hadde dette for noen år siden og samme symptomer som deg. Riktignok hadde jeg et par feberepisoder med to ukers mellomrom, men feberen var ikke høy. Jeg var heller ikke spesielt slapp og hadde ikke vondt i lungene. Hosta masse og hadde mye slim i brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke så ofte lungebetennelse rammer som lyn fra klar himmel på en 38-åring som er frisk, men a) du er ikke frisk og B) du har astma, noe som gjør at lungene dine er mer utsatt for infeksjoner enn "vanlig friske".

Hvis ikke legen din er tilstede, må du få noen andre til å lytte på deg. Bronkitt har en veldig særegen lyd i stetoskopet, så det greier "hvem-som-helst" å høre. Du må ha medisiner fort for å unngå lungebetennelse (og innleggelse!), så du bør virkelig ikke vente.

Er ikke legen knyttet til et legesenter, så må du allikevel ringe og få beskjed om hvor du skal henvende deg. Dette er faktisk litt alvorlig, altså, og særlig fordi du har astma i tillegg.

(Dessuten, du burde høre på morra di!) :-)

Uff - da!

*kryper litt sammen og skjemmes fordi jeg ikke har tatt dette alvorlig*

Få ringe legesenteret da, og høre om jeg kan komme en tur i dag eller i morgen.

*lydig jente*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gå til legen tvert!

Uff - da!

*kryper litt sammen og skjemmes fordi jeg ikke har tatt dette alvorlig*

Få ringe legesenteret da, og høre om jeg kan komme en tur i dag eller i morgen.

*lydig jente*

I dag, vennen, i dag. Ikke i morgen.

Goooood bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag, vennen, i dag. Ikke i morgen.

Goooood bedring!

Nå har jeg ringt. Ingen ledige timer i dag - men jeg kan ringe i morgen og få en akutt-time. Men to av legene er på kurs denne uka, og det var visst fullt kaos der pga influensavaksine og underbemanning pga kurset - så hun sa at så lenge allmenntilstanden min var fin, så kunne jeg kaaaanskje vente til tirsdag...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gå til legen tvert!

Nå har jeg ringt. Ingen ledige timer i dag - men jeg kan ringe i morgen og få en akutt-time. Men to av legene er på kurs denne uka, og det var visst fullt kaos der pga influensavaksine og underbemanning pga kurset - så hun sa at så lenge allmenntilstanden min var fin, så kunne jeg kaaaanskje vente til tirsdag...?

Kødder du??? Det burde du ikke finne deg i. Det er din helse, og det er mer alvorlig for en astmatiker å få bronkitt/infeksjoner i luftveiene enn for "vanlige folk".

Jeg synes IKKE du skal vente til tirsdag. Absolutt ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder du??? Det burde du ikke finne deg i. Det er din helse, og det er mer alvorlig for en astmatiker å få bronkitt/infeksjoner i luftveiene enn for "vanlige folk".

Jeg synes IKKE du skal vente til tirsdag. Absolutt ikke!

Lover å ringe i morgen tidlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være bronkitt, men det trenger ikke være det. Bronkitt trenger ikke bestandig behandles med antibiotika, det hender det går over av seg selv. Jeg har hatt bronkitt mange ganger (pga astma), men det pleier å gli over uten behandling. Det jeg gjør er å bruke ekstra astmamedisiner en periode. Hvis du ikke blir mer tungpustet eller verre på annen måte ville jeg ventet til tirsdag med å gå til lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som meg.Nettopp vært gjennom det for første gang.

Surkling og piping i brystet.

Var ferdig med Antibiotika igår, så nå er jeg fin igjen.Uansett ville jeg ringt legen straks...kan også være en liten lungebetennelse, best å sjekke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ringt. Ingen ledige timer i dag - men jeg kan ringe i morgen og få en akutt-time. Men to av legene er på kurs denne uka, og det var visst fullt kaos der pga influensavaksine og underbemanning pga kurset - så hun sa at så lenge allmenntilstanden min var fin, så kunne jeg kaaaanskje vente til tirsdag...?

"Allmentilstand" handler om mer enn feber og slapphet da. Hvis du har vanskelig for å puste er det helt klart = nedsatt allmentilstand.

Om du "bare" er tungpustet kan du vente, og ringe i morra tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder du??? Det burde du ikke finne deg i. Det er din helse, og det er mer alvorlig for en astmatiker å få bronkitt/infeksjoner i luftveiene enn for "vanlige folk".

Jeg synes IKKE du skal vente til tirsdag. Absolutt ikke!

Har fått time i dag klokka 13.

Er verken verre eller bedre i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gå til legen tvert!

Har fått time i dag klokka 13.

Er verken verre eller bedre i dag.

Så bra! Er det bronkitt, får du medisiner og blir kanskje bra allerede i helga.

Gi beskjed om hvordan det gikk, da! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Er det bronkitt, får du medisiner og blir kanskje bra allerede i helga.

Gi beskjed om hvordan det gikk, da! :-)

CRP var 8 - så det var ikke noe bakterielt, og dermed igen antibiotika. Men det var bronkittliknende lyder når jeg pustet, og han hørt jo at jeg var tungpustet.

Fikk ny astmamedisin - Symbicort, som var bedre enn Ventoline, og skulle ta den 2-3 uker fremover.

Han anbefalte meg også å ta svineinfluensavaksinen, men jeg måtte vente til jeg var frisk av bronkitten,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...