Gå til innhold

Stemmer inntekten din i skattelistene?


Gjest Fattigslig

Anbefalte innlegg

Gjest Fattigslig

Lønna mi i skattelistene stemmer ihvertfall ikke. Tjente minst 100 000 mer en hva som har blitt oppført i skattelistene. Hva kommer dette av? Gjelder det for alle eller er det vanlig at skattelistene ikke stemmer helt med virkeligheten?

Synes det er litt flaut jeg. Folk må jo tro jeg sliter med den lave inntekten jeg står oppført med nå..Heldigvis er det ingen som spør, for ingen vil innrømme at de snoker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest imzedimze

tror min er oppgitt for høy, er 20 tusen mer enn året før, men jeg har ikke tjent noe mer

formuen min er 200.000 kr mindre, lurer på hvor de pengene har tatt vegen...

eller jo er vel det lånet jeg tok opp

(distre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skattelistene oppgir nettoinntekt, altså inntekt etter fradrag, men med tillegg for eventuell kapitalinntekt.

Ut fra dette er det for de fleste mulig å beregne bruttoinntekt, og flere nettaviser har nå utviklet en løsning som gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke den bruttoinntekten som du har tjent hos din arbeidsgiver som står oppført, men det er bruttoinntekten din minus alle fradragene, før skatt. Altså skattebar inntekt.

Tjener du f.eks 500.000 brutto i året hos din arbeidsgiver og har fradrag på 200.000,- så vil det stå 300.000,- i skattelistene.

Derfor sier ikke dette så veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har det alltid vært. De oppgir nettoinntekten din.

Derfor er jo også skattelistene ganske intetsigende. Det som er leit er jo også at mange som slår opp i dem ikke vet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skattelistene oppgir nettoinntekt, altså inntekt etter fradrag, men med tillegg for eventuell kapitalinntekt.

Ut fra dette er det for de fleste mulig å beregne bruttoinntekt, og flere nettaviser har nå utviklet en løsning som gjør dette.

''Ut fra dette er det for de fleste mulig å beregne bruttoinntekt, og flere nettaviser har nå utviklet en løsning som gjør dette.''

Jeg kontrollerte svaret på dette fra en av nettavisene, og så at det var et avvik på hele én krone fra faktisk lønn;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Jeg synes offentlig skattelister er en uting. Økonomi er privat og det bør være opp til den enkelte hva en vil informere andre om. Enten inntekten er lav, vanlig eller høy. Syntes det var greit nok når listene lå tilgjengelige på (var det skattedirektoratets kontor eller noe) en kort stund, slik at dersom man virkelig ville finne ut av noe måtte man gjøre en innsats.

Hvorfor skal man snoke i andres økonomi? Synes ikke det er riktig. Da er det riktigere å spørre vedkommende føler nå jeg.

Hvis de først skal ligge tilgjengelig er jeg for første gang i mitt liv enig med Siv Jensen i hennes forslag om at den som sjekket listen måtte gi seg til kjenne og den som ble sjekket fikk vite om det. Samme system som ved kredittsjekk.

Når det er sagt, så sjekker jeg alltid meg selv- men konsekvent ingen andre. Jeg stod i år oppført med en formue jeg ikke har(ikke snakk om den store summen på noen måte, men veldig mye for meg om det hadde vært reelt).

Inntekten stemte imidlertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...