Gå til innhold

Stakkars Moland


Gjest khaosan

Anbefalte innlegg

..og hvis to kongolesiske, suspekte fyrer var her og var sterkt mistenkt for å ha drept en nordmann...hadde vi syntes det var greit at myndighetene i Kongo kom og hentet dem? Og overlot dem til deres rettssystem...?

Det hadde vært mer enn greit.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UD gjør jobben sin og mer til! De har jo til og med sendt ned en diplomat for å overvåke rettsaken! Selvfølgelig kan ikke Norge bare hente hjem sine borgere når de har brutt loven i et annet land - det strider i mot folkeretten. Akkurat som i Norge - hvis en franskmann har promille når han kjører bil i Norge og blir tatt, vil han jo bli straffe for det selv om det er lovlig å ha litt promille når man kjører bil i frankrike. Man må respektere de lovene som gjelder i det landet man er i - og også respektere rettssytemet selv om det fra et norsk synspunkt ikke fungerer bra på alle punkter.

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært mer enn greit.....

Drapsmannen til hun Martine som ble drept i England, som engelsk politi jakter på - hadde du syntes det var greit at vi stolte på at han ble straffet i sitt hjemland, hva det nå var? (Jordan, var det det?) Og rent teoretisk - merk det - teoretisk - hva hvis hans lands lover ga mer rom for å straffe/drepe kvinner som ikke oppførte seg som de "burde" (vi vet jo at i visse land praktiseres "kjøkkenulykker" etc.) - hadde det vært greit at han ble "dømt" i forhold til hans eget lands lover? Og i dette tilfelle - beskyttet av hans families status i hjemlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ingen av oss som vet om de er skyldig i drapet eller ikke.

At det er synd på Moland fordi han nå har blitt syk, er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, så har jeg faktisk ikke mye sympati med disse gutta!

Jeg synes selvsagt synd på familiene deres, og selvsagt er det synd på Moland fordi han er syk - isolert sett.

Men "all in all" så har disse gutta selv skylden for å ha havnet i den situasjonen de er i, og det jeg tenker litt sånn "som man reder, så ligger man"

I bunn og grunn har ikke norske myndigheter noe ansvar for dem.

De har reist som privatpersoner, helt på eget intiativ, så hverken myndighetene, eller andre norske formaer / organisasjoner har noe plikt til å "ta vare på dem."

Jeg blir derfor ganske provosert når familie og andre nærmest krever at norske myndigheter skal sette inn voldomme ressurrser for å hjelpe dem ut av knipa de selv har satt seg i.

Faren til Moland uttalte til og med at han holdt Støre personlig ansvarlig for "sønnens skjebne"

Javel, de skulle jammen tatt seg ut om utenriksministeren skal være personlig ansvarlig for hva alle norske turister gjør av dumme ting i utlandet!

Det høres jo ut som en veldig attraktiv og overkommelig jobb...

Jeg synes hjelpen og støtten de allerede får, er mere enn de kan forlange!

Tross alt er det de selv som har forårsaket dette "sirkuset" som koster enorme summer og ressurser og involverer både dyre advokater, politikere og myndigheter.

I mine øyne er disse gutta noen eventyrlystne og våpenglade guttunger som har reist til afrika for å kunne dyrke hobbyen sin og "leke tøffinger."

De har med andre ord begitt seg, med fullt overlegg, inn i et område og en situasjon de visste (burde visst) var både utfordrende og farlig, og som kunne føre til ubehagelige konsekvenser.

Om de er skyldige eller ikke, er jo et annet spørsmål. Personlig synes jeg mange indisier taler for at de er det, (særlig det bildet hvor Moland står og smiler stolt mens han vasker blod av bilen) men dette vil vel aldri bli avklart 100% sålenge de ikke innrømmer noe.

Hvis de er / blir dømt skyldige, synes jeg forøvrig det er rett og rimelig at de soner den straffen en slik forbrytelse gir i det landet det er begått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...