Gå til innhold

Regler for egenmelding


Caloni Makaroni

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni

Jeg var borte fra jobb 10.+11. oktober, på egenmelding. Nå har jeg blitt syk igjen. Kan jeg ta egenmelding igjen, eller er det for kort tid i mellom?

Vi er en IA-bedrift, dvs at man kan ha 8 dager egenmelding. Men hvor lenge det må være mellom periodene er jeg usikker på.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I oppslagsverket jeg har så står det ikke noe om det. Her er et utsnitt:

Trygderett

Intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv er inngått av regjeringen sammen med partene i arbeidslivet. Målet med avtalen er å redusere sykefravær og uføretrygding, få flere arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne i arbeid, og øke den reelle pensjonsalderen. Bedrifter som ønsker det kan inngå en rammeavtale med NAV og dermed bli "inkluderende arbeidslivs-virksomhet". Bedriften vil da få en fast kontaktperson i Arbeidslivssenteret, bedriften vil kunne igangsette aktiv sykmelding uten forhåndsgodkjenning av NAV lokalt, og ordningen med bruk av egenmeldinger utvides til inntil 8 dager pr. fravær og inntil 24 dager i løpet av de siste 12 måneder.

Intensjonsavtalen finner du i Sticos ved å klikke på Inkluderende arbeidsliv - intensjonsavtale 2006-2009 og Inkluderende arbeidsliv - tillegg til intenssjonsavtale 2006-2009. Den tidligere avtalen som gjaldt fra oktober 2001 til 31.12.2005 finner du ved å klikke på Inkluderende arbeidsliv - intensjonsavtale 2001-2005.

Samarbeidsavtale finner du i Sticos ved å klikke på Inkluderende Arbeidsliv - samarbeidsavtale mellom arbeidsgiver og trygdeetaten.

Veiledning til samarbeidsavtalen finner du i Sticos ved klikke på Inkluderende Arbeidsliv - veileder til samarbeidsavtale mellom arbeidsgiver og trygdeetaten.

Eksempel på IA-egenmelding finner du i Sticos ved å klikke på Egenmelding - inkluderende arbeidsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

I oppslagsverket jeg har så står det ikke noe om det. Her er et utsnitt:

Trygderett

Intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv er inngått av regjeringen sammen med partene i arbeidslivet. Målet med avtalen er å redusere sykefravær og uføretrygding, få flere arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne i arbeid, og øke den reelle pensjonsalderen. Bedrifter som ønsker det kan inngå en rammeavtale med NAV og dermed bli "inkluderende arbeidslivs-virksomhet". Bedriften vil da få en fast kontaktperson i Arbeidslivssenteret, bedriften vil kunne igangsette aktiv sykmelding uten forhåndsgodkjenning av NAV lokalt, og ordningen med bruk av egenmeldinger utvides til inntil 8 dager pr. fravær og inntil 24 dager i løpet av de siste 12 måneder.

Intensjonsavtalen finner du i Sticos ved å klikke på Inkluderende arbeidsliv - intensjonsavtale 2006-2009 og Inkluderende arbeidsliv - tillegg til intenssjonsavtale 2006-2009. Den tidligere avtalen som gjaldt fra oktober 2001 til 31.12.2005 finner du ved å klikke på Inkluderende arbeidsliv - intensjonsavtale 2001-2005.

Samarbeidsavtale finner du i Sticos ved å klikke på Inkluderende Arbeidsliv - samarbeidsavtale mellom arbeidsgiver og trygdeetaten.

Veiledning til samarbeidsavtalen finner du i Sticos ved klikke på Inkluderende Arbeidsliv - veileder til samarbeidsavtale mellom arbeidsgiver og trygdeetaten.

Eksempel på IA-egenmelding finner du i Sticos ved å klikke på Egenmelding - inkluderende arbeidsliv.

Takk for svar! Sto ingenting der nei, men ser mulighetene for å søke videre på det.

Nå har jeg uansett vært til legen og blitt sykmeldt, men det er jo alltids greit å kunne noe om disse reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dersom bedriften du jobber i, er en IA-virksomhet, kan du imidlertid bruke egenmelding i til sammen 24 kalenderdager i løpet av en 12 måneders periode. Det innebærer at egenmelding for eksempel kan benyttes for 24 enkeltdager. Egenmelding kan ikke benyttes i mer enn åtte dager per fraværstilfelle.

Ved nytt sykefravær innen 16 dager medregnes tidligere fraværsdager som det ikke foreligger sykmeldingsattest for. Når du har brukt opp de tre eller åtte egenmeldingsdagene i løpet av en 16 dagers periode, må du arbeide sammenhengende i 16 kalenderdager før egenmelding kan brukes på nytt.

Er du syk utover egenmeldingsdagene, må du kontakte legen. Egenmeldte fraværsdager forutfor sykmelding fra lege, regnes som brukte egenmeldingsdager.

''

Fra http://www.nav.no/1073749949.cms

så ja, du kan egenmelde deg igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også i en IA-bedrift, og vi må ha 16 dager i mellom hver egenmelding.

Man må ikke det, men man må ha 16 dager mellom når man har hatt åtte dager innen en 16-dagersperiode. Se linken under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Man må ikke det, men man må ha 16 dager mellom når man har hatt åtte dager innen en 16-dagersperiode. Se linken under.

Men kan man ha noen dager mellom to egenmeldinger hvis de ikke går over 8 dager? Altså i en 16 dagers periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan man ha noen dager mellom to egenmeldinger hvis de ikke går over 8 dager? Altså i en 16 dagers periode?

Ja, du kan være borte 10 og 11, være på jobb 12 og være borte 13 og 14 igjen f.eks. Men dagene legges da sammen slik at du har brukt 4 dager, og innenfor 16 dager kan du ikke ha mer enn 8 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Ja, du kan være borte 10 og 11, være på jobb 12 og være borte 13 og 14 igjen f.eks. Men dagene legges da sammen slik at du har brukt 4 dager, og innenfor 16 dager kan du ikke ha mer enn 8 dager.

Hmm.. det visste jeg ikke. Jeg trodde alle dagene måtte være sammenhengende, så hvis man var borte 10 og 11, kunne man ikke ta ut ny egenmelding før etter 16 dager. Takk, greit å vite :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

''Dersom bedriften du jobber i, er en IA-virksomhet, kan du imidlertid bruke egenmelding i til sammen 24 kalenderdager i løpet av en 12 måneders periode. Det innebærer at egenmelding for eksempel kan benyttes for 24 enkeltdager. Egenmelding kan ikke benyttes i mer enn åtte dager per fraværstilfelle.

Ved nytt sykefravær innen 16 dager medregnes tidligere fraværsdager som det ikke foreligger sykmeldingsattest for. Når du har brukt opp de tre eller åtte egenmeldingsdagene i løpet av en 16 dagers periode, må du arbeide sammenhengende i 16 kalenderdager før egenmelding kan brukes på nytt.

Er du syk utover egenmeldingsdagene, må du kontakte legen. Egenmeldte fraværsdager forutfor sykmelding fra lege, regnes som brukte egenmeldingsdager.

''

Fra http://www.nav.no/1073749949.cms

så ja, du kan egenmelde deg igjen :)

aha, der ble det litt klarere. takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan være borte 10 og 11, være på jobb 12 og være borte 13 og 14 igjen f.eks. Men dagene legges da sammen slik at du har brukt 4 dager, og innenfor 16 dager kan du ikke ha mer enn 8 dager.

Jeg var hjemme 8 dager sammenhengende p.g.a. sykdom. Da kan jeg vel ikke bruke ny egenmelding før jeg har jobbet 16 dager?

De 8 dagene og de 16 er altså inkludert lørdag/søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hjemme 8 dager sammenhengende p.g.a. sykdom. Da kan jeg vel ikke bruke ny egenmelding før jeg har jobbet 16 dager?

De 8 dagene og de 16 er altså inkludert lørdag/søndag.

''Jeg var hjemme 8 dager sammenhengende p.g.a. sykdom. Da kan jeg vel ikke bruke ny egenmelding før jeg har jobbet 16 dager?''

Korrekt. Det kan du ikke.

''De 8 dagene og de 16 er altså inkludert lørdag/søndag.''

Korrekt. Dersom du er syk fredag og mandag, så teller lørdag og søndag med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...