Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Er frisk 48 år gammel og har ennå ikke nådd menopausen. Min søster fikk brystkreft med spredning til lymfen for 6 år siden. Min dyktige allmennlege sendte meg til Seksjon for med. genetikk og prof. Apold ved Haukeland. Ble tilvist årlig mammografi + frarådet bruk av østrogen i menopausen. I fjor ville min allmennlege at jeg skulle ta en benmåling - resultatet ble at jeg lå godt under middelverdien for min aldersgruppe. Spiser derfor 1000mg Kalk+D-vitamin daglig, spiser sunt (veier 65 kg - er 1,64 høy og trimmer moderat.)

Ved sist konsultasjon lurte han på om jeg hadde vurdert østrogen som tilskudd for å forebygge ostep.? Det undret meg - og han sa samtidig at dette var et snilt østrogen som jeg trygt kunne bruke, evnt. av og til ved behov. Hva slags type østrogen er dette? Han mener vel neppe plaster og salve - hvilken type er i tilfelle aktuell? Han tror jeg er temmelig oppdatert på området - men det er jeg altså ikke! Blir ellers tatt godt vare på og lever et flott liv. Selvsagt er jeg interessert i all forebygging!Derfor dette spøsmålet.

Ellers: Les gjerene Hesse - han er en meget klok mann!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33702-benskj%C3%B8rhet-og-%C3%B8strogen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du fortsatt har menstruasjoner er det ikke grunn til å bruke østrogen, det vil ikke hjelpe på bensubstansen når du produserer tilstrekkelig selv, noe som er tilfelle om du har regelmessige blødninger. Da er kost og mosjon det viktigste.

Jeg vet ikke hvilket medikament din lege sikter til SERM-preparatet Raloxifen ? Det skal først brukes etter overgangsalderen. Hvis han mener Livial eller Activelle skal disse preparater først brukes 1 år etter siste menstruasjon, og de kommer i samme kategori med hensyn til brystkreft-risiko hvor du vel bør følge genetikerens råd?

Mitt forslag er at du ikke skal tenke på hormoner i det hele tatt så lenge du har menstruasjon. Ta en ny benmåling ett år etter siste menstruasjon og man kan da vurdere behandling, og er det tegn på begynnende osteoporose, da vil Raloxifen kunne være et godt middel. Data tyder på at det kan redusere risiko for brystkreft, men det hjelper ikke mot andre overgangsalderplager som hetetokter og tørre slimhinner.

Fortsett du ditt sunne levesett og se tiden an til etter overgangsalderen, det er mitt råd til deg.

PS Hvilken Hesse anbefaler du?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...