Gå til innhold

Forstår ikke helt betydningen...

Anbefalte innlegg

Kan du hjelpe meg litt Irene..?

For noen dager siden fikk jeg dette vedtaksbrevet i posten:

Vedtak av 12.12 2000

Ble innvilget 100% uføretrygd fra 1.8.1996. Du ble innvilget tilleggspensjon som ung ufør etter folketrygdeloven......etc

Det presiseres at tilleggspensjonen som ung ufør gis med virkning fra 1.7.1997.

Fra dette tidspunktet fyller du kravene for å få "medregnet fremtidige pensjonspoeng på minst 3,30 for hvert år:" Hvilket vil si tilleggspensjon som ung ufør.

Min situasjon er slik at jeg har gått på medisinsk rehabilitering over flere år og nå uføretrygdet.

Men jeg forstår ikke hva brevet som jeg fikk betyr.

Klarer ikke å ringe trygdekontoret å spørre...

Betyr ung ufør fra 1.7 1997 at jeg får ekstra pensjonspoeng som kommer meg til gode når jeg blir pensjonert..? Eller har det også noen betydning for mine månedlige utbetalinger?

Får ca 8800 kroner utbetalt i måneden.

Og hvis det er slik at jeg får noe mer penger i måneden vil jeg få etterbetalt en sum?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33712-forst%C3%A5r-ikke-helt-betydningen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Jeg regner med at du fylte 20 år i juni 1997 og at det er grunnen til at du får tilleggspensjon som ung ufør fra den dato og ikke 1.8.96.

Det betyr at du får høyere pensjon enn om du IKKE var ung ufør. Hvis du har hatt rehab.penger hele tiden skal du ha fått ung ufør også i den ytelsen, (BRUTTO rundt 10.000 pr mnd) slik at det ikke blir noen etterbetaling - annet enn at barnetillegget eventuelt kan øke som følge av at det er 30% G når du har uførepensjon istedet for 25% ved rehab.penger (før inntektsprøving).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...