Gå til innhold

Belastende navn?


Bookworm

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2009/10/27/nyheter/innenriks/konkurs/forskning/navn/8756358/

Vi har vel diskutert dette med navn og kriminalitet/komme på skråplanet før - tenkte bare jeg skulle legge ut denne linken....

Er ikke dette litt merkelig, all den tid en skulle tro at navnevalg ikke skulle påvirke videre liv i det hele tatt? Eller er det slik at det er visse typer foreldre som velger disse navnene, og dermed bringer videre en slags "arv" til barna sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Eller er det slik at det er visse typer foreldre som velger disse navnene, og dermed bringer videre en slags "arv" til barna sine...

S: Ja, det er nok slik. De samme navnene ser du igjen i BUP og i rusbehandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket en gang med en lærer og vedkommende mente bestemt at det veldig ofte var en viss type foreldre som ga sine barn navn som Ronny, Johnny, Tommy og Kenneth f.eks. Og ofte var dette mer synlig blant gutter i forhold til navn enn jenter.

Men kanskje er det noen ganger en selvoppfyllende profeti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er ganske sprøtt. Men man ser det samme med jenter også. Monika, Marita, Jeanette bl.a er slike navn.

Man må passe seg for hva man kaller ungene sine ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Jeg sa det bare implisitt gjennom å referere til min eks-"lovens-vokter". ...

Jeg svarte ikke deg, men "Tull og tøys" som brukte kriminalitet som eksempel:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest me et moi

Jeg svarte ikke deg, men "Tull og tøys" som brukte kriminalitet som eksempel:-)

Vet du ikke svarte meg, jeg ville bare innrømme min "synd" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JUSTaMinute

Så rart! Har aldri tenkt i de baner, men når jeg tenker tilbake, så er mange av de jeg har vært i kontakt med her i livet, med de navna der, litt spesielle. Rønnere, lystløgnere, bedragere, småkriminelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Triumf!

Så rart! Har aldri tenkt i de baner, men når jeg tenker tilbake, så er mange av de jeg har vært i kontakt med her i livet, med de navna der, litt spesielle. Rønnere, lystløgnere, bedragere, småkriminelle.

Og da særlig Ronny. Det er ikke deres feil, men foreldrenes feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller er det slik at det er visse typer foreldre som velger disse navnene, og dermed bringer videre en slags "arv" til barna sine...

S: Ja, det er nok slik. De samme navnene ser du igjen i BUP og i rusbehandlingen.

Alvorlig talt. For en tåpelig påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Ingen sa vel noe spesifikt om kriminalitet?

He, he. Min kjære bror hadde planer om å kalle sin sønn Roger. Hvorpå min søster syns det var synd å sende ungen rett inn i kriminalitetsstatistikken tilogmed FØR han var født. Han fikk heldigvis et helt annet navn. Selv kan jeg ikke huskle at jeg har støtt på en Roger, Roar eller Ronny som ikke har vært en pøbel. Ber om unnskyldning hvis jeg tråkker noen på tærne nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Navnevalget som sådan påvirker vel ikke, men det er ikke tvil om overhyppighet av nevnte navn i noen belastede miljøer.

Husker allerede på ungdomsskolen - for 30 år siden - at vi (rimelig fordomsfulle) syntes slike navn var harry, og forbant dem med områder med mye problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en liten Ronny, kanskje? ;)

Nei, jeg har ikke det, he he. Har noen i den øvrige familien og kjenner noen. De er helt vanlige oppegående mennesker. Mennesker er forskjellige uansett hva de heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Alvorlig talt. For en tåpelig påstand.

Tåpelig eller ikke. Det finnes flere studier som viser at det er slik.

Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...