Gå til innhold

Belastende navn?


Bookworm

Anbefalte innlegg

Gjest ikke så rart

Foreldre med "hjerne" har ofte lagt mere vekt på navnet enn foreldre som er mere enkle i tankegangen. Inteligente foreldre har trolig reflektert bedre over hvordan de skal oppdra ungene. God økonomi har også ofte mennesker med høy inteligens.

Ronny, Jonny og desse navnene var ganske så populære på 70- tallet. Tror mye henger sammen med den. Nå skal jeg ikke gjøre meg noe bedre selv da det ene barnet mitt har et veldig populært navn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tåpelig eller ikke. Det finnes flere studier som viser at det er slik.

Beklager.

Synes dette er vanskelig å tro. Ønsker gjerne å se de studiene. En persons navn kan ikke være avgjørende for hvilken retning livet tar, eller? Jeg tenker at det er nå mange Ronny, Roger o.l. som i løpet av sine liv ikke er innom BUP eller kriminalomsorgen. Tror mer på tilfeldigheter som populariteten på navn. F.eks. Det er svært få om noen eldre enn meg som heter det jeg heter. Men det er mange på min alder og yngre som heter det samme som meg fordi da var navnet mitt populært. Våre liv ellers er jo helt forskjellig vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er vanskelig å tro. Ønsker gjerne å se de studiene. En persons navn kan ikke være avgjørende for hvilken retning livet tar, eller? Jeg tenker at det er nå mange Ronny, Roger o.l. som i løpet av sine liv ikke er innom BUP eller kriminalomsorgen. Tror mer på tilfeldigheter som populariteten på navn. F.eks. Det er svært få om noen eldre enn meg som heter det jeg heter. Men det er mange på min alder og yngre som heter det samme som meg fordi da var navnet mitt populært. Våre liv ellers er jo helt forskjellig vil jeg tro.

''Jeg tenker at det er nå mange Ronny, Roger o.l. som i løpet av sine liv ikke er innom BUP eller kriminalomsorgen.''

Selvfølgelig. Statistikk handler om de virkelig store tall. Den eneste Ronny jeg kjenner, er en lavmælt forsker med doktorgrad.

Dessuten svinger dette over tid. Da jeg vokste opp, var det stort sett gamle menn som het Elias og Johannes. Derfor var det sikkert svært få av dem som satt i fengsel eller gikk konkurs. Om 15-20 år er det mange relativt unge menn som har disse navnene. Da vil det nødvendigvis være fler av dem i statistikkene med negativt fortegn også.

Det må påvises en overhyppighet av navnene i forhold til utbredelsen, for at teoriene skal stemme.

Jeg tror ikke et øyeblikk på at navnet gjør deg kriminell eller konkurs, det er nok heller slik at enkelte samfunnslag holder disse navnene sterkere i hevd enn andre. Jeg kjente tre brødre som barn, den eldste het Roger og den yngste Johnny. Han i midten har et "nøytralt" navn. Roger var en harding, frekk og ufølsom. Han har, såvidt jeg vet, skikket seg bra. Johnny var forsiktig og fryktsom, storebrødrene herset ofte litt med ham. Han ble rusmisbruker og døde ung.

Jeg tror faktisk den viktigste årsaken var at faren deres var en forferdelig tyrann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel noe med "vanligheten" av navnet da, det er jo veldig mange som heter det, og dermed også mange kriminelle og rånere med det navnet. Er vel ikke værre en det:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel noe med "vanligheten" av navnet da, det er jo veldig mange som heter det, og dermed også mange kriminelle og rånere med det navnet. Er vel ikke værre en det:o)

Eh - det ville jo ha vært en veldig dårlig utført statistikk, da.

De har sammenlignet hvor mange Ronny'er som har gått konkurs mot antall Ronny'er som var ledere for en bedrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

He, he. Min kjære bror hadde planer om å kalle sin sønn Roger. Hvorpå min søster syns det var synd å sende ungen rett inn i kriminalitetsstatistikken tilogmed FØR han var født. Han fikk heldigvis et helt annet navn. Selv kan jeg ikke huskle at jeg har støtt på en Roger, Roar eller Ronny som ikke har vært en pøbel. Ber om unnskyldning hvis jeg tråkker noen på tærne nå.

Fulgt litt dårlig med?

http://www.nilsogronny.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...