Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg spontanaborterte for 7 uker siden, var da godt inn i 5. uke. Blødde i en uke og hadde smerter utover vanlige menssmerter. Syklusen virket normal, mensen kom til vanlig tid men varte i en uke den også.

Forrige uke var jeg veldig dårlig og endte på legevakten. Hadde senkning på 150 og de fant "spor av blod" i urinen. Sannsynligvis hadde jeg en streptokokk-infeksjon i halsen (mannen min testet positivt på en slik prøve, ikke jeg). Legen spurte flere ganger om jeg nettopp hadde hatt mensen, hvilket jeg jo ikke hadde. Jeg hadde nettopp hatt eggløsning (prøver å bli gravid igjen). Jeg sa ingenting om spontanaborten, men har i ettertid begynt å lure på om det kan være noen sammenheng. Kan det feks ha blitt en infeksjon i livmoren e.l. selv om jeg ikke har smerter (hadde 39 grader feber). Eller kan det være noe annet som henger sammen med sp.aborten? Burde jeg ha blitt undersøkt av lege etter aborten?

Synes det er litt skummelt og er redd noe skal ha blitt ødelagt slik at jeg ikke kan bli gravid igjen. Vil bruk av pencilin og paracet ha kunnet skade et evt embryo dersom jeg allerede er gravid igjen? Mange spørsmål og kanskje litt rotete, men jeg er svært takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33733-spontanabort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære Elemine !Først av alt : Jeg kjenner igjen reaksjonen, og føler med deg.Jeg er IKKE jordmor,- men jeg "blander meg" likevel i det, for jeg har hatt mange spontanaborter ( 5 ). For det første: Er det rett forstått at du IKKE har vært hos lege i forbindelse med spontanabortten ? I så fall bør du gjøre det med det samme, etter mine ringe syekpleierbegreper. For det du får feber og forhøyet senkning av, kan være alt mulig fra en lett infeksjon et sted i kroppen din, til full underlivsbetennelse ! Det er så viktig å få greid ut om aborten har vært fullstendig, eller om rester etter foster eller placenta ligger igjen inni livmoren. Så GÅ TIL LEGE!

Det andre jeg har en kommentar til, er at du skriver du prøver å bli gravid igjen. Etter en spontanabort er det ikke lurt å bli gravid igjen med det samme,- faren for ennå en abort er mye større enn ellers,- livmora trenger ro for å hente seg inn og bli normal igjen, for å si det sånn. Man pleier vel å si "Vent tre-fire måneder" til vanlig, mener jeg å huske.

Så du bøær rådføre deg med legen om dette også. Så slipper du enda et traume..

Oppmuntringsklem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33733-spontanabort/#findComment-130920
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Vid infektion i livmodern är det vanligt med starka smärtor över denna. Du har inte haft det men jag kan ändå inte md säkerhet uttala mig om detta, då det är din doktor som iså fall får undersöka detta. Det var synd att du inte informerade din doktor om att du hade haft en spontanabort. En sådan tidig spontanabort som i vecka 5, ger sällan några komplikationer eller behöver att söka doktor pga detta. Angående paracet, så har detta inge betydelse eller fara för graviditet. Det finns många olika sorters penicillin. De flesta är inte farliga under graviditet men jag vet ju inte vilken sort som du har fått. Jag tycker att du skall kontakta din doktor igen om detta. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33733-spontanabort/#findComment-130955
Del på andre sider

Kjære Elemine !Først av alt : Jeg kjenner igjen reaksjonen, og føler med deg.Jeg er IKKE jordmor,- men jeg "blander meg" likevel i det, for jeg har hatt mange spontanaborter ( 5 ). For det første: Er det rett forstått at du IKKE har vært hos lege i forbindelse med spontanabortten ? I så fall bør du gjøre det med det samme, etter mine ringe syekpleierbegreper. For det du får feber og forhøyet senkning av, kan være alt mulig fra en lett infeksjon et sted i kroppen din, til full underlivsbetennelse ! Det er så viktig å få greid ut om aborten har vært fullstendig, eller om rester etter foster eller placenta ligger igjen inni livmoren. Så GÅ TIL LEGE!

Det andre jeg har en kommentar til, er at du skriver du prøver å bli gravid igjen. Etter en spontanabort er det ikke lurt å bli gravid igjen med det samme,- faren for ennå en abort er mye større enn ellers,- livmora trenger ro for å hente seg inn og bli normal igjen, for å si det sånn. Man pleier vel å si "Vent tre-fire måneder" til vanlig, mener jeg å huske.

Så du bøær rådføre deg med legen om dette også. Så slipper du enda et traume..

Oppmuntringsklem fra

tusen takk for hyggelig og informativt svar! Det er lite å finne av info på området føler jeg, særlig også fordi det gikk galt såpass tidlig. Jeg kommer nok til åkontakte legen min, slik du foreslår. Jeg håper det har ordnet seg for deg, 5 sp.aborter er alt for mye! tusen takk igjen oglykke til videre!

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33733-spontanabort/#findComment-131124
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...